Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Er en METRO altid under jorden???
Gå ned Sider:[1] 2 3
Kære alle

Måtte i forrige uge benytte mig af offentlig transport i Newcastle - Durham området, en oplevelse, især METRO´en i Newcastle. Og jeg som troede at en METRO var gravet ned eller på anden måde helt afskærmet, glem det!! Men hyggeligt!
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Til sammenligning M4 igår under indkørsel til Kbh S, "rørskifte".
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Steff

Tyne and Wear Metro er et fint lille system. De får snart nye togsæt fra Stadler.
Metroer defineres mest af alt ved den type drift de har, knap så meget hvordan de er bygget, selvom de oftes bruger en del tid under jorden inde i bymidten, hvilket Tyne and Wear Metro også gør.
Ellers kører den lige så afskærmet som en normal jernbanelinje. Strækningen mellem Pelaw og Sunderland er faktisk delt med normal jernbanetrafik. Denne strækning er elektrificeret med metroens 1500 volt DC, mens de normale tog kører på diesel. Det har været på tale at om-elektrificere denne strækning til 25 kV AC, så normale elektriske tog kan kører der. Dette vil dog betyder at metroens tog ikke kan få strøm fra ledningerne. Derfor er de nye tog udstyret med batterier, så de stadig vil kunne kører på strækningen.

Citat fra: Steff Dato 28/07-24, 13:35Måtte i forrige uge benytte mig af offentlig transport i Newcastle - Durham området, en oplevelse, især METRO´en i Newcastle. Og jeg som troede at en METRO var gravet ned eller på anden måde helt afskærmet, glem det!! Men hyggeligt!

Kære Steff,

Du skal s'mænd ikke længere væk end til f.eks. Oslo, hvis metro eller T-bane kun har en brøkdel af sin udstrækning underjordisk, se f.eks.: https://no.wikipedia.org/wiki/T-banen_i_Oslo .

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Nej da, vores egne METRO linjerne A og B på Amager og til en vis grad C og D i Nordhavnen, er jo også oppe og få luft.

Men DET jeg synes var noget anderledes og jeg gerne ville viser læserne her på siden, var de mindst 3 niveau overkørsler for almindelig trafik, der var alene fra lufthavnen og ind til "man gik under jorden" et stykke tid. Om sidegrenene til METROEN også havde overkørsler når de passerede Tyne floden ved jeg ikke.

Tak til Gustav for yderligere bemærkninger vedr. METRO nettet, der jo oprindeligt var en del af de ældre jernbaner, der er blevet elektrificeret (overledning).

Sidst, skrevet på søstersiden, det er både anderledes og givende at se området, hvor jernbanens vugge jo bogstaveligt stod, så Newcastle - Durham - Darlington området er FULD af jernbaneoplevelser. Og så bliver man ikke solskoldet og overrandt af engelske turister, de lokale er jo i syden :)

Steff

 

Citat fra: Steff Dato 28/07-24, 18:21Hej Niels

Nej da, vores egne METRO linjerne A og B på Amager og til en vis grad C og D i Nordhavnen, er jo også oppe og få luft.

Men DET jeg synes var noget anderledes og jeg gerne ville viser læserne her på siden, var de mindst 3 niveau overkørsler for almindelig trafik, der var alene fra lufthavnen og ind til "man gik under jorden" et stykke tid. Om sidegrenene til METROEN også havde overkørsler når de passerede Tyne floden ved jeg ikke.

Tak til Gustav for yderligere bemærkninger vedr. METRO nettet, der jo oprindeligt var en del af de ældre jernbaner, der er blevet elektrificeret (overledning).

Sidst, skrevet på søstersiden, det er både anderledes og givende at se området, hvor jernbanens vugge jo bogstaveligt stod, så Newcastle - Durham - Darlington området er FULD af jernbaneoplevelser. Og så bliver man ikke solskoldet og overrandt af engelske turister, de lokale er jo i syden :)

Steff

Du finder også niveauoverkørsler, sikret med bomme, f.eks. på Holmenkollbanen, Steff.

Det er sikkert helt korrekt at der også er niveau overkørsler, sikret med bomme på Holmenkollbanen og mange, mange andre steder.

Men min lille skriv var udelukkende at fortælle MIN oplevelse til andre og vise nogle billeder, der ikke havde oplevet dette fænomen på/i en bane, der definere sig som metro :)

Steff

Citat fra: Steff Dato 28/07-24, 20:11Det er sikkert helt korrekt at der også er niveau overkørsler, sikret med bomme på Holmenkollbanen og mange, mange andre steder.

Men min lille skriv var udelukkende at fortælle MIN oplevelse til andre og vise nogle billeder, der ikke havde oplevet dette fænomen på/i en bane, der definere sig som metro :)

Da du skrev "Og jeg som troede at en METRO var gravet ned eller på anden måde helt afskærmet ..." bibragte du mig den opfattelse, at du var overrasket over og evt. ukendt med "fænomenet".

Jeg fattede derfor ikke, at dit ærinde var at informere andre om "fænomenet", hvorfor jeg tillod mig at melde om "fænomenets" forekomst andre steder, hvilket jeg skal beklage.


Jamen, så er alle jo tilfredse!

Citat fra: Niels Munch Dato 28/07-24, 20:51
Citat fra: Steff Dato 28/07-24, 20:11Det er sikkert helt korrekt at der også er niveau overkørsler, sikret med bomme på Holmenkollbanen og mange, mange andre steder.

Men min lille skriv var udelukkende at fortælle MIN oplevelse til andre og vise nogle billeder, der ikke havde oplevet dette fænomen på/i en bane, der definere sig som metro :)

Da du skrev "Og jeg som troede at en METRO var gravet ned eller på anden måde helt afskærmet ..." bibragte du mig den opfattelse, at du var overrasket over og evt. ukendt med "fænomenet".

Jeg fattede derfor ikke, at dit ærinde var at informere andre om "fænomenet", hvorfor jeg tillod mig at melde om "fænomenets" forekomst andre steder, hvilket jeg skal beklage.



Jeg må beskæmmet tilstå, at jeg opfattede indlægget ligesom Niels, også på grund af overskriften, som var formuleret som et spørgsmål og ikke en orientering.

Men tak for billederne. Det er sjovt en gang imellem at se noget andet end det hjemlige.

Mvh.
Lars

Kære Lars

Du kan have ret i at overskriften med et spørgsmålstegn kunne give anledning til videre snak, men jeg var bare naiv og tro at min trådstart, var en orientering om dette noget specielle stykke banelinje i NE England, der benævnte sig selv som en METRO.

At der så er flere baner i og omkring en storby, der både kører gennem tunneler, har overskæringer, kører over jorden eller er nedgravede er jo aldeles korrekt, men de benævner sig IKKE som en METRO. I hvert tilfælde ikke i den forstand jeg tror de fleste opfatter ordet, f.eks. Paris og København.

Hvis jeg havde ønsket andet end bare en orientering til læserne om en lille morsom - synes jeg - oplevelse, havde jeg sikkert skrevet, om der var nogen der kendte banelinjer omkring eller i en storby, der både havde dit og dat, havde det jo være en anden sag.

Nå, men hvis nogen ønsker at fortsætte, så gør det, jeg er ude.

Steff

NB: Der er ikke nævnt nogen andre METROER i de ovenstående svar/bemærkninger :)  :)


Er en METRO altid under jorden???
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/07-24, 08:37.
Citat fra: Steff Dato 29/07-24, 07:42... at overskriften med et spørgsmålstegn ...

Et spørgsmålstegn er til at forstå men de to ekstra spørgsmålstegn fik mig til at overveje om der skulle svares med to gennemslag. Hvor lagde jeg æsken med carbonpapir?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Steff Dato 29/07-24, 07:42NB: Der er ikke nævnt nogen andre METROER i de ovenstående svar/bemærkninger :)  :)

Det er der så her: https://da.wikipedia.org/wiki/Metrosystemer_i_verden .

Er en METRO altid under jorden???
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/07-24, 10:56.
Seneste redigering: 29/07-24, 10:58 af Michael Deichmann
Citat fra: Niels Munch Dato 29/07-24, 09:06
Citat fra: Steff Dato 29/07-24, 07:42NB: Der er ikke nævnt nogen andre METROER i de ovenstående svar/bemærkninger :)  :)

Det er der så her: https://da.wikipedia.org/wiki/Metrosystemer_i_verden .
Og de har de københavnske S-tog med på listen - men de kører selv følgelig også underjordisk igennem røret :-)
Men humlen af kardemomen er jo nok, at "Metro" er en folkelig forkortelse af den oprindelige betegnelse for det fortrinsvis underjordiske togsystem i Paris, som blev benævnt "Metropolitain"

og det dækker bredt for det vi på godt dansk kalder by-baner - og de findes i mange former og farver og vil nok alle køre under jorden omkring centrum af byen.

Er en METRO altid under jorden?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/07-24, 11:21.
Seneste redigering: 29/07-24, 11:26 af Per Holm
"... storbybane, delvist bygget som undergrundsbane." Londonsk 🇬🇧

https://denstoredanske.lex.dk/metro

Og så er den ged vel barberet?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Michaels billedophavsmand skriver:

"The owner of this website (parisbytrain.com) does not allow hotlinking to that resource (/wp-content/uploads/2020/02/paris-metro-station-entrance-art-nouveau-green-3.jpg)."

..... så I må nøjes med mit amatørfoto:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nedgangen til den parisiske metrostation ABBESSES i Montmartre, 25.09.2013 (nm).

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1] 2 3
Veterantog kalenderSNNB M 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak