Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: andersj Dato  3/09-24, 17:11Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.

Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.

Noget af det farligste er ikke at tage punktligheden som det vigtigste og altså meget alvorligt. Hvis du spørger "rundt omkring", er det det, der er betydeŕ mest for de fleste, også selv om det medfører aflysninger ....passagererne er muligvis ikke altid helt enige i dette, men pyt med det 😀

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Nikolai_B. 3/09-24, 18:11.
Seneste redigering: 3/09-24, 18:13 af Nikolai_B
I går blev maks-hastighederne i Strækningsoversigten opdateret for strækningen mellem Aalborg og Aarhus (strækning 24).

Dermed er laveste hastighedsgrænse mellem stationerne Aalborg -- Hobro -- Randers -- Aarhus er hævet til 160 km/t. hvoraf 45 km er anlagt til 180 km/t eller 200 km/t (samlet længde er knap 140 km). Det er vel ændringer gennem de sidste godt 4 år med at nedlægge overkørsler, sideflytte spor og udskiftning af sporkasse og jorden derunder en del steder, samt udskiftningen af sikringsanlæg/signalsystem, der har gjort det muligt. Før var der mange steder hvor hastigheden skulle ned under 140 km/t. I de 3 resterende overkørsler får togene lov til at køre igennem med 160 km/t.

Når signalsystemet kan tages i brug, virker det til at både sikkerhed og hastighed mellem Aalborg -- Aarhus, nu er oppe på niveau med Aarhus -- København.

Jeg glæder mig til at togdriften kan genoptages fuldt ud, og til at DSB udnytter den opgraderede infrastruktur. :-)

Citat fra: Svend Dato  3/09-24, 18:03
Citat fra: andersj Dato  3/09-24, 17:11Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.

Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.

Noget af det farligste er ikke at tage punktligheden som det vigtigste og altså meget alvorligt. Hvis du spørger "rundt omkring", er det det, der er betydeŕ mest for de fleste, også selv om det medfører aflysninger ....passagererne er muligvis ikke altid helt enige i dette, men pyt med det 😀

Sådan er det over hele linjen, også hos DSB. Det er vigtigere at toget er rettidigt, end at kunderne er rettidige. Så derfor kører man gladeligt med et rettidigt tomt tog, når forbindelsestoget med alle passagererne var forsinket. Et aflyst tog kan heller ikke blive forsinket.

Citat fra: Nikolai_B Dato  3/09-24, 18:11Det er vel ændringer gennem de sidste godt 4 år med at nedlægge overkørsler, sideflytte spor og udskiftning af sporkasse og jorden derunder en del steder, samt udskiftningen af sikringsanlæg/signalsystem, der har gjort det muligt.

Egentlig en del mere end de 4 år, for allerede i 00'erne røg overkørslerne i Arden og Øster Doense og i 2014 røg de i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup. Dertil sporombygning og -renovering i 2018 (Hobro-Randers), 2020 (Aalborg-Hobro), 2022 (Aarhus-Langå) og 2024 (Langå station, Aalborg station samt en masse mindre projekter)
Elektrificeringsprogrammet har også sideløbende været igang med broarbejder og opsætning af master.

Anders

Citat fra: GHolm Dato  3/09-24, 16:06
Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/09-24, 12:42Uanset lyder det voldsomt med en fejlløsnings- og rettelseshorisont på 3 uger. Kan det være et centralt sporskifte der er kørt i stykker?

Hvis det var et sporskifte så tror jeg ikke de ville kalde det et signalproblem. Især signalprogrammets dårlige omdømme og omtale taget i betragtning. Hvis de kunne skyde skylden på noget andet så havde de nok gjort det, for at undgå yderligere dårlig omtale af det nye signalsystem.
Sporskiftefejl omtales også som signalfejl 8er mit indtryk) og det giver jo lidt mening da det er signalsystemet der også styrer sporskifterne (de fjernstyrede).

28 september - det er datoen hvor Thales opdaterer systemet.

JH

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak