Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Men en geometri som denne burde være mulig at udføre.

(R300 langs perron og R200 ved hovedspor uden for perron.)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/07-24, 14:50Men en geometri som denne burde være mulig at udføre.

(R300 langs perron og R200 ved hovedspor uden for perron.)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det ser da bare super ud, så kører vi med den!
(hvis vi lige kører dobbeltsporssnakken ud på et sidespor og udelukkende fokuserer på skifte ml. lokal- og RE/IC-tog på Køge Nord)

Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/07-24, 14:42Sporreglerne i afsnit 2.02.3 Normalbestemmelser angiver:
 - Spor langs perroner på nye strækninger, R ≥ 300 m

For andre spor end spor langs perroner på nye strækninger gælder
følgende
- Hovedspor og gennemkørselsspor, R ≥ 300 m
- Øvrige togvejsspor, R ≥ 190 m

Så mit forslag er at du kan genoptegne linjeføringen med minimum 300 m i radius, da mindre radius ikke vil blive tilladt.

Hvis man opgiver at få en Køge Nord perron på Lille Syd, kunne man så med en kurve væk fra motorvejen få 'mod Køge' sporet fra Køge Nord til flette ind i Roskildesporet?

Eskild

Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/07-24, 14:50Men en geometri som denne burde være mulig at udføre.

(R300 langs perron og R200 ved hovedspor uden for perron.)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Min firefox viser ikke det påtænkte sporforøb - kun nogle radiuspile?

Eskild

Citat fra: esni Dato 31/07-24, 15:30Min firefox viser ikke det påtænkte sporforøb - kun nogle radiuspile?

Der er heller ikke andet end en række punkter. Men det vigtige er at cirklen tangerer med det eksisterende spor, og til de andre krumninger.

Så I må mentalt opstille en kurve mellem tangentpunkterne, eller tegne dem op i paint eller sådanne

Jeg havde ikke tid til at downloade ortofoto over Køge, og tegne det rigtigt op i CAD, som jeg pt. er i gang med for Roskilde - Hillerød.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af Thomas Larsen. 31/07-24, 15:46.
Seneste redigering: 31/07-24, 15:53 af Thomas Larsen
Tanken om at lave et "knæk" på lille syd, er ganske fin.

Men jeg tror dog ikke at gefion group vil blive glad for en perron i det valgte område.

https://gefiongroup.com/c/projekter/koege-nord

Mit forslag vil nok kræve en ny tunnel under  fjernbanen.
Og så skal stibroen, syd for stationen, forlænges en smule.
Og så må man desværre også fælde en del træer.

https://map.krak.dk/m/IfyMU

Citat fra: Ncard00 Dato 30/07-24, 14:595. Dobbeltspor tinglev - Padborg (godt nok allerede besluttet)
De penge ville gøre så meget mere gavn til forbedringer af Padborg station, men det er der ingen stemmer i desværre.

Citat fra: AndreasM Dato 31/07-24, 20:46
Citat fra: Ncard00 Dato 30/07-24, 14:595. Dobbeltspor tinglev - Padborg (godt nok allerede besluttet)
De penge ville gøre så meget mere gavn til forbedringer af Padborg station, men det er der ingen stemmer i desværre.

... eller forståelse for - i andre kredse end de der virkelig kender til trafikafvikling i denne del af kongeriget. 

Hvilke forbedringer på Padborg station mener I der er behov for, eller som ville give mere gavn end dobbeltspor?

Citat fra: RasmusD Dato 31/07-24, 14:07Humlen i problemstillingen er, at tog mellem Køge og Køge Nord skal krydse hinanden. Hvis toget fra København mod Næstved er forsinket, er toget fra Næstved mod København nødt til at holde i Køge og vente. Alternativt er toget fra København mod Næstved nødt til at afvente toget sydfra i Køge Nord. Begge dele giver yderligere forsinkelser, og begge dele sker jævnligt.


Vil dette kunne løse problemet? Så overtager lokaltog underføringen for sydgående RE-tog, som til gengæld kører over i lokaltogs gamle underføring. Så skal lokaltog og RE-tog mod Kbh dele 100 m spor  og sydgående lokaltog drejer over i højre spor lige efter underføringen under S-banen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Jimbow Dato 31/07-24, 21:49Hvilke forbedringer på Padborg station mener I der er behov for, eller som ville give mere gavn end dobbeltspor?
Hvad som helst! Der mangler perronspor (eller bedre udnyttelse af dem der nu er), opstilling til kort/mellemlang parkering af godstog (4-6 timer), parkeringsmuligheder for lokomotiver.

Vi er slet på ingen måde der endnu, hvor tog der passerer en grænse i Europa bare gør det uden alt muligt bøvl. Det svinger fra tog til tog, hvad der er brug for at udføre i Padborg, men det kan f.eks. være førerskift, maskinskift, bremseomstilling, bremseprøver eller togeftersyn, det kan være køreplaner der ikke er afstemt med hinanden DK/DE og tyske førere der behøver lods for at køre ind. Eller forsinkede persontog der spærrer for hinanden og trafikken. Og det presser alt sammen infrastrukturen i Padborg.

Det er ikke usædvanligt at godstog bliver holdt tilbage i det meste af Sønderjylland og Neumunster, fordi Padborg ikke har plads til dem.

Det manglende dobbeltspor Tinglev-Padborg kan også give forsinkelser, der smitter af på hinanden, men det er sjældent mere end 10 minutter.

Citat fra: emc Dato 31/07-24, 22:05
Citat fra: RasmusD Dato 31/07-24, 14:07Humlen i problemstillingen er, at tog mellem Køge og Køge Nord skal krydse hinanden. Hvis toget fra København mod Næstved er forsinket, er toget fra Næstved mod København nødt til at holde i Køge og vente. Alternativt er toget fra København mod Næstved nødt til at afvente toget sydfra i Køge Nord. Begge dele giver yderligere forsinkelser, og begge dele sker jævnligt.


Vil dette kunne løse problemet? Så overtager lokaltog underføringen for sydgående RE-tog, som til gengæld kører over i lokaltogs gamle underføring. Så skal lokaltog og RE-tog mod Kbh dele 100 m spor  og sydgående lokaltog drejer over i højre spor lige efter underføringen under S-banen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der skal selvfølgelig graves lidt, så der bliver plads til elektrificering på den tidl. lokalbane.

Citat fra: emc Dato 31/07-24, 22:05Vil dette kunne løse problemet? Så overtager lokaltog underføringen for sydgående RE-tog, som til gengæld kører over i lokaltogs gamle underføring. Så skal lokaltog og RE-tog mod Kbh dele 100 m spor  og sydgående lokaltog drejer over i højre spor lige efter underføringen under S-banen.
Efter kigget lidt på dit forslag, så er der stor sandsynlighed at din forslag om flytte Lille Syd tættere på Køge Nord, vil skade mere end det gavner. Mit indtryk at det er ikke det som bliver efterspurgt og antal passagerer, som får gavn af det, er meget lille og de fleste af dem kan bruge Ølby til at skifte til tog imod København.

Citat fra: AndreasM Dato 31/07-24, 23:11
Citat fra: Jimbow Dato 31/07-24, 21:49Hvilke forbedringer på Padborg station mener I der er behov for, eller som ville give mere gavn end dobbeltspor?
Hvad som helst! Der mangler perronspor (eller bedre udnyttelse af dem der nu er), opstilling til kort/mellemlang parkering af godstog (4-6 timer), parkeringsmuligheder for lokomotiver.

Vi er slet på ingen måde der endnu, hvor tog der passerer en grænse i Europa bare gør det uden alt muligt bøvl. Det svinger fra tog til tog, hvad der er brug for at udføre i Padborg, men det kan f.eks. være førerskift, maskinskift, bremseomstilling, bremseprøver eller togeftersyn, det kan være køreplaner der ikke er afstemt med hinanden DK/DE og tyske førere der behøver lods for at køre ind. Eller forsinkede persontog der spærrer for hinanden og trafikken. Og det presser alt sammen infrastrukturen i Padborg.

Det er ikke usædvanligt at godstog bliver holdt tilbage i det meste af Sønderjylland og Neumunster, fordi Padborg ikke har plads til dem.

Det manglende dobbeltspor Tinglev-Padborg kan også give forsinkelser, der smitter af på hinanden, men det er sjældent mere end 10 minutter.
Jeg synes det er bedste nye input jeg har se længere, at der er faktisk et behov for en "parkeringsplads" for tog i ved Padborg. For det burde være noget som politikerne og medierne burde gøres opmærksom på, at der er et behov, som ikke er opfyldt. For jeg kan se også andre steder langs strækningen Padborg-Peberholm er der få spor til at lade et tog hold pga. både trafikken og til at kunne holder pauser for lokomotivførere.

Citat fra: steenth Dato  1/08-24, 21:03Efter kigget lidt på dit forslag, så er der stor sandsynlighed at din forslag om flytte Lille Syd tættere på Køge Nord, vil skade mere end det gavner. Mit indtryk at det er ikke det som bliver efterspurgt og antal passagerer, som får gavn af det, er meget lille og de fleste af dem kan bruge Ølby til at skifte til tog imod København.
Som jeg så øvelsen, var formålet
1) Give lokaltogskunder mulighed for at benytte IC-tog fra Køge N - og forventet hurtigere skiftetid til Re-togene, når man kobler det med projektet om dobbeltspor til Køge. I dag skal man vente 20 min på Ølby for at tage turen fra fx Gadstrup-København med RE-tog. Det kan forhåbentlig times anderledes fremover.
2) Få Køge Nord-udfletningen dobbeltsporet fsva. RE-togene ml. Kbh og Næstved.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak