Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Pendlere og rejseplanen
Pendlere og rejseplanen
Af Togiudlandet. 26/07-24, 08:52.
Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?

Pendlere og rejseplanen
Af Mads. 26/07-24, 09:05.
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?

I perioder pendler jeg dagligt og i de tilfælde, tjekker jeg Rejseplanen, for at se om der er forsinkelser etc.
Ligesom jeg tjekker "trafikradio" for at høre hvordan det står til på vejene.

Pendlere og rejseplanen
Af Castrol. 26/07-24, 09:50.
Jeg pendler dagligt og tjekker altid mit-tog.dk inden jeg går hjemmefra, og inden jeg går fra job.
Der er ingen grund til at stå og hænge på stationen, når man bare kan tjekke inden. Har efterhånden lært at tjekke om toget er rettidigt på tidligere stationer end hvor jeg står på, da der kan være lidt forsinkelse i om afgangstiden er opdateret på de stationer jeg skal bruge.

Citat fra: Castrol Dato 26/07-24, 09:50Jeg pendler dagligt og tjekker altid mit-tog.dk inden jeg går hjemmefra, og inden jeg går fra job.
.....

"MitTog" findes som app og forekommer således særdeles "handy" ;D .

Pendlere og rejseplanen
Af Trainee. 26/07-24, 10:22.
Ja, jeg tjekker min pendlerrejse på Rejseplanen hver morgen. Det gør jeg fordi jeg har et skift undervejs, og så er det nemmere at kunne tjekke begge afgange ved bare at trykke på min gemte rejsesøgning, i stedet for at skulle slå to forskellige afgangstavler op.

Hvis jeg tager en direkte afgang, og jeg ved hvilken afgang jeg skal med, bruger jeg Rejseplanens afgangstavle.

Pendlere og rejseplanen
Af steenth. 26/07-24, 11:21.
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Mit indtryk fra pendlergrupper, at der virkelig mange, som ikke tjekker det daglig og først opdager ændringer, når de kommer til en station. Det er ikke alle, som læser beskeder på skærme og opslag, når de er der. Og det er meget svært at ramme de faste brugere ved ændringer, når de ikke følger med. Det er noget som DSB er opmærksom på.

Pendlere og rejseplanen
Af nielsm. 26/07-24, 12:19.
Rejseplanen app'en har jo også en pendler-alarm funktion. Hvis man fremsøger en rute, kan man trykke på "alarmklokke" knappen i toppen, og så giver det muligheden for at sætte en alarm. Her kan man også vælge hvilke ugedage man er interesseret i den alarm.

Jeg har ikke selv brugt funktionen, men den findes i hvert fald.

Citat fra: steenth Dato 26/07-24, 11:21
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Mit indtryk fra pendlergrupper, at der virkelig mange, som ikke tjekker det daglig og først opdager ændringer, når de kommer til en station. Det er ikke alle, som læser beskeder på skærme og opslag, når de er der. Og det er meget svært at ramme de faste brugere ved ændringer, når de ikke følger med. Det er noget som DSB er opmærksom på.

Jeg er selv en af dem, der ikke tjekker rejseplanen dagligt, men nøjes med at tjekke skærmene og dsb.dk jævnligt. Mest af alt, fordi jeg mener henvisningen til rejseplanen er at give DSB carte blanche til at ændre tiderne, når de vil og med ultrakort varsel. Og det er ikke eventuelle forsinkelser jeg tænker på - det er de planlagte ændringer af køreplanerne.

Som pendler er det også vigtigt med genkendelighed og ensartethed. Så skal man ikke ændre minuttiderne på S-banen 3 gange i løbet af juli måned, hvor den første ændring først kom på dsb.dk 4 dage efter, den var trådt i kraft. Heller ikke skærmene på stationen fortalte noget om det. Og ja, den kunne jeg sikkert have set, ved at slå rejsen op på rejseplanen hver dag.

Jeg tror bare ikke, at det hiver flere kunder i biksen, at man lægger endnu et lag af "besværlighed" over på pendleren. Rejseplanen er et fantastisk værktøj, men som pendler vil man helst kunne stole på, at toget kører i minuttal 59, så kan man nå toget 18 på skiftestation 1 og toget 40 på skiftestation 2. Og ikke noget andet i morgen. Det bør DSB være lige så opmærksom på (og ja, det har jeg selvfølgelig skrevet til dem  ;) ).

Pendlere og rejseplanen
Af steenth. 26/07-24, 12:59.
Citat fra: nielsm Dato 26/07-24, 12:19Rejseplanen app'en har jo også en pendler-alarm funktion. Hvis man fremsøger en rute, kan man trykke på "alarmklokke" knappen i toppen, og så giver det muligheden for at sætte en alarm. Her kan man også vælge hvilke ugedage man er interesseret i den alarm.
Den er god til uplanlagte ændringer. Hvis det er planlagte ændringer, som er lagt ind rejseplanen, så så kommer der ingen besked. Og det er netop der mange faste rejsende ikke får besked.

Jeg pendler ikke fast, men i perioder gør jeg. Da det er bussen i Aarhus jeg bruger når det er så er det Midttrafik Live jeg bruger, frem for rejseplanen, men det gør jeg så næsten altid når det er.

Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Jeg skal pendle hverdag til at kom i skole og nej jeg bruger ikke Rejseplanen. Jeg bruger Midttrafik Live fordi det er mere nyttige.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak