Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Øget godstrafik langs Østjylland
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 29/07-24, 23:08
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 
Vejle og Horsens er lille byer i forhold til Aarhus og Odense. Vi burde have flere tog der springer over disse byer.

Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 

Nej tog der ikke standser på Vejle når Vejlefjordbroen kommer vil skære væk 8 minutter fra rejsetiden. Det er mere end nok til at overhale et regionaltog eller et godstog.

Citat fra: mgameing123 Dato 30/07-24, 23:34
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 29/07-24, 23:08
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 
Vejle og Horsens er lille byer i forhold til Aarhus og Odense. Vi burde have flere tog der springer over disse byer.

Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 

Nej tog der ikke standser på Vejle når Vejlefjordbroen kommer vil skære væk 8 minutter fra rejsetiden. Det er mere end nok til at overhale et regionaltog eller et godstog.

perfekt. så kan der stoppes i vejle, lige indtil broen kommer

Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 23:53
Citat fra: mgameing123 Dato 30/07-24, 23:34
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 29/07-24, 23:08
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 
Vejle og Horsens er lille byer i forhold til Aarhus og Odense. Vi burde have flere tog der springer over disse byer.

Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 

Nej tog der ikke standser på Vejle når Vejlefjordbroen kommer vil skære væk 8 minutter fra rejsetiden. Det er mere end nok til at overhale et regionaltog eller et godstog.

perfekt. så kan der stoppes i vejle, lige indtil broen kommer
Nej fordi det vil stadig skære et godt 2 minutter end at standse. Vejle får fint nok togbetjening for byens størrelse. Jeg kender byer der er større end Vejle der ikke får lyntog.

Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 
Så er det jo meget godt, at de har to fjerntog i timen i dag, og endnu flere i timeplanens oplæg. Ikke?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 13:00
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27
Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.

Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.

Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.

Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.

Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.

S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.

Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.

Helt enig. Folketinget kan gøre, hvad de vil. De kan ekspropriere og tilbagesælge igen og igen efter hvert valg. Imidlertid vil de gerne genvælges. S var træt V, der nærmest var grædekoner i lokalområdet over den bro. Det er væsentlige emner i kommunalvalg og kan koste borgmestre, omend ikke i den skala det vil ske, hvis man geneksproprierer efter et valg.

Men du er altså enig i, at S hader den bro, men mener at SF og EL kan tvinge dem til noget 10 gange så selvskadende som den oprindelige støtte til broen. Jeg følger ikke logikken.

Timeplanen er ikke død. Vejle fjord er død.

Man burde også lære af det. Jeg var begejstret for vestfyn. På alle måder et genialt projekt, og netop derfor kom det også frem ifm med opdelingen af projekter og så vidt jeg husker også med i et bredt forlig.

Det er så tåbeligt for jernbanen helt generelt at lægge sig i krig med lokale områder. Især fordi man gerne taber. Når man gør det på den forkerte måde er jernbaner en pestilens i manges øjne, fordi der ikke er nogen tilkørsel som på en motorvej. Det kan være lige så populært som et lager med atomaffald. Broen bygges her i jeres natur, over jeres fjord til gavn for nogen, der bor meget langt væk. Jeg har indtryk af, at mange herinde ikke kunne være mere ligeglade med den side af sagen. Men man burde jo kunne se betydningen

Lokal upopularitet har folketinget nu også stor tradition for at være ligeglad med. Se bl. a. den tredje limfjordsforbindelse.

S er ikke længere presset af V politisk fordi det generelt går ad helvede til for V. De er til gengæld presset meget af SF og er derfor nødt til at gøre sig attraktive for dem der kunne finde på at stemme SF. Det er netop vælgere der går mere op i den kollektive trafik og klimaet. Og som også mere sandsynligt bor i større byer som København, Odense, Aarhus og Aalborg som netop også er dem der får mest direkte gavn af Vejle fjord projektet. Det gør Vejle by også, men det glemmes ofte i debatten. Det er du selv bevis på.
Det er ikke mit indtryk at hverken SF eller EL finder Vejle fjord projektet selvskadende. Der er også en chance for at projektet kan få støtte fra Alternativet, som der ikke eksisterede da Togfonden blev skabt og ikke umiddelbart har taget stilling til hverken Vejle fjord eller Hovedgård-Hasselager endnu.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/07-24, 10:27
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 13:00
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27
Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.

Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.

Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.

Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.

Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.

S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.

Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.

Helt enig. Folketinget kan gøre, hvad de vil. De kan ekspropriere og tilbagesælge igen og igen efter hvert valg. Imidlertid vil de gerne genvælges. S var træt V, der nærmest var grædekoner i lokalområdet over den bro. Det er væsentlige emner i kommunalvalg og kan koste borgmestre, omend ikke i den skala det vil ske, hvis man geneksproprierer efter et valg.

Men du er altså enig i, at S hader den bro, men mener at SF og EL kan tvinge dem til noget 10 gange så selvskadende som den oprindelige støtte til broen. Jeg følger ikke logikken.

Timeplanen er ikke død. Vejle fjord er død.

Man burde også lære af det. Jeg var begejstret for vestfyn. På alle måder et genialt projekt, og netop derfor kom det også frem ifm med opdelingen af projekter og så vidt jeg husker også med i et bredt forlig.

Det er så tåbeligt for jernbanen helt generelt at lægge sig i krig med lokale områder. Især fordi man gerne taber. Når man gør det på den forkerte måde er jernbaner en pestilens i manges øjne, fordi der ikke er nogen tilkørsel som på en motorvej. Det kan være lige så populært som et lager med atomaffald. Broen bygges her i jeres natur, over jeres fjord til gavn for nogen, der bor meget langt væk. Jeg har indtryk af, at mange herinde ikke kunne være mere ligeglade med den side af sagen. Men man burde jo kunne se betydningen

Lokal upopularitet har folketinget nu også stor tradition for at være ligeglad med. Se bl. a. den tredje limfjordsforbindelse.

S er ikke længere presset af V politisk fordi det generelt går ad helvede til for V. De er til gengæld presset meget af SF og er derfor nødt til at gøre sig attraktive for dem der kunne finde på at stemme SF. Det er netop vælgere der går mere op i den kollektive trafik og klimaet. Og som også mere sandsynligt bor i større byer som København, Odense, Aarhus og Aalborg som netop også er dem der får mest direkte gavn af Vejle fjord projektet. Det gør Vejle by også, men det glemmes ofte i debatten. Det er du selv bevis på.
Det er ikke mit indtryk at hverken SF eller EL finder Vejle fjord projektet selvskadende. Der er også en chance for at projektet kan få støtte fra Alternativet, som der ikke eksisterede da Togfonden blev skabt og ikke umiddelbart har taget stilling til hverken Vejle fjord eller Hovedgård-Hasselager endnu.

Den tredie limfjordsforbindelse er ikke upopulær lokalt. Desværre. Jo hos nogen selvfølgelig, men man har trods alt mange på sin side, ikke mindst byråd og borgmester uden hvem den jo ikke blev bygget. Kravet kommer derfra. Stik modsat Vejle fjord. Du illustrerer her netop den store forskel.

Hvis SF er den værste konkurrent for S må det da være endnu bedre for S, hvis de kunne komme på den anden side i en sag om vejle fjor. På lokalt plan er V nu stadig konkurrente om bormgesterposterne, og det er ikke mindst de borgmester-kampe, der har bidraget til motorvejskulturen i Danmark, fordi det hurtigt bliver krav lokalt, og fordi de veje er så nemme at håndtere praktisk og politisk. De kan bygges drypvis her og der i passende fysiske og økonomiske størrelser, senere sættes sammen, og hvis der opstår et hul som i mange år i silkeborg, kører man af og på, og når vejen er færdig er der ingen tal, der skal passe eller drift, der skal håndteres.

Jernbane er så meget sværere at vedtage og kan ikke bare køres sådan i halvtilfældig rækkefølge.  Og med Vejle fjord gør man så det værst tænkelige. Smider noget ned i hovedet på folk, som absolut ingen havde bedt om, noget grimt og larmende i naturen henover en fjord til gavn for nogen langt væk og endda til skade for en selv. Og så håner man endda lokalområdet med en åbenlys urealistisk køreplan.

Er der nogen der i ramme alvor tror, at hvis man byggede vejle fjord og de andre ting og kunne køre 1.55 Aarhus-Kbh og pssagertallene på jernbanen i øvrigt blev fordoblet, som jo var forventet, at så ville man kun køre et enkelt tog i timen?

Citat fra: 1993matias Dato 31/07-24, 10:06
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 
Så er det jo meget godt, at de har to fjerntog i timen i dag, og endnu flere i timeplanens oplæg. Ikke?

Havde Vejle og Horsens mere end to fjerntog i timen i timeplanens oplæg? Jeg er ikke sikker på, hvad du mener

Citat fra: ThomasTT Dato 31/07-24, 17:11
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-24, 10:06
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:24Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 
Så er det jo meget godt, at de har to fjerntog i timen i dag, og endnu flere i timeplanens oplæg. Ikke?

Havde Vejle og Horsens mere end to fjerntog i timen i timeplanens oplæg? Jeg er ikke sikker på, hvad du mener
Horsens og Vejle vil i hvertfald få flere Regionaltog i timen som jeg vil selv have fordel med. Den nuværende timedrift er ikke nok og man kan sagtens køre halvtimedrift hvis man havde lyst til det. Det gør de jo i myldretiden.

Citat fra: ThomasTT Dato 31/07-24, 17:07Er der nogen der i ramme alvor tror, at hvis man byggede vejle fjord og de andre ting og kunne køre 1.55 Aarhus-Kbh og pssagertallene på jernbanen i øvrigt blev fordoblet, som jo var forventet, at så ville man kun køre et enkelt tog i timen?

Timeplanen er vel som udgangspunkt et oplæg til forhandling og så har man så lavet en køreplan, med et enkelt tog i timen på de 3 lyntogsruter. Der kan så være timer, hvor man kører mere end et superlyn København–Aarhus som man jo også allerede gør med IC Lyn ekstraafgangene morgen og aften og de springer jo også Vejle over. Derudover kunne man forestille sig nogle afgange Aarhus–Hamborg, men det kommer jo helt an på hvordan den kommercielle virkelighed ser ud til den tid.

Man kan så også sige, at en Kattegatforbindelse jo også vil springe Vejle over og her tror jeg egentligt, at Vejle er bedst tjent med, at man fortsat udvikler banen i det østjyske som hovedbane. Så er der et par tog (og en hel masse godstog), der vil gå udenom Vejle men de vil samlet set få en bedre betjening.

Citat fra: rup Dato 25/07-24, 00:38Med genåbningen af Hirtshals' godsterminal og (TEN-T), forventes der øget trafik på den jyske hovedbane.

Så tænker jeg at nu bliver der nok alligevel en bro over Vejle Fjord trods tidligere modstand mod projektet.

Der er i 2023 i gennemsnit på alle 365 dage målt ca 10.000 "køretøjer over 5,8 meter" på motorvejen fra syd og op mod Vejle. Tallet er inkl busser og hvad der ellers måtte være, og er det samlede tal for begge køreretninger.

Tallet falder til lidt over 6.000 ind til Aarhus, 4000 til Randers/Hobro og 2.500 til Aalborg, hvor det deles nogenlunde ligeligt med omkring 800 hver til Hirtshals og Frederikshavn.

EUs klimamål og indsatser overfor jernbane, vil frem til 2030 gå efter at 30% af disse og til 2050 50% af disse transporter, skal over på jernbane.

Hvis vi antager at årsgennemsnittet for alle lange køretøjer, er lig med hverdagstallet for lastbiler, og et intermodeltog kan håndtere 50 lastbiler, skal vi altså forvente, at jernbanegods bliver så attraktivt, at der vil komme følgende flere daglige godstog:

Til/Fra Aarhus: 6 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 1000 lastbiler)
Til/fra Randers/Hobro: 3 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 550 lastbiler)
Til/fra Aalborg: 3 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 550 lastbiler)
Til/fra Hirtshals: 2,5 tog pr retning/dag
Til/fra Frederikshavn: 2,5 tog pr retning/dag

Så ved jeg godt, at man kan diskutere tal, forudsætninger osv osv. og dette her er blot en meget grov udregning. Men altså op til 17 ekstra tog i hver retning pr hverdag i 2030....og tallet vil stige til omkring 29 tog pr hverdag pr retning i 2050.

Der er i Signalprogrammet forudsat kapacitet til eet godstog i timen pr retning fra Taulov til Frederikshavn på den eksisterende infrastruktur (og iøvrigt flere passagertog end i dag).
Men der er så nok nogle krøller på godstogskanalerne, som man nok skal kigge mere på ift længder, belastninger, hastigheder mm)...og hele spørgsmålet om, hvor der er åbne spor, som godstogene kan læsses/losses på...

Og så er Danmark ikke ret attraktivt for godsoperatører at investere i. Men markedet er det er som sådan, og det er altså ikke helt umuligt, hvis man ville.

Lasse

Citat fra: ThomasTT Dato 31/07-24, 17:07
Citat fra: Gustav Hansen Dato 31/07-24, 10:27
Citat fra: ThomasTT Dato 30/07-24, 15:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 13:00
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27
Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.

Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.

Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.

Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.

Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.

S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.

Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.

Helt enig. Folketinget kan gøre, hvad de vil. De kan ekspropriere og tilbagesælge igen og igen efter hvert valg. Imidlertid vil de gerne genvælges. S var træt V, der nærmest var grædekoner i lokalområdet over den bro. Det er væsentlige emner i kommunalvalg og kan koste borgmestre, omend ikke i den skala det vil ske, hvis man geneksproprierer efter et valg.

Men du er altså enig i, at S hader den bro, men mener at SF og EL kan tvinge dem til noget 10 gange så selvskadende som den oprindelige støtte til broen. Jeg følger ikke logikken.

Timeplanen er ikke død. Vejle fjord er død.

Man burde også lære af det. Jeg var begejstret for vestfyn. På alle måder et genialt projekt, og netop derfor kom det også frem ifm med opdelingen af projekter og så vidt jeg husker også med i et bredt forlig.

Det er så tåbeligt for jernbanen helt generelt at lægge sig i krig med lokale områder. Især fordi man gerne taber. Når man gør det på den forkerte måde er jernbaner en pestilens i manges øjne, fordi der ikke er nogen tilkørsel som på en motorvej. Det kan være lige så populært som et lager med atomaffald. Broen bygges her i jeres natur, over jeres fjord til gavn for nogen, der bor meget langt væk. Jeg har indtryk af, at mange herinde ikke kunne være mere ligeglade med den side af sagen. Men man burde jo kunne se betydningen

Lokal upopularitet har folketinget nu også stor tradition for at være ligeglad med. Se bl. a. den tredje limfjordsforbindelse.

S er ikke længere presset af V politisk fordi det generelt går ad helvede til for V. De er til gengæld presset meget af SF og er derfor nødt til at gøre sig attraktive for dem der kunne finde på at stemme SF. Det er netop vælgere der går mere op i den kollektive trafik og klimaet. Og som også mere sandsynligt bor i større byer som København, Odense, Aarhus og Aalborg som netop også er dem der får mest direkte gavn af Vejle fjord projektet. Det gør Vejle by også, men det glemmes ofte i debatten. Det er du selv bevis på.
Det er ikke mit indtryk at hverken SF eller EL finder Vejle fjord projektet selvskadende. Der er også en chance for at projektet kan få støtte fra Alternativet, som der ikke eksisterede da Togfonden blev skabt og ikke umiddelbart har taget stilling til hverken Vejle fjord eller Hovedgård-Hasselager endnu.

Den tredie limfjordsforbindelse er ikke upopulær lokalt. Desværre. Jo hos nogen selvfølgelig, men man har trods alt mange på sin side, ikke mindst byråd og borgmester uden hvem den jo ikke blev bygget. Kravet kommer derfra. Stik modsat Vejle fjord. Du illustrerer her netop den store forskel.

Hvis SF er den værste konkurrent for S må det da være endnu bedre for S, hvis de kunne komme på den anden side i en sag om vejle fjor. På lokalt plan er V nu stadig konkurrente om bormgesterposterne, og det er ikke mindst de borgmester-kampe, der har bidraget til motorvejskulturen i Danmark, fordi det hurtigt bliver krav lokalt, og fordi de veje er så nemme at håndtere praktisk og politisk. De kan bygges drypvis her og der i passende fysiske og økonomiske størrelser, senere sættes sammen, og hvis der opstår et hul som i mange år i silkeborg, kører man af og på, og når vejen er færdig er der ingen tal, der skal passe eller drift, der skal håndteres.

Jernbane er så meget sværere at vedtage og kan ikke bare køres sådan i halvtilfældig rækkefølge.  Og med Vejle fjord gør man så det værst tænkelige. Smider noget ned i hovedet på folk, som absolut ingen havde bedt om, noget grimt og larmende i naturen henover en fjord til gavn for nogen langt væk og endda til skade for en selv. Og så håner man endda lokalområdet med en åbenlys urealistisk køreplan.

Er der nogen der i ramme alvor tror, at hvis man byggede vejle fjord og de andre ting og kunne køre 1.55 Aarhus-Kbh og pssagertallene på jernbanen i øvrigt blev fordoblet, som jo var forventet, at så ville man kun køre et enkelt tog i timen?

Er den tredje limfjordsforbindelse ikke lokalt upoulær? Jeg hører og læser ikke andet. Det er slet ikke unormalt at borgmestrer og kommuner er uenige med befolkningen når det kommer til store projekter (se f. eks. Odder kommune og Kattegatforbindelsen).

Som den politiske situation er lige nu så tror jeg egenligt at S går mere op i at tiltrække SF vælgere på landsplan end at prøve at vinde borgmesterposten i Vejle kommune.

Vejle fjord har allerede en grim, larmende bro, de kan godt tåle én mere som ligger endnu længere væk fra byen end den der allerede er der. Og så er det jo værd at nævne at man også kan bygge en tunnel i stedet hvis man virkelig vil. Så kan godstog dog ikke bruge den.

Vil du ikke godt stoppe med at gentage at det skulle skade Vejle at der kom en bro? Det har vi flere gange bevist at den ikke vil gøre. At køreplanen skulle være urealistisk kan jeg ikke genkende.

Det er fordi det hovedsageligt er brokhovederne, der sælger aviser...

De fleste i området er nok enige i at der er behov for en større kapacitet over fjorden. Og der er vest-forbindelsen den mindst ringe, uagtet at den påvirker Egholm.

Men alle nye anlæg vil påvirke naturen.
Mon en afstemning i Silkeborg ville give flertal for at fjerne motorvejen igen og gå tilbage til 'før'??

Citat fra: Krabsen Dato  2/08-24, 21:48Det er fordi det hovedsageligt er brokhovederne, der sælger aviser...

De fleste i området er nok enige i at der er behov for en større kapacitet over fjorden. Og der er vest-forbindelsen den mindst ringe, uagtet at den påvirker Egholm.

Men alle nye anlæg vil påvirke naturen.
Mon en afstemning i Silkeborg ville give flertal for at fjerne motorvejen igen og gå tilbage til 'før'??


Danmark har ikke brug for flere motorveje. Det penge de bruger på Tredje Limfjordsforbindelse kunne bruges på dobbeltspor mellem Hjørring og Kulturbroen.

Regeringen er ALT for bilglad.

Citat fra: mgameing123 Dato  3/08-24, 14:39
Citat fra: Krabsen Dato  2/08-24, 21:48Det er fordi det hovedsageligt er brokhovederne, der sælger aviser...

De fleste i området er nok enige i at der er behov for en større kapacitet over fjorden. Og der er vest-forbindelsen den mindst ringe, uagtet at den påvirker Egholm.

Men alle nye anlæg vil påvirke naturen.
Mon en afstemning i Silkeborg ville give flertal for at fjerne motorvejen igen og gå tilbage til 'før'??


Danmark har ikke brug for flere motorveje. Det penge de bruger på Tredje Limfjordsforbindelse kunne bruges på dobbeltspor mellem Hjørring og Kulturbroen.
Det kunne de sagtens. Det vil blot ikke hjælpe en tøddel på trængselsproblemerne omkring de nuværende forbindelser. Ikke alle der skal til Aalborg kommer fra Hjørring og skal til et sted med togforbindelse.

Derudover er der spørgsmålet om back-up løsninger.
Nogle af os kan huske situationen, hvor en bro faldt sammen lige nord for tunnellen, så motorvejen var helt spærret i nogle dage. Da startede køen til Egense-Hals færgen halvvejs nede i Himmerland.

Og det var kun nogle dage - den dag tunnellen har sat sig så meget, at den render fuld af vand snakker vi uger/måneder.
Og ja, det er en realistisk mulighed; tunnellen sætter sig stadig i undergrunden 50 år efter bygningen..





Citat fra: Krabsen Dato  3/08-24, 17:40
Citat fra: mgameing123 Dato  3/08-24, 14:39
Citat fra: Krabsen Dato  2/08-24, 21:48Det er fordi det hovedsageligt er brokhovederne, der sælger aviser...

De fleste i området er nok enige i at der er behov for en større kapacitet over fjorden. Og der er vest-forbindelsen den mindst ringe, uagtet at den påvirker Egholm.

Men alle nye anlæg vil påvirke naturen.
Mon en afstemning i Silkeborg ville give flertal for at fjerne motorvejen igen og gå tilbage til 'før'??


Danmark har ikke brug for flere motorveje. Det penge de bruger på Tredje Limfjordsforbindelse kunne bruges på dobbeltspor mellem Hjørring og Kulturbroen.
Det kunne de sagtens. Det vil blot ikke hjælpe en tøddel på trængselsproblemerne omkring de nuværende forbindelser. Ikke alle der skal til Aalborg kommer fra Hjørring og skal til et sted med togforbindelse.

Derudover er der spørgsmålet om back-up løsninger.
Nogle af os kan huske situationen, hvor en bro faldt sammen lige nord for tunnellen, så motorvejen var helt spærret i nogle dage. Da startede køen til Egense-Hals færgen halvvejs nede i Himmerland.

Og det var kun nogle dage - den dag tunnellen har sat sig så meget, at den render fuld af vand snakker vi uger/måneder.
Og ja, det er en realistisk mulighed; tunnellen sætter sig stadig i undergrunden 50 år efter bygningen..





Man har jo den gamle bro i midtbyen.

En Egholm forbindelse vil være godt så længe den er ikke en motorvejsforbindelse. Vi har ikke brug for at skræmme endnu flere væk fra den kollektiv trafik.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
ContecRail
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak