Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Øget godstrafik langs Østjylland
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/07-24, 18:06
CitatMen nu er alle så sluppet ud af fadæsen

Man kan altid diskutere, hvor mange godstog, der skal være, før end der er mange. I dag er der vel 2 til Aarhus pr. dag(?), 1 til Aalborg pr. dag og senere på året 1 til Hirtshals pr. dag. Altså i alt ca. 40 godstog pr uge, der vil få glæde af baneudretninger = lavere omkostninger = et bedre produkt = flere kunder. Godstog har i øvrigt intet med Timemodellen at gøre.

Det ekstra lyntog København-Aarhus, som skal betjene Fredericia, Vejle og Horsens (og i Vejle skabe omstigningsforbindelse til Herning-Holstebro-Herning-Struer-Thisted) er aldrig forsøgt solgt som en Timemodel eller Halvtimesmodel København-Aarhus. Togsystemet er udelukket etableret for at tilgodese de nævnte byer.

Du skriver, at modellen er stendød. Nej, Timemodellen er ikke stendød, uanset hvad du synes og hvad du gentager igen og igen. I løbet af kort tid er København-Odense, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg alle nede på 1 time. Tilbage mangler kun Odense-Aarhus, og den kommer lige så snart det politiske flertal skifter (igen).

Jo de tog blev præsenteret som led i timetogene. Men alene den lave hyppighed for alle gjorde det til en dårlig plan. Det betyder dog ikke så meget i selve præsentationen. Jeg har dog svært ved at tro, at nogen reelt tror, at man ville have kørt togene på den måde i stedet for at bruge vejle fjord i 30 minutters drift aarhus-kbh.

Det sidste er jeg selvfølgelig enig i. Det er den 10 år gamle model, der er stendød, ikke altarnative modeller. Det er tværtimod en kæphest for mig. En timeplan skal nok komme. Det er man alt for tæt på til ikke at realisere. Det skal dog ikke handle om skiftende flertal. Det bliver nok snarere som led i et større forlig.

Citat fra: Per Holm Dato 29/07-24, 17:31
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 17:06... Jeg tvivler. Er det ikke noget med, at diverse nye godsterminaler dårligt bliver brugt. Det retfærdiggør ikke gigantiske investeringer.
 

Det ser da ellers ud til at "nogen" har tillid til udsigterne for havnen i Taulov:

Aftale om investeringer i Taulov Tørhavn

Udvidelser af ADP

Taulov Tørhavn ligger jo godt for Fredericia Havn og vel heller ikke langt fra Bremerhaven (APM Terminals og RAL) og Duisburg (hvor togene fra Kina ender).

Så gør det nok ikke så meget hvis godstogene fra Grenå, Skagen, Århus og hvad de danske havnebyer ellers hedder skulle svigte.

Jeg ved intet om godstog. Jeg kan bare se, at tallene er meget lave. Men hvis der er potentiale i Taulov/fredericia skal de godstog vel heller ikke køre i østjylland, så det ville jo være fint.

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/07-24, 19:12.
CitatJo de tog blev præsenteret som led i timetogene

Ja, men intetsteds blev det forsøgt solgt som et København-Aarhus produkt.

Citat... en kæphest for mig

Vi kender din kæphest, og hverken gode erfaringer fra andre lande, der kører Timemodeller med stor succes, lødige argumenter, videnskab, økonomi eller et Folketingsflertal vil kunne få dig til at overveje, om du skulle begynde at sætte spørgsmålstegn ved dine opfattelser. Jeg tror desværre ikke, det er muligt, så jeg vil (endnu engang) vælge at bruge min tid på noget mere fornuftigt.

Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 
Vejle og Horsens er lille byer i forhold til Aarhus og Odense. Vi burde have flere tog der springer over disse byer.

Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 

Lillebælt giver også en bedre kapacitet, men ikke i Østjylland. De to projekters kapacitets forbedringer kan ikke sammenlignes, da de skabes to forskellige steder med forskellige behov og forskellig trafik.

Kapacitetsforbedringen ved Vejle fjord er på ingen måde tvivlsom. Det er allerede veldokumenteret at Vejle station er nær sin grænse når det kommer til kapacitet og der vil, selv uden flere godstog, komme flere passagertog. Og så er det også meget sandsynligt at der vil komme flere godstog. Disse har ikke nogen oplagt alternativ rute uden at man alligevel skal ud og bruge en helt masse penge. Så kan man lige så godt gøre noget godt for passagerdriften i Østjylland også, frem for at bygge en bane til gods og nogle forkølede lokaltog andetsteds.

En bro over Vejle fjord betyder ikke at Vejle vil miste nogle tog. Faktisk er det jo en del af timeplanen at der skal kører FLERE tog til Vejle end der gør i dag. Det samme gælde Horsens. Ikke alle tog vil stoppe der, men det er altså heller ikke nødvendigt. Ja, det er blandt landets største byer, men Danmark er altså et lille miniput land, så der er altså ikke tale om reelt store byer. I næsten alle europæiske lande med højhastighedstog er der tale om små til mellemstore byer højest, som i forvejen har luksusbetjening med standsende lyntog. Som jeg igen vil understrege, fortsat vil standse i disse byer hvis timeplanen bliver til virkelighed. Også med en bro over Vejle fjord.

Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27
Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.

Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.

Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.

Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.

Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.

S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.

Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Gustav Hansen. 30/07-24, 13:09.
Seneste redigering: 30/07-24, 13:13 af Gustav Hansen
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 18:33
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/07-24, 18:06
CitatMen nu er alle så sluppet ud af fadæsen

Man kan altid diskutere, hvor mange godstog, der skal være, før end der er mange. I dag er der vel 2 til Aarhus pr. dag(?), 1 til Aalborg pr. dag og senere på året 1 til Hirtshals pr. dag. Altså i alt ca. 40 godstog pr uge, der vil få glæde af baneudretninger = lavere omkostninger = et bedre produkt = flere kunder. Godstog har i øvrigt intet med Timemodellen at gøre.

Det ekstra lyntog København-Aarhus, som skal betjene Fredericia, Vejle og Horsens (og i Vejle skabe omstigningsforbindelse til Herning-Holstebro-Herning-Struer-Thisted) er aldrig forsøgt solgt som en Timemodel eller Halvtimesmodel København-Aarhus. Togsystemet er udelukket etableret for at tilgodese de nævnte byer.

Du skriver, at modellen er stendød. Nej, Timemodellen er ikke stendød, uanset hvad du synes og hvad du gentager igen og igen. I løbet af kort tid er København-Odense, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg alle nede på 1 time. Tilbage mangler kun Odense-Aarhus, og den kommer lige så snart det politiske flertal skifter (igen).

Jo de tog blev præsenteret som led i timetogene. Men alene den lave hyppighed for alle gjorde det til en dårlig plan. Det betyder dog ikke så meget i selve præsentationen. Jeg har dog svært ved at tro, at nogen reelt tror, at man ville have kørt togene på den måde i stedet for at bruge vejle fjord i 30 minutters drift aarhus-kbh.

Det sidste er jeg selvfølgelig enig i. Det er den 10 år gamle model, der er stendød, ikke altarnative modeller. Det er tværtimod en kæphest for mig. En timeplan skal nok komme. Det er man alt for tæt på til ikke at realisere. Det skal dog ikke handle om skiftende flertal. Det bliver nok snarere som led i et større forlig.

De tog blev specifikt nævnt som at være oven i timeplanstogene og det fremgår også tydeligt af Togfonden at disse IKKE vil kunne kører mellem Aarhus-Odense og Odense-København på en time.

Timeplanen er jo netop ikke stendød. Der er allerede et stort forlig der handle om dansk infrastruktur, nemlig Infrastrukturplan 2035 hvor man specifikt IKKE lavede aftaler om nogle timeplaner eller andre store relaterede jernbaneprojekter fordi Togfonden allerede eksistere og tager sig af det område. Så sent som i 2021 tydeliggjorte folketinget altså at de stadig ser Togfonden som at være i live og aktuel.

Citat fra: mgameing123 Dato 29/07-24, 23:08
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 13:52
Citat fra: mpp Dato 29/07-24, 10:59Ift Vejle Fjord vs Lillebælt tror jeg man skal huske, at fordelen ved Vejle Fjord er, at man dermed får en bedre kapacitet gennem Østjylland. Lillebælt tillader bare, at man kan få hurtige tog, men det er jo ikke hele grunden til at togfonden er smart.

Med Femarn bliver mange af godstogene fjernet fra den eksisterende Lillebæltsforbindelse, hvilket skulle frigive noget kapacitet. Derudover får man med den nye bane over Vestfyn noget ny kapacitet og overhalingsmuligheder, så det kun er over Lillebælt, at man lige skal koordinere togene.

Dropper man forbindelsen over Vejle Fjord kunne Vejle hurtigt blive en flaskehals, når godstog, regionaltog og intercity(lyn) tog skal deles om pladsen og der desuden skal opnås forbindelse til den skrå bane og vendes tog derfra. Der er andre byer, man bedre kan forbedre kapaciteten gennem.

Og så er der lige det, at udsigten når man kører over Vejle Fjord-broen ville være spektakulær og at broen – som vindmøller – ville pynte i landskabet.

Selvfølgelig giver lillebælt også større kapacitet. Og i øvrigt indtil flere stationsåbninger langs den eksisterende strækning, der nærmest er en bybane.

kapacitetsgevinsten ved vejle fjord er derimod tvivlsom. Godstog eksisterer ikke, og skulle det ændre sig i noget betydeligt omfang kan de med fordel sendes andre steder hen. passagertog vil i vidt omfang køre ens, da der intet grundlag er for egentlige lokaltog. Alle tog, inklusive lyntog, bør stoppe i både vejle og Horsens, der begge - ligesom kolding og Randers er blandt landet 10 største byer. Når man får alle fire med, har man virkelig en timeplan, der kan noget.

Strækningen udenom Horsens er derfor en dårlig ide. Horsens er blevet alt for stor og hurtigt voksende, og i øvrigt er strækningen meget dyr og ideen ekstremt upopulær lokalt. Den var mig bekendt en del af den kuldsejlede Skanderborg-Horsens(Eriknauer) udretning fra 90 erne, som ingen politkere - ligesom vejle fjord - har lyst til at genbesøge.

Det er jo ejendommeligt, at man med timeplanen lagde op til tre projekter mellem Aarhus og Odense, men alligevel blev der ikke plads til det i 90'erne foretrukne projekt. 
Vejle og Horsens er lille byer i forhold til Aarhus og Odense. Vi burde have flere tog der springer over disse byer.

Esbjerg er landets 5.største by og destination for et timetog. Men inden det tog kommer ud at køre, er Esbjerg faldet helt ned som nr.9, overhalet af alle de fire store østjyske byer.

Horsens og Vejle vokser hurtigst. De bliver de nye 5 og 6. De er allerede nu 20% større end da timeplanen blev lanceret og tilsammen er de større end Aalborg. Det giver ikke mening, at der ikke er tid til stop, især ikke når det næppe koster mere end godt to minutter, da der alligevel skal køres langsomt.
 

Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 13:00
Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:02
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/07-24, 16:27
Citat fra: ThomasTT Dato 26/07-24, 13:16
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 18:21
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29
Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?

Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?

Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring. 

Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.

Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.

Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.

Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.

Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.

Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.

Forliget er skrottet, pengene allokeret til andet formål, og man er sågar begyndt at sælge eksproprierede grunde. Og dette af en S-ledet regering. Det går man ikke tilbage fra. I så fald skulle man efter nætse valg ekspropriere grunde, man netop har solgt efter oprindeligt at have eksproprieret dem for 10 år siden. Det kommer ikke til at ske. Man kommer i total krig med lokalområdet i en grad, så man vil blive undsagt af sine egne. Man går ikke tilbage til gamle kampe. Det er som at brække benet to gange samme sted. Læg mærke til, hvordan man ifm timeplanen også behændigt undgik en udretning skanderborg-Horsens, hvor der var gamle sår fra 90 erne.

Hertil kommer, at man slet ikke behøver forbindelsen. Den kom formentlig kun med i timeplanen, fordi lillebælt var lidt tabu på daværende tidspunkt, fordi en sparet lillebæltforbindelse var et argument for kattegat. Heller ikke venstrefløjen har været begejstret for vejle fjord. EL har tidligere foreslået den droppet. Der er sådan set ingen, der kan lide den forbindelse. Og støtter man timeplanen er der nu en en-til-en udskiftning med lillebælt i stedet for vejle fjord. Jeg tror ikke, du kan finde et eneste parti, der vil foreslå projektet genoptaget.

Togfonden er ikke skrottet, den eksistere skam stadig, bare uden flertal. Kun Vejle fjord projektet som denne regering har skrottet, dog uden at S faktisk har forladt forliget. Både Enhedslisten og SF har åbent kritiseret at Vejle fjord projektet blev lagt i graven af en regering som som består af partier der ikke er en del af det forlig projektet indgår i. Det er slet ikke umuligt at man vil kræve projektet genoplivet fra de rødes side under eventuelle regeringsforhandlinger.

Projektet kan også delvist erstattets af et projekt ved Lillebælt, men man løser bare ikke kapacitetsproblemerne med et rent Lillebælts projekt.

Du regner med, at de for 10 år siden eksproprierede grunde, der nu er solgt igen, bliver gen-eksproprieret efter næste valg? Man vil blive ekstremt upopulær lokalt, og hele årsagen til, at S har droppet projektet er reelt den lokale modstand. Faktisk vil man med en sådan manøvre blive lokalt upopulær over hele landet, fordi ingen så ved, hvor man står ift eksproprieringer.

S vil 100% ud af Vejle fjord. Hvis det var en mere kortsigtet beslutning for at kunne allokere penge til andre formål, kunne man have undladt at sælge jorden tilbage. Når man gør det, er punktummet sat. Og det er givetvis også ideen. Og det ved EL og SF også. Og for dem er forbindelsen heller ikke vigtig i sig selv.
Ingen af folketingets mange partier tager det her op til næste valg.

Jeg er ikke i tvivl om at S gerne vil ud af Vejle fjord projektet, men det er ikke ensbetydende med at de sådan lige for lov til det af SF og EL. Begge partier oplever et stort pres fra deres bagland for at gøre noget ved kollektiv transport, som er et emne der i stigende grad er vigtigt for vælgerne.
Der er intet der stoppe staten fra at gen-eksproprieret noget som helst. Hvis man fra folketingets side vil have det, så sker det. Spørgsmålet er snarere om folketinget vil det. Det vil tiden vise, men at kalde projektet dødt har ingen gang på jorden før forliget bag faktisk er lagt i graven. Det er det ikke.

Helt enig. Folketinget kan gøre, hvad de vil. De kan ekspropriere og tilbagesælge igen og igen efter hvert valg. Imidlertid vil de gerne genvælges. S var træt V, der nærmest var grædekoner i lokalområdet over den bro. Det er væsentlige emner i kommunalvalg og kan koste borgmestre, omend ikke i den skala det vil ske, hvis man geneksproprierer efter et valg.

Men du er altså enig i, at S hader den bro, men mener at SF og EL kan tvinge dem til noget 10 gange så selvskadende som den oprindelige støtte til broen. Jeg følger ikke logikken.

Timeplanen er ikke død. Vejle fjord er død.

Man burde også lære af det. Jeg var begejstret for vestfyn. På alle måder et genialt projekt, og netop derfor kom det også frem ifm med opdelingen af projekter og så vidt jeg husker også med i et bredt forlig.

Det er så tåbeligt for jernbanen helt generelt at lægge sig i krig med lokale områder. Især fordi man gerne taber. Når man gør det på den forkerte måde er jernbaner en pestilens i manges øjne, fordi der ikke er nogen tilkørsel som på en motorvej. Det kan være lige så populært som et lager med atomaffald. Broen bygges her i jeres natur, over jeres fjord til gavn for nogen, der bor meget langt væk. Jeg har indtryk af, at mange herinde ikke kunne være mere ligeglade med den side af sagen. Men man burde jo kunne se betydningen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/07-24, 19:12
CitatJo de tog blev præsenteret som led i timetogene

Ja, men intetsteds blev det forsøgt solgt som et København-Aarhus produkt.

Citat... en kæphest for mig

Vi kender din kæphest, og hverken gode erfaringer fra andre lande, der kører Timemodeller med stor succes, lødige argumenter, videnskab, økonomi eller et Folketingsflertal vil kunne få dig til at overveje, om du skulle begynde at sætte spørgsmålstegn ved dine opfattelser. Jeg tror desværre ikke, det er muligt, så jeg vil (endnu engang) vælge at bruge min tid på noget mere fornuftigt.


Det er godt, du følger med. :) Indtil videre går det jo hele tiden, som jeg foreslår.

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/07-24, 16:30.
CitatIndtil videre går det jo hele tiden, som jeg foreslår

Ja, din nye jernbane fra Nyborg og nord om Odense blev jo et hit..... :P

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103795

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/07-24, 16:30
CitatIndtil videre går det jo hele tiden, som jeg foreslår

Ja, din nye jernbane fra Nyborg og nord om Odense blev jo et hit..... :P

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103795
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/07-24, 16:30
CitatIndtil videre går det jo hele tiden, som jeg foreslår

Ja, din nye jernbane fra Nyborg og nord om Odense blev jo et hit..... :P

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103795

Ah ja, nu er det jo skrevet under specifikke forudsætninger - droppet femern. Det ville i sagens natur have skabt fokus på alternativer over sjælland, fyn der nu er helt væk.

Men jeg kan se, at der også for 10 år siden var gamle vrisne mænd omkring jernbanen. Bekymrende. Og jeg glemte vist at undskylde, at jeg kaldte timeplanen en timemodel, hvis ikke det var omvendt. Jeg beklager.

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/07-24, 18:06.
CitatJeg beklager

Ja, og dit forslag om at fjerne godstogene fra Østjylland og lade dem køre i Midt- og Vestjylland, kan du jo så begynde at øve dig på at beklage allerede nu - så er du klar om 9 år.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/07-24, 18:06
CitatJeg beklager

Ja, og dit forslag om at fjerne godstogene fra Østjylland og lade dem køre i Midt- og Vestjylland, kan du jo så begynde at øve dig på at beklage allerede nu - så er du klar om 9 år.

Jep, igen et forslag baseret på nogle meget specifikke forudsætninger om massevis af godstog nordfra, hvilket jeg endda understregede, at jeg ikke fandt sandsynligt. Men skulle det vrimle med godstog er det perfekt at køre ned langs vestkysten

Øget godstrafik langs Østjylland
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/07-24, 21:27.
CitatMen skulle det vrimle med godstog er det perfekt at køre ned langs vestkysten


Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak