Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Jeg har samlet klippet sammen med de 5 MF (5060 + 5063 + 5047 + 5090 + 5031) og et lille besøg i kommandoposten i den sidste uge inden nedlukningen i denne video: https://youtu.be/9f6o9J8XsuU?si=86iLoFVf6IkYHzo7


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/07-24, 02:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/07-24, 00:03Hvis ellers jeg har læst lektien rigtig, er strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn nu uden sikringsanlæg (og uden togtrafik), efter at 5 tomme MF afgik fra Aalborg kl. 21.48 mod syd. Sikringsanlæggene i Lindholm, Aalborg og Skørping er jf. billeder og oplysninger på Facebook slukkede, og mon ikke tilsvarende er gældende for resten af strækningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

For de af jer, der er på Facebook, og som måske sværger til det lokale, har Lasse Duusgaard lagt en lille video op af det historiske øjeblik, hvor VI-signalet og sekundet efter I-signalet i Aalborg fra Randers-siden bliver slukket. To signaler, som jeg har kigget på i ca. 52 år:

https://www.facebook.com/lasse.duusgaard/videos/1308447223464261?idorvanity=1442046276033491

M.v.h.
Thomas

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Citat fra: Krabsen Dato 27/07-24, 20:44
Citat fra: janus Dato 27/07-24, 17:03Jeg regner med at lukningen er pga ETCS udbygning jf bane.dk , er dette korrekt?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg husker denne nyhed fra tv2nord om få passagerer. Så det kunne jo være man ville lukke permanent.
Der er vist ingen planer om at lukke Aarhus-Aalborg permanent😉
Hvem vol overhovedet forslå at luk en jernbane til en by med over 100.000 indbygger.

ETCS kallas i svenskt tågtrafikregelverk för System E2.
Nu har man installerat System E2 mellan Aalborg och Aarhus.
Men några tåg går inte.
De går från 7 oktober enligt Rejseplanen.
Tills dess kör man System E45.
Alltså buss på väg E45.

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/08-24, 17:03.
Seneste redigering: 17/08-24, 17:07 af Per Holm
Allerede fra midnat skulle Brabrand - Hobro komme i drift som ERTMS og busturen bliver kortere.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: janus Dato 27/07-24, 17:03Jeg regner med at lukningen er pga ETCS udbygning jf bane.dk , er dette korrekt?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg husker denne nyhed fra tv2nord om få passagerer. Så det kunne jo være man ville lukke permanent.
Det vil være meget dumt at lukke en helt nye bane ned.

Strækningen (Hobro) - (Hjørring) er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/08-24, 11:16.
Det ser da ud til at virke godt nok - altså det der forventedes at virke.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/08-24, 16:59ETCS kallas i svenskt tågtrafikregelverk för System E2.
Nu har man installerat System E2 mellan Aalborg och Aarhus.
Men några tåg går inte.
De går från 7 oktober enligt Rejseplanen.
Tills dess kör man System E45.
Alltså buss på väg E45.


Den vitsen kommer från Botniabanan/Ådalsbanan Sundsvall-Umeå där tågbussen kallas System E4 efter vägen E4.

Numera kör man System E4 igen efter att en felaktig mjukvara installerats.
Om ett tåg stannar och kör bakåt (det tillåts på utvalda platser för att kunna lämna en tunnel om man fått nödstopp i den)
och det är en plankorsning/overkjørsel före det, slutar plankorsningen fungera för nästa tåg, bommarna går inte ned.
Under några dagar förbjöds all trafik, sedan får trafik gå i max 30 över samtliga plankorsningar.
Detta gör att många tåg ersätts med buss Sundsvall-Härnösand som får betydligt kortare restid.

Det finns inga provbanor eller lågtrafikerade banor med ERTMS level 2 (system E2), så första installationen är på en bana med mycket trafik.
Man provkör mjukvara i en simulerad miljö och man kör stora mängder tester i flera veckor, och borde fångat detta, men nej.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/08-24, 09:26
Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/08-24, 16:59ETCS kallas i svenskt tågtrafikregelverk för System E2.
Nu har man installerat System E2 mellan Aalborg och Aarhus.
Men några tåg går inte.
De går från 7 oktober enligt Rejseplanen.
Tills dess kör man System E45.
Alltså buss på väg E45.
Årsagen imellem Aarhus og Aalborg er mere sporarbejde, hvor både Langå og Aalborg er nærmest gravet op. Og der også et sporarbejde på Arden Station, som også spærre begge spor. Arbejdet med signaler er bare lagt samtidig og man kunne gøre sporarbejde og nye signaler uafhængig af hinanden. Men det er en fordel, når man alligevel flytter rundt på spor.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/08-24, 09:26Den vitsen kommer från Botniabanan/Ådalsbanan Sundsvall-Umeå där tågbussen kallas System E4 efter vägen E4.
...

Man provkör mjukvara i en simulerad miljö och man kör stora mängder tester i flera veckor, och borde fångat detta, men nej.
I vestprojektet er efterhånden meget stabil, så det er et relativ overkommendelig selvom, hvad jeg har hørt fra Banedanmark, at der er en risiko med netop denne her strækning pga. der er den første hovedstrækning med en større mængde trafik. Der mere bekymring med østprojektet, hvor der mange uløste problemer.

Men man har fået adskilt opdatering af software og installation på nye strækninger for at større arbejde mere overskuelig, hvis der kommer problemer.

Citat fra: Per Holm Dato 18/08-24, 11:16Det ser da ud til at virke godt nok - altså det der forventedes at virke.

Der var lidt signalfejl i går, i dag er det værre. Indtil videre har der været aflysninger og forsinkelser siden i morges.

Citat fra: steenth Dato 19/08-24, 11:14Årsagen imellem Aarhus og Aalborg er mere sporarbejde, hvor både Langå og Aalborg er nærmest gravet op. Og der også et sporarbejde på Arden Station, som også spærre begge spor. Arbejdet med signaler er bare lagt samtidig og man kunne gøre sporarbejde og nye signaler uafhængig af hinanden. Men det er en fordel, når man alligevel flytter rundt på spor.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/08-24, 09:26Den vitsen kommer från Botniabanan/Ådalsbanan Sundsvall-Umeå där tågbussen kallas System E4 efter vägen E4.
...

Man provkör mjukvara i en simulerad miljö och man kör stora mängder tester i flera veckor, och borde fångat detta, men nej.
I vestprojektet er efterhånden meget stabil, så det er et relativ overkommendelig selvom, hvad jeg har hørt fra Banedanmark, at der er en risiko med netop denne her strækning pga. der er den første hovedstrækning med en større mængde trafik. Der mere bekymring med østprojektet, hvor der mange uløste problemer.

Men man har fået adskilt opdatering af software og installation på nye strækninger for at større arbejde mere overskuelig, hvis der kommer problemer.

Är det plan för att gå tillbaka till tidigare software version, ifall det blir problem efter uppgradering?
I Sverige kunde man inte gå tillbaka, för att ny hårdvara har installerats som kräver den nya mjukvaran.
Leverantören Alstom har gjort det så.
Bussen går att köra för den kräver ingen software längs vägen, dvs om trafiksignaler får problem kan man vara utan dem.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 19/08-24, 13:16Är det plan för att gå tillbaka till tidigare software version, ifall det blir problem efter uppgradering?
I Sverige kunde man inte gå tillbaka, för att ny hårdvara har installerats som kräver den nya mjukvaran.
Leverantören Alstom har gjort det så.
I det jyske område er vel efterhånden langt over halvdelen af strækninger, som har ETCS, så det bliver svært nå en hardware opgradering sammen med en software opgradering. Efter påsken 2025, så der er kun Aarhus-Fredericia-Padborg og strækningen til Sønderborg tilbage af Banedanmark strækninger øst for Lillebælt, som har gammel signalsystem. Så leverandøren skal have god tjek sit system. For de har en gang ikke styr på papirarbejdet ved en opgradering, som gav togbusser en dag mere.

Ellers må være det gammel Bombardier-system, som Alstom har overtaget...

Citat fra: steenth Dato 19/08-24, 14:31... af Banedanmark strækninger øst for Lillebælt,

Mon ikke du mener vest for Lillebælt?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/08-24, 15:06
Citat fra: steenth Dato 19/08-24, 14:31... af Banedanmark strækninger øst for Lillebælt,

Mon ikke du mener vest for Lillebælt?
Jo. For de er nået langt i vest, mens de er håbløs bagud i øst i både udbredelse og kvalitet.

Bøvl med fjernstyring af/i området ved Randers station?

BaneDanmark skriver på minstation.dk:
"Der kører ingen tog i mellem Aarhus H og Aalborg.

Der kører i øjeblikket ingen tog i mellem i mellem Aarhus H og Aalborg, det skyldes en fjernstyringsfejl ved Randers. der er bestilt Togbusser til at køre i mellem Aarhus H og Aalborg. Du kan holde dig opdateret om din rejse på Rejseplanen.
"
19.08.2024, kl. 16.48

God arbejdslyst, til dem der skal finde fejlen og sørge for, at den ikke opstår igen. (Jeg hepper helhjertet)

Nysgerrig spørgsmål: Hvad er nyt ved situationen denne gang, omkring fjernstyringen?

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af steenth. 19/08-24, 18:57.
Seneste redigering: 19/08-24, 18:59 af steenth
Citat fra: Petteri Dato 19/08-24, 12:56
Citat fra: Per Holm Dato 18/08-24, 11:16Det ser da ud til at virke godt nok - altså det der forventedes at virke.

Der var lidt signalfejl i går, i dag er det værre. Indtil videre har der været aflysninger og forsinkelser siden i morges.
Det ligner det er ikke systemets skyld, men gravkøer ved sporet:
https://www.tv2ostjylland.dk/favrskov/otte-overgravede-kabler-giver-aflyste-tog
Det ligner at man har prioriteret DSB's tog over GoCollective.
Mvh
Steen

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak