Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kan noen fortelle meg ...
Kan noen fortelle meg ...
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 6/08-24, 22:50.
... hva dette er for et lok? Jeg kan gi følgende hjelp: Det er polsk. Det er helt tydelig et diesellok, sannsynligvis dieselhydraulisk, muligens -mekanisk, og det står på et sidespor på stasjonen Grąblowo mellom Poznan og Wolsztyn.


Bildet er tatt fra et passerende tog og derfor ikke helt knivskarpt. Jeg kan innbille meg at det kanskje er et industrilok, men det kan selvfølgelig også være et gammelt skiftelok fra PKP. Kanskje noen en gang i tiden har satt det til side med tanke på å plassere det på et av Polens mange jernbanemuseer? - og så er det blitt glemt. Ved første øyekast tenkte jeg at det vel må være hinsides enhver redning, men ved nærmere studie av bilde oppdaget jeg mootren som står på bakken ved siden av. Den ser da ut til å være i rimmelig god stand, rustfri i det minste. Kanskje noen tenker på å sette loket i stand?

Men spørsmålet er altså: Aner noen av herrene hva det kan være for et lok, i det minste hvilken typebetegnelse det kan ha?

Det er et rangerlokomotiv af typen Ls40 nummer 4570, bygget af FABLOK i Chrzanów 1956.

Se mere om typen her (engelsk): http://www.locomotives.com.pl/Diesels/Ls40.htm - samt om pgl. lokomotiv, der kom til foreningen Grodziska Kolej Dezynowa i 2008, her (polsk): http://www.drezyny.kolej.one.pl/gallery.php?id=20100909&rok=2010 .

Foreningen har som formål at holde liv i banestrækningen mellem Grodzisk Wielkopolski og Kościan.

M.v.h.
Niels

Kan noen fortelle meg ...
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/08-24, 15:51.
Oi! Nå imponerer du meg virkelig, Niels! Omgivelsene firteler at det utvilsom er samme lok, ja. Takker og bukker hjerteligst. Nå skal jeg få det riktig på siden min for polske lok!

Det omtalte loket - og mange andre polske lok
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 8/08-24, 03:38.
Bildet av loket som Niels identifiserte for meg, forsvant selvfølgelig fra åpningsinnlegget da jeg korrigerte filnavnet. Det var altså dette:

I det hele tatt rakk jeg å fotografere en hel rekke lok under mine besøk i Polen de siste to årene, til tross for at jeg var der først og fremst på jobb.

Jeg må si at jeg er imponert over polakkenes evne til å holde gamle lok gående i lang tid, samt å oppgradere dem etter behov. Type ET22 begynner å oppnå en ganske så ærverdig alder, spesielt tatt i betraktning at de hele tiden har vært brukt i tung godtogtjeneste:

EU07 er heller ingen ungdom:

Riktignok har mange av dem gjennomgått en foryngelseskur og blitt en god del sprekere. De heter nå EP07, men man hører likevel, når de drar igang, at det er gammel teknologi:

Samtidig pågår det en intens fornyelse av den polske lokparken, med flere tipp-topp moderne loktyper, bl.a type EU160:

Og at nabolandene kjører på andre strømsystem, er ikke lenger noen hindring. Man har da flersystemslok i våre dager:

I tillegg til mine egne bilder fikk jeg også en rekke interessante bilder fra en bekjent av en av mine polske medarbeidere, så tilsammen hadde jeg rundt 100 lokbilder med meg hjem.

Dere kan se dem alle her.

Kan noen fortelle meg ...
Af janus. 8/08-24, 03:44.
Flot hjemmeside, men linket til billedet af ORKOL 8620.573 er itu.

Citat fra: janus Dato  8/08-24, 03:44Flot hjemmeside, men linket til billedet af ORKOL 8620.573 er itu.

Du kan læse om lokomotivet her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=173132 - det blev præsenteret på TRAKO 2021.

M.v.h.
Niels

Lenkefeil rettet
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 8/08-24, 14:38.
Takk for feilmeldingen, Janus! Den er rettet nå.

Jeg er alltid takknemlig for slike tilbakemeldinger. Jeg prøver så godt jeg kan, å teste før jeg prodsetter, men det er alltid noe som glipper gjennom likevel, og da er jeg avhengig av at dere som besøker sidene mine, melder tilbake, enten på forumet eller på en e-post til meg.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak