Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 13:49.
Citat fra: Danskjävlar Dato 26/07-24, 22:18... En HH bro eller tunnel lader til at være en død sild. Især når den ikke kan bruges til godstogstrafik  ...
 
Hvorfor skulle "nogen" få bevilget midler til at anlægge en fast forbindelse HH som ikke kan bruges til godstrafik?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: tgsen Dato 27/07-24, 13:43
Citat fra: steenth Dato 27/07-24, 13:30
Citat fra: tgsen Dato 27/07-24, 13:02Blandet implementering af CBTC og ETCS? Jeg fik det indtryk at det var meget umuligt og derfor skulle Kystbanen gen-sikres med CBTC?
Hvis der kommer S-tog kystbanen er det bedst med en ren CBTC.
Hvis...
CitatETCS håndtere ikke førerløse tog
Nej, det ville blive unikt og således sikret mod udbydelse til fremmede selskaber. Hvordan går det iøvrigt med de førerløse tog?
Citatog har ikke samme kapacitet som ETCS.
Du mener CBTC.
CitatOg der alligevel ikke plads til andre tog.
Forlængelse af Kystbanen med én station kræver ikke øget kapacitet på Kystbanen, som allerede påpeget mange gange.

I
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1880231/ATTACHMENT01.pdf
s. 8

og
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1880231/ATTACHMENT04.pdf
s. 4

foreslås en ny løsning til HH-forbindelse med kun én dobbelttunnel i stedet for de hidtidige to.

Det er meget stil at dele et afsnit op i 4 dele. Det vil jeg ikke svar på....

Citat fra: tgsen Dato 27/07-24, 13:02
Citat fra: anho Dato 26/07-24, 14:16-klip-
https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_line#Electrification_and_train_protection
'The Heathrow branch started using the European Train Control System (ETCS) in 2020. The Automatic Warning System (AWS) and Train Protection & Warning System (TPWS) are used on the Great Western and Great Eastern Main Lines, with possible later upgrades to ETCS. Communications-based train control (CBTC) is installed in the central section and the Abbey Wood branch.[74][75][76]'

Blandet implementering af CBTC og ETCS? Jeg fik det indtryk at det var meget umuligt og derfor skulle Kystbanen gen-sikres med CBTC?

Jeg taler ikke om at sammenblande ETCS og CBTC. Jeg nævnte to forskellige scenarier hvor det ene (S-tog) involverer omstilling til CBTC og det andet (forbedret regionaltog) involverer omstilling til ETCS.

Af de to foretrækker jeg S-togsløsningen da jeg mener at den højere mulige frekvens, samt muligheden for opkobling på en eksprestunnel, er en større gevinst end den lidt højere hastighed som regionaltogsløsningen muliggør.

Er det muligt at lave Kystbanen om til en firesporetbane? Hvilke udfordringer vil der være?

Citat fra: mgameing123 Dato 27/07-24, 17:34Er det muligt at lave Kystbanen om til en firesporetbane? Hvilke udfordringer vil der være?
Plads og pris, vel...

Citat fra: mgameing123 Dato 27/07-24, 17:34Er det muligt at lave Kystbanen om til en firesporetbane?
Ja, med nyt dobbeltspor langs Helsingørmotorvejen.
CitatHvilke udfordringer vil der være?
En masse DSB folk på patrulje mod indtrængende svenskere.

Netop en HH-tunnel skal aflaste Øresundsbroen. Det er mest godstog, der fylder, så en ring 5-bane plus HH-tunnel til godstog er nok det bedste for (isoleret set) at aflaste Øresundsbroen.

Der er ingen, der ville sende et passagertog fra Stockholm til København uden at standse i Lund og Malmø. Det ville ikke kunne betale sig i forhold til den lille tidsbesparelse det ville være. Derfor er Landskrona-tunnellen også en dødsejler.

Angående Kystbanen, så er det vel næsten en tilfældighed, at den ikke fik S-tog under den første udbygningsbølge i 30-40-50'erne?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: anho Dato 27/07-24, 17:06
Citat fra: tgsen Dato 27/07-24, 13:02
Citat fra: anho Dato 26/07-24, 14:16-klip-
https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_line#Electrification_and_train_protection
'The Heathrow branch started using the European Train Control System (ETCS) in 2020. The Automatic Warning System (AWS) and Train Protection & Warning System (TPWS) are used on the Great Western and Great Eastern Main Lines, with possible later upgrades to ETCS. Communications-based train control (CBTC) is installed in the central section and the Abbey Wood branch.[74][75][76]'

Blandet implementering af CBTC og ETCS? Jeg fik det indtryk at det var meget umuligt og derfor skulle Kystbanen gen-sikres med CBTC?

Jeg taler ikke om at sammenblande ETCS og CBTC.
Det er rigtigt, det var mig der gjorde det.
CitatJeg nævnte to forskellige scenarier hvor det ene (S-tog) involverer omstilling til CBTC og det andet (forbedret regionaltog) involverer omstilling til ETCS.

Af de to foretrækker jeg S-togsløsningen da jeg mener at den højere mulige frekvens, samt muligheden for opkobling på en eksprestunnel, er en større gevinst end den lidt højere hastighed som regionaltogsløsningen muliggør.
Dvs. der findes en tredje mulighed hvor de to systemer anvendes hvor de er bedst egnet. Og så er der jo også hensynet til forbindelsen på den anden side Sundet, hvor svenskerne forudser togene fra Kystbanen fortsætter dels mod Göteborg (Västkustbanan), dels mod Hässleholm (Skånebanan).

Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38
Citat fra: Danskjävlar Dato 26/07-24, 22:18Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?

Citat fra: Ncard00 Dato 26/07-24, 11:12Hvordan ville jeres optimale kystbane se ud, uafhængig af økonomiske og politiske begrænsninger? Hastighedsopgradering op til 160km/t, og hurtigtog som ikke stopper imellem Hellerup og Kokkedal, som i "gamle" dage, S-tog til Helsingør, og evt. Roskilde, med eller uden ekspresstunnel via Rigshospitalet, den nuværende køreplan, eller noget helt andet?

https://helsingordagblad.dk/debat/dagbladet-mener-kystbanen-styrtbloeder-en-ren-tilstaaelsessag-for-dsb

https://helsingordagblad.dk/helsingoer/i-mine-50-aar-som-pendler-h

Har kørt meget med Kystbanen, da jeg arbejdede - Kystbanen og så skift til S-tog, S-togsdelen kunne jeg godt undvære. Det var da Øresundstogene kørte. Nu er Kystbanen så ringe, så jeg bruger den ikke ret meget.
København H og Boulevardbanen er flaskehalse, nogen her taler om S-tog (som jo så er førerløse) det vil ikke hjælpe på tog, der kommer vestfra, der kommer ikke færre af den grund, og hvis man skal vende på København H koster det meget tid ved perronen.

Man kunne vælge en løsning, hvos man gravede S-banen ned mellem Svanemøllen og Dybbølsbro (15 milliarder?) med stationer ca. samme steder som i dag, I Svanemøllen og Dybbølsbro er der 4 spor, kan lave det underjordiske færdig og tilslutte et spor ad gangen og få kort afbrydelse af S-banenettet. Dermed får man ekstra spor på regional- og fjerntog. De forslag jeg har hørt er småting, der ikke rigtig giver noget.

Mange fremhæver også S-tog med hurtigere udveksling af passagerer og afgangsprocedure, men det kunne man jo også indføre på regionaltog, ikke fjerntog. Det er spørgsmål om materiel, om det er 25.000 V AC eller 1650 V DC er ligegyldig i den forbindelse.

Ang. HH-forbindelse talte jeg med en i toget en gang, vi synes det kunne være fornuftig med ring-forbindelse København-Helsingør-Helsingborg-Malmø, og der kan man glemme S-tog. Samfundsøkonomisk er det nok ikke så godt. HH-forbindelse svarer sig kun med godstog, men dem kan man ikke sende ad Kystbanen. Jeg har kørt en del med togene i Skåne, og der er mange med og stigende. Afgangsprocedurer for Pågatåg og Øresundstog er iøvrigt meget forskellig.

Citat fra: Henning T. Dato 27/07-24, 20:34Mange fremhæver også S-tog med hurtigere udveksling af passagerer og afgangsprocedure, men det kunne man jo også indføre på regionaltog, ikke fjerntog. Det er spørgsmål om materiel, om det er 25.000 V AC eller 1650 V DC er ligegyldig i den forbindelse.


Giv bare DSB monopol på at trafikere Kystbanen, men bevar fornuften og bevar eksisterende kørestrømsanlæg og kommende ETCS signalanlæg. Men indsæt gerne noget egnet materiel til 140-160 km/t med tilpas mange og brede døre.

Kystbanen styrtbløder – en ren tilståelsessag for DSB
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-24, 22:11.
Seneste redigering: 27/07-24, 22:19 af Per Holm
Med ibrugtagning af ERTMS pt. planlagt til 2033 (dertil evt. Alstom-tillæg) må strkn. 10 være oplagt til at blive EDL for 5G FRMCS (på dansk: første udrulning af ny trådløs data/voice kommunikation) til ETCS

Hvis S-banen til den tid er begyndt også at tænke FRMCS og baliserne i øvrigt er kompatible er det vel ikke utænkeligt at den fornødne dialog mellem fjernbanens RBC (Radio Block Center) og S-banens RBC kan klares i software.

Derfra mangler man så "bare" at beslutte om evt. multisystem kørestrømsforbrug, polaritet, køretøjsbredder og perronhøjder for at det hele kan køres sammen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 22:11Med ibrugtagning af ERTMS pt. planlagt til 2033 (dertil evt. Alstom-tillæg) må strkn. 10 være oplagt til at blive EDL for 5G FRMCS (på dansk: første udrulning af ny trådløs data/voice kommunikation) til ETCS
FRMCS kræver kun at alle GSM-R enheder i tog opgraderes, så de kan håndtere begge mobil-generationer (2G vs 5G) og masterne skifter til FRMCS efterhånden som alle tog på strækningen kan håndtere det. i Danmark har man jo valgt bruge pakke-koblet datatransmission i GSM-R, som gør at ETCS ikke kan se forskel om der bruges GSM-R eller FRMCS.

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 22:11Hvis S-banen til den tid er begyndt også at tænke FRMCS og baliserne i øvrigt er kompatible er det vel ikke utænkeligt at den fornødne dialog mellem fjernbanens RBC (Radio Block Center) og S-banens RBC kan klares i software.
Det er let at brug FRMCS med CBTC. Spørgsmål om kvalitet på transportlaget i kommunikationen imellem tog og CBTC central. Det er testet af i nogle forsøg i udlandet. Hvis det er hurtig nok og er der kapacitet nok, så er det kun et spørgsmål at skifte transportprotokol. Og hvis de har valgt at en IP-protokol, så burde det være overskuelig uden at ændre på, hvordan CBTC bruger baliserne. Men at blande CBTC og ETCS er ikke godt. Det er bedre at holde en ren arkitektur. Hvis man både skulle bruge ETCS og CBTC på en strækning, så kan sikringsanlæg indrettes til at både have ETCS og CBTC togveje...

Citat fra: Per Holm Dato 27/07-24, 22:11Derfra mangler man så "bare" at beslutte om evt. multisystem kørestrømsforbrug, polaritet, køretøjsbredder og perronhøjder for at det hele kan køres sammen.
Jeg er stadig mest stemt på at beholde S-tog som det er. Det meget effektiv togsystem... Perronhøjden gør at ind- og udstigning er meget hurtig. Og selv lavgulvtog med 76 cm perronhøjde har svært ved få en stor nok flade inde i vogne, når man skal tage hensyn til hjul og overgange imellem vogne.

Citat fra: banemanden Dato 27/07-24, 19:14
Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?
Man kan sagtens anskaffe egnet materiel uden diverse ombygninger. Det er idioti at vil ombygge til S-bane, medmindre det blot er af navn. Du forstod øjensynligt ikke pointen.

Citat fra: UTJ Dato 28/07-24, 09:18
Citat fra: banemanden Dato 27/07-24, 19:14
Citat fra: UTJ Dato 26/07-24, 23:38Der er da ingen grund til at ombygge selve Kystbanen, men noget mere egnet materiel (hurtig døråbning og -lukning vil spare en hel del minutter uden at drømme om en racerbane) og et signalsystem som passer til en højfrekvent nærtrafiklinje er nok vejen frem.

Ehm, så du ønsker ikke Kystbanen ombygget til s-tog men foreslår så bagefter alle de ting s-tog faktisk vil kunne gøre?
Man kan sagtens anskaffe egnet materiel uden diverse ombygninger. Det er idioti at vil ombygge til S-bane, medmindre det blot er af navn. Du forstod øjensynligt ikke pointen.
Hvis anskaffer "S-tog", får du muligheden for direkte tog, F.eks uden skift til/fra Kystbanen fra S-tog stationer. Ligesom du får mulighed for at "låne" materiel på tværs af systemnerne, f.eks eremitage-løb, hubertus, putte-fest...

Forestiller du dig så S-tog, med to forskellige litra, sikkerhedssytemer og infra-struktur, der ikke er fælles ?

I bund grund handler det vel om, om der skal kunne køres fælles med F&R eller med S-tog (ETCS eller CBTC). Og infra-struktutur (perron højde, længde, m.m.m.).

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak