Citat fra: Krabsen Dato 8/08-24, 20:23Citat fra: Viktoria Skov Dato 8/08-24, 12:45En oplagt og billig måde er at opgradere Østhavnssporet til en lokalbane under NordJyske Jernbaner, og forlænge Lufthavnsbanen med 14 km ud til Aabybro.
Herved kan Nordjyske Baner oprette en ny linje mellem Østhavnen, Gistrup, Gug og Lufthavnen, Vadum, Biersted og Aabybro.
Billig og billig..
Jeg tror næppe en jernbanetunnel under eller en jernbanehøjbro over fjorden midt i byen vil kunne kaldes billig..
Den nuværende bro vil ikke kunne håndtere trafik i letbanehyppighed oveni den almindelige togtrafik - og slet ikke samtidig give rum til åbning for skibstrafikken, både kommerciel og fritid.
Der er en grund til, at der valgt den dyrere tunnelløsning til Egholm.
Den billigste og simpleste måde vil være at kopiere den nuværende bro og udbygge den med en ny enkeltsporet klapbro på den ene side, så der fås en dobbeltsporet forbindelse mellem Ålborg og Nørresundby.
BDK har allerede CAD filer på broklappen der blev udskiftet med en svejst brodrager i 2014, så på basis af denne burde en kopi være nem at udføre.
Herved burde der være kapacitet til at køre Hobro - Hjørring og Østhavn - Aabybro i 15 minutters drift, og hvis krydsningerne tilrettelægges, så det ene tog afgår 2-3 minutter efter det andet, kan der fås 10 minutters tid til broåbning mellem toggangen.