Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 13:00Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?
Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?
Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring.
Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.
Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.
Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.
Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.
Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.
Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.
Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.
Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.
Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.
Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.
Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.
S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.
Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.
Helt enig. Folketinget kan gøre, hvad de vil. De kan ekspropriere og tilbagesælge igen og igen efter hvert valg. Imidlertid vil de gerne genvælges. S var træt V, der nærmest var grædekoner i lokalområdet over den bro. Det er væsentlige emner i kommunalvalg og kan koste borgmestre, omend ikke i den skala det vil ske, hvis man geneksproprierer efter et valg.
Men du er altså enig i, at S hader den bro, men mener at SF og EL kan tvinge dem til noget 10 gange så selvskadende som den oprindelige støtte til broen. Jeg følger ikke logikken.
Timeplanen er ikke død. Vejle fjord er død.
Man burde også lære af det. Jeg var begejstret for vestfyn. På alle måder et genialt projekt, og netop derfor kom det også frem ifm med opdelingen af projekter og så vidt jeg husker også med i et bredt forlig.
Det er så tåbeligt for jernbanen helt generelt at lægge sig i krig med lokale områder. Især fordi man gerne taber. Når man gør det på den forkerte måde er jernbaner en pestilens i manges øjne, fordi der ikke er nogen tilkørsel som på en motorvej. Det kan være lige så populært som et lager med atomaffald. Broen bygges her i jeres natur, over jeres fjord til gavn for nogen, der bor meget langt væk. Jeg har indtryk af, at mange herinde ikke kunne være mere ligeglade med den side af sagen. Men man burde jo kunne se betydningen