Citat fra: Svend Dato 3/09-24, 18:03Citat fra: andersj Dato 3/09-24, 17:11Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.
Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.
Noget af det farligste er ikke at tage punktligheden som det vigtigste og altså meget alvorligt. Hvis du spørger "rundt omkring", er det det, der er betydeŕ mest for de fleste, også selv om det medfører aflysninger ....passagererne er muligvis ikke altid helt enige i dette, men pyt med det 😀
Sådan er det over hele linjen, også hos DSB. Det er vigtigere at toget er rettidigt, end at kunderne er rettidige. Så derfor kører man gladeligt med et rettidigt tomt tog, når forbindelsestoget med alle passagererne var forsinket. Et aflyst tog kan heller ikke blive forsinket.
Citat fra: Nikolai_B Dato 3/09-24, 18:11Det er vel ændringer gennem de sidste godt 4 år med at nedlægge overkørsler, sideflytte spor og udskiftning af sporkasse og jorden derunder en del steder, samt udskiftningen af sikringsanlæg/signalsystem, der har gjort det muligt.
Egentlig en del mere end de 4 år, for allerede i 00'erne røg overkørslerne i Arden og Øster Doense og i 2014 røg de i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup. Dertil sporombygning og -renovering i 2018 (Hobro-Randers), 2020 (Aalborg-Hobro), 2022 (Aarhus-Langå) og 2024 (Langå station, Aalborg station samt en masse mindre projekter)
Elektrificeringsprogrammet har også sideløbende været igang med broarbejder og opsætning af master.