Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Hvad er, efter jeres mening, de 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 milliard stykket?

Såfremt jeg var politiker, ville jeg stemme for kvantitet over kvalitet, da de store projekter er for lang tid om at blive gennemført, og folk er trætte af at læse om store projekter, som konstant bliver forsinkede og dyrere end planlagt, og projekter som slet ikke kommer til dem gode, fx M4 til sydhavnen, hovedstadens letbane osv.

Min egen top 10 er følgende, som jeg går ud fra kan realiseres for max 1 milliard stykket, ellers må i gerne komme med billigere alternative forslag:

1. Dobbeltspor imellem køge og køge nord
2. Hastighedsopgradering tinglev - Sønderborg 160km/t
3. Hastighedsopgradering - Holbæk - Kalundborg 160km/t
4. Hastighedsopgradering Roskilde - Holbæk 200km/t (Da IC5 også skal køre her)
5. Dobbeltspor tinglev - Padborg (godt nok allerede besluttet)
6. Flere batteritog
7.Hastighedsopgradering af lokalbanerne
8. Terminaler og forbindelsesspor til godstog ved havnene (muligvis i den dyre ende?)
9. Pulje til opstart af nattogsruter
10. Pulje til installation af ETCS i veterantog

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af Thomas Larsen. 30/07-24, 15:22.
Seneste redigering: 30/07-24, 15:26 af Thomas Larsen
Dobbeltspor syd for Farum station.

Flytning af Herlev station.

Vendespor ved Carlsberg

Forbinde lille syd med køge nord.
Tænk jernbaneudgaven af det letbanen har gjort ved Glostrup st.


Dobbeltspor nord for køge station.

Og så et af mine ønskeprojekter, som nok ikke har noget praktisk formål. Altså ud over at tilfredsstille mit indre nørde gen.

En flyover syd for køge(syd for søndre viaduktvej)
Gerne kombineret med dobbeltspor frem til en ny Hastrup øst station.

Altså man ville f.eks kunne sende et tog fra køge N og Lille Skensved ind på køge station ind samtidig.
Men tvivler på at det er investeringen værd.




Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/07-24, 15:22Forbinde lille syd med køge nord.
Tænk jernbaneudgaven af det letbanen har gjort ved Glostrup st.


Den billigere udgave af dette er at etablere trinbræt her, med trinbræt på begge sider, ved busbroen, der er i mine øjne gåafstand til Køge Nord. Derudover også muligt at gå til alle virksomhederne, Nettos hovedkontor osv osv osv og campus med handelsskole og flere skoler, dog lidt længere, men samtidig går der jo også bus.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af emc. 30/07-24, 22:19.
Seneste redigering: 30/07-24, 22:21 af emc
Eller...?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/07-24, 15:22Dobbeltspor syd for Farum station.

Flytning af Herlev station.

Vendespor ved Carlsberg

Forbinde lille syd med køge nord.
Tænk jernbaneudgaven af det letbanen har gjort ved Glostrup st.


Dobbeltspor nord for køge station.

Og så et af mine ønskeprojekter, som nok ikke har noget praktisk formål. Altså ud over at tilfredsstille mit indre nørde gen.

En flyover syd for køge(syd for søndre viaduktvej)
Gerne kombineret med dobbeltspor frem til en ny Hastrup øst station.

Altså man ville f.eks kunne sende et tog fra køge N og Lille Skensved ind på køge station ind samtidig.
Men tvivler på at det er investeringen værd.
Flytning af Herlev (sker i 2026) og vendespor ved Carlsberg er på vej (sker i 2028).

Dobbeltspor imellem Køge Nord og Køge skal undersøges sammen med en ekstra perronspor på Køge Station. For den strækning er en flaskehals ved problemer. Jeg kan godt forestille mig det gode at lokaltog og DSB følge ad i hvert sit spor imellem Køge og afgrening til Køge Nord - for der er fordele, hvis de togsystemer mødes samtidig i Køge. Derudover er der ikke gjort plads til 2 spor under motorvejen og S-tog. Spørgsmålet om man vil ofre det som koster at udvide under motorvejen samtidig med at den er en af landets mest trafikeret veje.

Og flyover syd for Køge Station kommer til at ligge i et naturområde, som er stærkt beskyttet. Men spørgsmålet om det er nødvendig, selvom fra december har 12 tog timen på Køge Station (uden S-tog). For tog i samme retning skal alligevel have et længere stop for at passager kan skifte imellem DSB-tog og Lokaltog.

Det bliver svært at gøre noget ved Køge Nord, så man kan komme hurtig til tog til/fra Roskilde på Lille Syd. Men mit indtryk er at mange skifter på Ølby Station, selvom det give en ventetid på 20 minutter. Eller tager de 2 minutter med S-tog, som det tager imellem Køge Nord og Ølby, hvis man skal med Intercity-tog til/fra vest. Og med dobbeltspor ved Ølby, så kunne det være, at man kunne få ventetiden ned.



Dobbeltspor imellem Køge Nord og Køge skal undersøges sammen med en ekstra perronspor på Køge Station. For den strækning er en flaskehals ved problemer. Jeg kan godt forestille mig det gode at lokaltog og DSB følge ad i hvert sit spor imellem Køge og afgrening til Køge Nord - for der er fordele, hvis de togsystemer mødes samtidig i Køge. Derudover er der ikke gjort plads til 2 spor under motorvejen og S-tog. Spørgsmålet om man vil ofre det som koster at udvide under motorvejen samtidig med at den er en af landets mest trafikeret veje.

Og flyover syd for Køge Station kommer til at ligge i et naturområde, som er stærkt beskyttet. Men spørgsmålet om det er nødvendig, selvom fra december har 12 tog timen på Køge Station (uden S-tog). For tog i samme retning skal alligevel have et længere stop for at passager kan skifte imellem DSB-tog og Lokaltog.

Det bliver svært at gøre noget ved Køge Nord, så man kan komme hurtig til tog til/fra Roskilde på Lille Syd. Men mit indtryk er at mange skifter på Ølby Station, selvom det give en ventetid på 20 minutter. Eller tager de 2 minutter med S-tog, som det tager imellem Køge Nord og Ølby, hvis man skal med Intercity-tog til/fra vest. Og med dobbeltspor ved Ølby, så kunne det være, at man kunne få ventetiden ned.
[/quote]

Afgreningen mod Roskilde sker jo før både S-tog og motorvej, så er vel ikke et issue under der?, jeg er med på at DSB så ik kan møde hinanden over nogle få hundrede meter. Men det tænker jeg trods alt er til at overkomme.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/07-24, 08:54.
At dømme ud fra satellitbilledet på Google går der allerede de fornødne dobbeltspor under motorvejen fra og til Kjøge Nord.

Det bliver underføringen af nyt spor under S-banen og gennem Ølby der vil koste stort - hvilket nok også er grunden til at det ikke i 1. omgang blev anlagt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 31/07-24, 08:54At dømme ud fra satellitbilledet på Google går der allerede de fornødne dobbeltspor under motorvejen fra og til Kjøge Nord.
.....

Et udmærket grundlag at diskutere dette emne på er Banedanmarks detailkort over "Den nye bane København-Ringsted" *her*. 

Det fordrer "kun", at man gider zoome.

M.v.h.
Niels

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af emc. 31/07-24, 11:02.
Seneste redigering: 31/07-24, 11:03 af emc
Der er da to underføringer under både motorvej og S-bane?
Det er da bare at lade Roskilde-banen fortsætte som nyt spor langs Køge N-sporet? (stiplet markering)
Hvad overser jeg?
(BaneDanmarks kort viser i øvrigt det samme)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: emc Dato 31/07-24, 11:02Der er da to underføringer under både motorvej og S-bane?
Det er da bare at lade Roskilde-banen fortsætte som nyt spor langs Køge N-sporet? (stiplet markering)
Hvad overser jeg?
At to underføringer - for to forskellige banestrækninger - ikke er det samme som en dobbeltsporet underføring...

Der er 2 spor under motorvejen men kun 1 under S-toget.


Hvis man kunne lave en flyover syd for Søndre Viaduktvej, naturområde eller ej.


Så kunne man køre København Næstved på det højre spor (set nordpå) og Stevns Roskilde på det venstre spor.

Så kommer lokaltog godt nok ikke forbi Køge Nord, men trinbrættet ved busbroen kunne være en god løsning.


Citat fra: Anders Larsen Dato 31/07-24, 12:40Der er 2 spor under motorvejen men kun 1 under S-toget.

Der er to spor under s-banen, hvis man kigger på Køge N-banen og Roskilde-banen - og det er vel de to baner, der har brug for ikke at køre på samme spor til Køge.

Citat fra: Krabsen Dato 31/07-24, 11:20At to underføringer - for to forskellige banestrækninger - ikke er det samme som en dobbeltsporet underføring...
Men det er vel ikke vigtigt, hvis det er meningen, at de to tog skal køre parallelt ind til Køge (jf. debatten om bedre skiftetider).
Når der bliver snakket dobbeltsporet jernbane mellem Køge og Køge N, taler man (de fleste?) så i virkeligheden ikke om 2 parallelle enkeltsporede jernbaner?

Citat fra: emc Dato 31/07-24, 13:18
Citat fra: Krabsen Dato 31/07-24, 11:20At to underføringer - for to forskellige banestrækninger - ikke er det samme som en dobbeltsporet underføring...
Men det er vel ikke vigtigt, hvis det er meningen, at de to tog skal køre parallelt ind til Køge (jf. debatten om bedre skiftetider).
Når der bliver snakket dobbeltsporet jernbane mellem Køge og Køge N, taler man (de fleste?) så i virkeligheden ikke om 2 parallelle enkeltsporede jernbaner?

Humlen i problemstillingen er, at tog mellem Køge og Køge Nord skal krydse hinanden. Hvis toget fra København mod Næstved er forsinket, er toget fra Næstved mod København nødt til at holde i Køge og vente. Alternativt er toget fra København mod Næstved nødt til at afvente toget sydfra i Køge Nord. Begge dele giver yderligere forsinkelser, og begge dele sker jævnligt.

Det er derimod ret sjældent at forsinkelser på Lokaltogs tog mellem Roskilde og Køge forplanter sig til DSB's tog København-Køge-Næstved.

Citat fra: emc Dato 31/07-24, 13:18
Citat fra: Anders Larsen Dato 31/07-24, 12:40Der er 2 spor under motorvejen men kun 1 under S-toget.
Der er to spor under s-banen, hvis man kigger på Køge N-banen og Roskilde-banen - og det er vel de to baner, der har brug for ikke at køre på samme spor til Køge.
Det mere få reelt dobbeltspor imellem Køge og Køge Nord. Det kræver et spor mere under S-tog og mere plads under motorvejen.


Citat fra: emc Dato 31/07-24, 13:18
Citat fra: Krabsen Dato 31/07-24, 11:20At to underføringer - for to forskellige banestrækninger - ikke er det samme som en dobbeltsporet underføring...
Men det er vel ikke vigtigt, hvis det er meningen, at de to tog skal køre parallelt ind til Køge (jf. debatten om bedre skiftetider).
Når der bliver snakket dobbeltsporet jernbane mellem Køge og Køge N, taler man (de fleste?) så i virkeligheden ikke om 2 parallelle enkeltsporede jernbaner?
Det spørgsmålet hvad for nogle muligheder, der skal være. Tit, når der forsinkelser nordfra, så flyttes krydsning af de 2 DSB-tog til Køge Nord. Her vil det være rart at de to kunne kører af hvert sit spor, så de kan mødes imellem Køge Nord og Køge uden man skal tage hensyn til hvor de mødes. Det kræver at der er dobbeltspor igennem broen under motorvejen og S-tog. Men broen under motorvejen er så smal i den sydlige ende, at der er ikke er plads til at 2 tog kan mødes der. og det vil også kræve plads til endnu et spor under S-togsporet.

Derudover er der også tanker om at lokaltog kan kører 4 timen i hver retning imellem Roskilde-Køge. Det kræver også mere sporplads. Om det ønske er realistisk ved jeg ikke.

Citat fra: emc Dato 30/07-24, 22:19Eller...?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Dit forslag er ikke muligt at udføre jf Sporregler 1987.

Når jeg måler det op, får jeg en kurveradius på ca. 100-120 m langs din perron.

Sporreglerne i afsnit 2.02.3 Normalbestemmelser angiver:
 - Spor langs perroner på nye strækninger, R ≥ 300 m

For andre spor end spor langs perroner på nye strækninger gælder
følgende
- Hovedspor og gennemkørselsspor, R ≥ 300 m
- Øvrige togvejsspor, R ≥ 190 m

Så mit forslag er at du kan genoptegne linjeføringen med minimum 300 m i radius, da mindre radius ikke vil blive tilladt.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5

AR MRD 4213

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak