Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 19/10-24, 13:54I Aalborg nåede man at blive færdig til 7. oktober 2024 som planlagt. Man er lige nu i gang med nogle mindre færdiggørelsesarbejder, der ikke har noget med den daglige toggang som sådan at gøre.
Bl.a. er man ved at retablere adgangen til Banedanmarks "maskindepot". Det betyder bl.a., at man har fjernet det gamle spor 96 og nu er ved at etablere et nyt. Det nye spor kommer til at hedde spor 95. På nedenstående billeder ses spor 95 længst til venstre. Man benytter her en lidt spøjs fremgangsmåde: Man lægger det nye spor ned i små bidder, der består af 12 sveller med tilhørende skinner pr. bid. Jeg går ud fra, at det hele så skal svejses sammen til sidst. Det giver godt nok en h....... masse svejsninger. Men det må åbenbart være den mest effektive og økonomiske fremgangsmåde - må man gå ud fra. Men "sjovt" ser det ud. Bemærk alle de gule "skruetvinger" (eller hvad de nu hedder).
Billederne er klikbare.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
19. oktober 2024. NJJ Desiro DM 506 under indkørsel til Aalborg. Yderst til venstre ses spor 95 (tidligere benævnt spor 96) under genopbygning. Der er lavet ny sporkasse og lagt nye skærver, sveller og skinner. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Som ovenfor. Billedet er klikbart.
det er måden man laver manuel sporbygning på. Man samler sporrammer på depotpladsen, af nye sveller. Med "byggeskinner" (gamle skinner i 7,5m længde). Lasker det sammen med lasker og C-klemmer. Bagefter trækker man nye langskinner ind med en skinnekørende gravemaskiner. Og bytter byggeskinnerne ud med langskinnerne. Og vupti, så er der nye sveller med nye langskinner.
Herefter ballasterer man og justerer selvfølgelig, hvorefter langskinnerne svejses.