Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Citat fra: thomastog Dato 28/07-24, 10:04
Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 09:18
Citat fra: banemanden Dato 27/07-24, 19:14
Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?
Man kan sagtens anskaffe egnet materiel uden diverse ombygninger. Det er idioti at vil ombygge til S-bane, medmindre det blot er af navn. Du forstod øjensynligt ikke pointen.
Hvis anskaffer "S-tog", får du muligheden for direkte tog, F.eks uden skift til/fra Kystbanen fra S-tog stationer. Ligesom du får mulighed for at "låne" materiel på tværs af systemnerne, f.eks eremitage-løb, hubertus, putte-fest...

Forestiller du dig så S-tog, med to forskellige litra, sikkerhedssytemer og infra-struktur, der ikke er fælles ?

I bund grund handler det vel om, om der skal kunne køres fælles med F&R eller med S-tog (ETCS eller CBTC). Og infra-struktutur (perron højde, længde, m.m.m.).
Jeg taler om tog, der er egnet til Kystbanen. Kystbanen er i forvejen en jernbane som kan befares at internationalt jernbanemateriel, så hvorfor ombygge den til noget særligt. I øvrigt er der ikke materieloverskud på S-banen. Og putte-, hubertud osv som du nævner klerer Klampenborgbanen sikkert udmærket som den er med S-tog. Så jo, jeg forestiller mig materiel som har en hurtigere døråbning og -lukning, så tiden brugt på ophold på stationerne bruget til passagererne, ikke langsomme tekniske løsninger. Men jeg ser at du slet ikke har fokus på det Kystbanen skal levere, menlig effektiv transport mellem København, mellemstationer og Helsingør (evt H-borg). Dit formål er at tænke "smart", dvs. uendelige ombygninger, à la dem som har kørt jernbanen i sænk. Jo, luk bare Kystbanen et par år eller tre og vupti har du en mia-dyr S-bane som ingen gider at bruge, fordi de har fundet andre (el-bil) veje.

Ift passagerudvekslingen vil jeg tro den billigste løsning er simpelthen at køre med længere tog. Hvis der var materiel nok burde DSB fra k25, hvor der slippes for MG på kysten, køre med minimum seks vogne og gerne syv (dobbeltdækkere). Er der behov for så mange siddepladser? Næppe, men antallet af døre og det at man ikke skal opleve at trave meget langt ned ad perronen for st komme til nærmeste vogn relativt til stations-indgangene, og det st man kan sprede sig bedre ud som pendler, vil jeg tro, betyder alverden for hvor hurtigt toget kan komme videre. Det er i hvert fald min oplevelse.

Det var én her på Forum der tidligere beskrev at DSB udover de allerede indkøbte syv-otte vogne var på jagt efter flere brugte DB'ere.
Det er en god ide, men tager jo desværre nok rigtig mange år.

Derudover kan brugerne på kysten forhåbentlig forvente at få flere hurtige tog fra k27 når sporarbejdet mellem Høje Taastrup Roskilde er overstået. Og ja der er lang tid til.

Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/07-24, 13:46.
Seneste redigering: 28/07-24, 13:50 af Per Holm
At der skulle komme flere brugte dostos på markedet lyder ikke at være særlig sandsynligt. Allgäu Express (Alex) solgte kun deres fordi de tjekkiske tunneler er for snævre til at kunne køre Alex dostos til Prag da de mistede kørslen München - Hoff.

Fremtiden vil nok bringe to ting: Større fritrum i tunnelerne (aht. 4 m korridorerne) og indkøb af dostos der passer med eksisterende tunneler.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Af Svend. 28/07-24, 14:25.
Seneste redigering: 28/07-24, 14:27 af Svend
"Jo, luk bare Kystbanen et par år eller tre og vupti har du en mia-dyr S-bane som ingen gider at bruge, fordi de har fundet andre (el-bil) veje."

Du skal nok hellere sige 3-10 år alt efter, hvilke løsninger der vælges..... og husk at der er mangel på entreprenører i Europa samt at at Alstom og Siemens nok lige skal opfinde/udvikle nogle nye særlige, fælles, danske løsninger.

I mellemtiden vil der sikkert komme forslag om BRT-løsninger for kørsel langs Helsingør-motorvejen, for at kunne dække behovet for kollektiv trafik i anlægsperioden.

Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 10:25
Citat fra: thomastog Dato 28/07-24, 10:04
Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 09:18
Citat fra: banemanden Dato 27/07-24, 19:14
Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?
Man kan sagtens anskaffe egnet materiel uden diverse ombygninger. Det er idioti at vil ombygge til S-bane, medmindre det blot er af navn. Du forstod øjensynligt ikke pointen.
Hvis anskaffer "S-tog", får du muligheden for direkte tog, F.eks uden skift til/fra Kystbanen fra S-tog stationer. Ligesom du får mulighed for at "låne" materiel på tværs af systemnerne, f.eks eremitage-løb, hubertus, putte-fest...

Forestiller du dig så S-tog, med to forskellige litra, sikkerhedssytemer og infra-struktur, der ikke er fælles ?

I bund grund handler det vel om, om der skal kunne køres fælles med F&R eller med S-tog (ETCS eller CBTC). Og infra-struktutur (perron højde, længde, m.m.m.).
Jeg taler om tog, der er egnet til Kystbanen. Kystbanen er i forvejen en jernbane som kan befares at internationalt jernbanemateriel, så hvorfor ombygge den til noget særligt. I øvrigt er der ikke materieloverskud på S-banen. Og putte-, hubertud osv som du nævner klerer Klampenborgbanen sikkert udmærket som den er med S-tog. Så jo, jeg forestiller mig materiel som har en hurtigere døråbning og -lukning, så tiden brugt på ophold på stationerne bruget til passagererne, ikke langsomme tekniske løsninger. Men jeg ser at du slet ikke har fokus på det Kystbanen skal levere, menlig effektiv transport mellem København, mellemstationer og Helsingør (evt H-borg). Dit formål er at tænke "smart", dvs. uendelige ombygninger, à la dem som har kørt jernbanen i sænk. Jo, luk bare Kystbanen et par år eller tre og vupti har du en mia-dyr S-bane som ingen gider at bruge, fordi de har fundet andre (el-bil) veje.


Hurtigere dørlukning - altså, dørene lukker ikke markant hurtigere på dostos vognene end på s-togene. Og ET sættene var heller ikke specielt anderledes. Og Kystbanen var på ingen måde elsket pga ET sættene heller.

Jeg er bare i tvivl om hvad det er du efterspørger, for for mig ser det ud som om du foreslår materiel der er bedre egnet til Kystbanen end det der er blevet brugt og bliver brugt. Dørene skal lukke hurtigere/enmandsbetjening. Signalsystemet skal være gearet til det også.

Jeg læser s-tog over alt det du skriver men jeg savner måske også svar på, hvad slags materiel du forventer skulle gøre det bedre deroppe, med så kort mellem stationerne.

Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Af Svend. 28/07-24, 15:28.
Seneste redigering: 28/07-24, 15:31 af Svend
Citat fra: banemanden Dato 28/07-24, 14:56
Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 10:25
Citat fra: thomastog Dato 28/07-24, 10:04
Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 09:18
Citat fra: banemanden Dato 27/07-24, 19:14
Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?
Man kan sagtens anskaffe egnet materiel uden diverse ombygninger. Det er idioti at vil ombygge til S-bane, medmindre det blot er af navn. Du forstod øjensynligt ikke pointen.
Hvis anskaffer "S-tog", får du muligheden for direkte tog, F.eks uden skift til/fra Kystbanen fra S-tog stationer. Ligesom du får mulighed for at "låne" materiel på tværs af systemnerne, f.eks eremitage-løb, hubertus, putte-fest...

Forestiller du dig så S-tog, med to forskellige litra, sikkerhedssytemer og infra-struktur, der ikke er fælles ?

I bund grund handler det vel om, om der skal kunne køres fælles med F&R eller med S-tog (ETCS eller CBTC). Og infra-struktutur (perron højde, længde, m.m.m.).
Jeg taler om tog, der er egnet til Kystbanen. Kystbanen er i forvejen en jernbane som kan befares at internationalt jernbanemateriel, så hvorfor ombygge den til noget særligt. I øvrigt er der ikke materieloverskud på S-banen. Og putte-, hubertud osv som du nævner klerer Klampenborgbanen sikkert udmærket som den er med S-tog. Så jo, jeg forestiller mig materiel som har en hurtigere døråbning og -lukning, så tiden brugt på ophold på stationerne bruget til passagererne, ikke langsomme tekniske løsninger. Men jeg ser at du slet ikke har fokus på det Kystbanen skal levere, menlig effektiv transport mellem København, mellemstationer og Helsingør (evt H-borg). Dit formål er at tænke "smart", dvs. uendelige ombygninger, à la dem som har kørt jernbanen i sænk. Jo, luk bare Kystbanen et par år eller tre og vupti har du en mia-dyr S-bane som ingen gider at bruge, fordi de har fundet andre (el-bil) veje.


Hurtigere dørlukning - altså, dørene lukker ikke markant hurtigere på dostos vognene end på s-togene. Og ET sættene var heller ikke specielt anderledes. Og Kystbanen var på ingen måde elsket pga ET sættene heller.

Jeg er bare i tvivl om hvad det er du efterspørger, for for mig ser det ud som om du foreslår materiel der er bedre egnet til Kystbanen end det der er blevet brugt og bliver brugt. Dørene skal lukke hurtigere/enmandsbetjening. Signalsystemet skal være gearet til det også.

Jeg læser s-tog over alt det du skriver men jeg savner måske også svar på, hvad slags materiel du forventer skulle gøre det bedre deroppe, med så kort mellem stationerne.

F eks:
https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2024/7/milliardenauftrag-sorgt-fuer-mehr-qualitaet-und-stabileren-betrieb-alstom-baut-und-wartet-kuenftige-fahrzeuge-fuer-die-flotte-der-s-bahn-im-rheinland

Kan sikkert også leveres i dansk fjernbaneversion med ETCS/ERTMS, 25kV og dansk perronhøjde

Citat fra: Svend Dato 28/07-24, 15:28F eks:
https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2024/7/milliardenauftrag-sorgt-fuer-mehr-qualitaet-und-stabileren-betrieb-alstom-baut-und-wartet-kuenftige-fahrzeuge-fuer-die-flotte-der-s-bahn-im-rheinland

Kan sikkert også leveres i dansk fjernbaneversion med ETCS/ERTMS, 25kV og dansk perronhøjde

Selvfølgelig kan det det. Ellers er der andre muligheder, hvis man vil. Og hvis man tillod at "dørknappen" kunne "fungere" inden dørene blev frigivet er meget sparet. Blot det at man kunne tilkendegive at døren skal åbnes inden toget er helt standset vil spare en 4-5 sekunder. Det ville give et minut uden at ombygge det faste anlæg for mia i S-togsdrømmefabrikken.

Citat fra: banemanden Dato 28/07-24, 14:56Hurtigere dørlukning - altså, dørene lukker ikke markant hurtigere på dostos vognene end på s-togene. Og ET sættene var heller ikke specielt anderledes. Og Kystbanen var på ingen måde elsket pga ET sættene heller.

Jeg er bare i tvivl om hvad det er du efterspørger, for for mig ser det ud som om du foreslår materiel der er bedre egnet til Kystbanen end det der er blevet brugt og bliver brugt. Dørene skal lukke hurtigere/enmandsbetjening. Signalsystemet skal være gearet til det også.

Jeg læser s-tog over alt det du skriver men jeg savner måske også svar på, hvad slags materiel du forventer skulle gøre det bedre deroppe, med så kort mellem stationerne.
Så er det fordi jeg skriver til andre, der kan se ind i problemstillingerne, i stedet for straks at tænke i løsninger uden analyse. Du vil gerne have kortere rejsetid, du vil gerne have højere frekvens og så sætter du en hel masse andre bindinger op uden analyse, fordi du på forhånd mener "S-tog".

Er det ikke meningen at flere tog skal køre til lufthavnen og ikke Østerport?

Så kunne der blive plads til højere frekvens på Kystbanen. Hvis man kom op på 6 i timen, så kunne de 3 vende i Holbæk og de andre 3 i Køge (efter dobbeltsporing).

Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 18:18
Citat fra: Svend Dato 28/07-24, 15:28F eks:
https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2024/7/milliardenauftrag-sorgt-fuer-mehr-qualitaet-und-stabileren-betrieb-alstom-baut-und-wartet-kuenftige-fahrzeuge-fuer-die-flotte-der-s-bahn-im-rheinland

Kan sikkert også leveres i dansk fjernbaneversion med ETCS/ERTMS, 25kV og dansk perronhøjde

Selvfølgelig kan det det. Ellers er der andre muligheder, hvis man vil. Og hvis man tillod at "dørknappen" kunne "fungere" inden dørene blev frigivet er meget sparet. Blot det at man kunne tilkendegive at døren skal åbnes inden toget er helt standset vil spare en 4-5 sekunder. Det ville give et minut uden at ombygge det faste anlæg for mia i S-togsdrømmefabrikken.
På de nuværende s-tog kan du holde knappen inde inden døren bliver frigivet og så slipper du for reaktionstiden.

I ÖBB regionaltog har det som du ønsker hvor man kan ønske en døråbning før.

Citat fra: Svend Dato 28/07-24, 14:25Du skal nok hellere sige 3-10 år alt efter, hvilke løsninger der vælges.....

Prøv lige at tjekke screeningen af metrodrift på Kystbanen før du bare begynder at gætte.

En ombygning til S-tog på Kystbanen vil kræve cirka 50 døgns totalspærring af den nuværende S-bane mellem Hellerup og Klampenborg, 3 ugers totalspærring mellem Snekkersten og Helsingør (kan potentielt undgås fuldstændigt hvis man kan installere CBTC i lokaltogs materiel), og et sted mellem 60 og 150 dages totalspærring af hele Kystbanen. Det er stadig en betydelig mængde tid som man er nødt til at have med i overvejelserne for om det er det værd, men det er meget langt fra dine gæt.

Citat fra: anho Dato 28/07-24, 22:49
Citat fra: Svend Dato 28/07-24, 14:25Du skal nok hellere sige 3-10 år alt efter, hvilke løsninger der vælges.....

Prøv lige at tjekke screeningen af metrodrift på Kystbanen før du bare begynder at gætte.

En ombygning til S-tog på Kystbanen vil kræve cirka 50 døgns totalspærring af den nuværende S-bane mellem Hellerup og Klampenborg, 3 ugers totalspærring mellem Snekkersten og Helsingør (kan potentielt undgås fuldstændigt hvis man kan installere CBTC i lokaltogs materiel), og et sted mellem 60 og 150 dages totalspærring af hele Kystbanen. Det er stadig en betydelig mængde tid som man er nødt til at have med i overvejelserne for om det er det værd, men det er meget langt fra dine gæt.

Ja, det kan jo nærmest udføres på ingen tid   :)

Det mest positive ved screeningen (rapporten) er, at den også indeholder en løsning 1
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Metrodrift-paa-Kystbanen

Citat fra: Svend Dato 29/07-24, 08:59
Citat fra: anho Dato 28/07-24, 22:49
Citat fra: Svend Dato 28/07-24, 14:25Du skal nok hellere sige 3-10 år alt efter, hvilke løsninger der vælges.....

Prøv lige at tjekke screeningen af metrodrift på Kystbanen før du bare begynder at gætte.

En ombygning til S-tog på Kystbanen vil kræve cirka 50 døgns totalspærring af den nuværende S-bane mellem Hellerup og Klampenborg, 3 ugers totalspærring mellem Snekkersten og Helsingør (kan potentielt undgås fuldstændigt hvis man kan installere CBTC i lokaltogs materiel), og et sted mellem 60 og 150 dages totalspærring af hele Kystbanen. Det er stadig en betydelig mængde tid som man er nødt til at have med i overvejelserne for om det er det værd, men det er meget langt fra dine gæt.

Ja, det kan jo nærmest udføres på ingen tid   :)

Det mest positive ved screeningen (rapporten) er, at den også indeholder en løsning 1
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Metrodrift-paa-Kystbanen

Ja, der er "konsulentrapport-tid" og "realtid". Jernbanen har nok det største split mellem de to. Vi kunne også nævne "DSB-tid", "Alstom-tid" og "nej-det-skal-syltes-tid".......lige nu er Danmark vist mest i dræbersnegletid eller i historisk tid omtalt som "agurketid".

Citat fra: 1993matias Dato 27/07-24, 17:53Netop en HH-tunnel skal aflaste Øresundsbroen. Det er mest godstog, der fylder, så en ring 5-bane plus HH-tunnel til godstog er nok det bedste for (isoleret set) at aflaste Øresundsbroen.

Der er ingen, der ville sende et passagertog fra Stockholm til København uden at standse i Lund og Malmø. Det ville ikke kunne betale sig i forhold til den lille tidsbesparelse det ville være. Derfor er Landskrona-tunnellen også en dødsejler.

Angående Kystbanen, så er det vel næsten en tilfældighed, at den ikke fik S-tog under den første udbygningsbølge i 30-40-50'erne?

CitatAngående Kystbanen, så er det vel næsten en tilfældighed, at den ikke fik S-tog under den første udbygningsbølge i 30-40-50'erne?
[/quote]
At der ikke kom S-tog på kysten under den første udbygningsbølge, eller senere, har vel i høj grad noget at gøre med, at der var internationale tog på kystbanen.
Det har der jo været til Øresundsbroens åbning.
Om det er det korrekte svar på dit spørgsmål, ved jeg ikke.

Mvh Morten

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak