Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 27/07-24, 00:03.
Seneste redigering: 27/07-24, 00:08 af Thomas Boberg Nielsen
Hvis ellers jeg har læst lektien rigtig, er strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn nu uden sikringsanlæg (og uden togtrafik), efter at 5 tomme MF afgik fra Aalborg kl. 21.48 mod syd. Sikringsanlæggene i Lindholm, Aalborg og Skørping er jf. billeder og oplysninger på Facebook slukkede, og mon ikke tilsvarende er gældende for resten af strækningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Og Ellidshøj er permanent nedlagt som station.

Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 00:53Og Ellidshøj er permanent nedlagt som station.

Alle "stationer" bliver vel nedlagt som "stationer" og bliver i stedet til "sporskifteområder".

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/07-24, 00:03Hvis ellers jeg har læst lektien rigtig, er strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn nu uden sikringsanlæg (og uden togtrafik), efter at 5 tomme MF afgik fra Aalborg kl. 21.48 mod syd. Sikringsanlæggene i Lindholm, Aalborg og Skørping er jf. billeder og oplysninger på Facebook slukkede, og mon ikke tilsvarende er gældende for resten af strækningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

For de af jer, der er på Facebook, og som måske sværger til det lokale, har Lasse Duusgaard lagt en lille video op af det historiske øjeblik, hvor VI-signalet og sekundet efter I-signalet i Aalborg fra Randers-siden bliver slukket. To signaler, som jeg har kigget på i ca. 52 år:

https://www.facebook.com/lasse.duusgaard/videos/1308447223464261?idorvanity=1442046276033491

M.v.h.
Thomas

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 08:48.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/07-24, 01:22
Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 00:53Og Ellidshøj er permanent nedlagt som station.


Alle "stationer" bliver vel nedlagt som "stationer" og bliver i stedet til "sporskifteområder".

Af indlysende årsager vil Ellidshøj (Eh) hverken blive "Område med sporskifter" eller "Planmæssigt standsningssted".

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping? Hvad end  den næste "rigtige" station (og ikke trinbræt) syd for Aalborg hedder (undskyld min dårlige viden om den nordjyske geografi). Jeg kan ikke lige slå det op, da strækningen nu er fjernet fra TIB.

Der var, som andre siger, ingen sporskifter og ingen perroner. Engang var der en overkørsel, men den blev nedlagt for flere år siden.

I stedet var der blot signaler i begge ender og en kommandopost, hvor der dele af døgnet sad en stationsbestyrer og ringede frem og tilbage til Aalborg og Skørping(?) for at af- og tilbagemelde tog. På den nordligste del af Randers-Aalborg var der jo hverken linjeblok eller fjernstyring.

At Ellidshøj var lidt særlig, understreges ved, at reglerne for stationer, der er ubetjente i dele af døgnet, nu er fjernet fra SR. Ellidshøj var nemlig den sidste af den slags.

Der er nærmest et lille mindeskrift over Ellidshøj i forbladet til seneste SR.

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 11:28.
Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 11:28
Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

Jeg synes nu at der er væsentlige forskelle. Gentofte ved jeg ikke noget om, men Hjulby er fjernstyret, ligger på en strækning med både linjeblok og bloksignaler, og indgår også i sikkerhedsanlæggene for Storebæltsforbindelsen, idet her tjekkes for varme hjul og aksler. Hjulby styres af den samme stationsbestyrer, der styrer hele delstrækningen fra Korsør til Odense. Og så er Hjulby betjent hele døgnet, hvor Ellidshøj i dele af døgnet groft sagt ophørte med at være station.

Det var ikke de manglende sporskifter, der gjorde Ellidshøj særlig.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 11:28
Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

Lokation Gentofte er da stadig fint forsynet med sporskifter i form af en dobbelttransversal syd for perronerne og en enkelttransversal nord for perronerne:

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORS/Straekningsoversigt-CBTC

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 14:05.
Citat fra: Svend Dato 27/07-24, 12:32Lokation Gentofte er da stadig fint forsynet med sporskifter ...

Sørme ja, du har ret. Min hukommelse lod sig narre af det fjernede overhalingsspor.  :o

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 11:28
Citat fra: RasmusD Dato 27/07-24, 10:32Ellidshøj var lidt særlig, idet den reelt kun fungerede som en slags mellemblok mellem Aalborg og... Svenstrup? Skørping?

Ellidshøj (Eh) var ikke særlig meget særlig. ;D

Gentofte (Gj) og Hjulby (Ju) endte også uden sporskifter og der skal nok være/have været flere af slagsen.

Tjæreborg.

Mvh. Jens

Jeg regner med at lukningen er pga ETCS udbygning jf bane.dk , er dette korrekt?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg husker denne nyhed fra tv2nord om få passagerer. Så det kunne jo være man ville lukke permanent.

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 17:46.
Seneste redigering: 27/07-24, 17:49 af Per Holm
Citat fra: janus Dato 27/07-24, 17:03Jeg regner med at lukningen er pga ETCS udbygning jf bane.dk , er dette korrekt?

Signalprogrammet; blandt andet: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Banedanmark-goer-jysk-hovedstraekning-klar-til-fremtiden

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

CitatOg Ellidshøj er permanent nedlagt som station.


Helt enig. Det, jeg kommenterede - eller forsøgte at kommentere - var bemærkningen om, at Ellidshøj bliver permanent nedlagt som station. Det er ikke kun Ellidshøj, der bliver permanent nedlagt som station. Det gælder også de øvrige stationer på strækningen, idet ordet/begrebet station ikke findes i ORF.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Citat fra: janus Dato 27/07-24, 17:03Jeg regner med at lukningen er pga ETCS udbygning jf bane.dk , er dette korrekt?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg husker denne nyhed fra tv2nord om få passagerer. Så det kunne jo være man ville lukke permanent.
Der er vist ingen planer om at lukke Aarhus-Aalborg permanent😉

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak