Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Er der et (eller flere) NJ-togsæt indespærret I Aalborg?
Er der et (eller flere) NJ-togsæt indespærret I Aalborg?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/07-24, 20:35.
Som formentlig bekendt lukkede Aalborg station ned fredag den 26. juli 2024 klokken godt 21, og det har vel været planlagt, at alle NJ-togsæt skulle "hjem" til Hjørring.

Imidlertid skete der det, at Jernbanebroen over Limfjorden gik i stykker allerede torsdag eftermiddag den 18. juli 2024. Ifølge dagspressen blev al togkørsel mellem Aalborg og Lindholm derfor indstillet, og vil ikke blive genoptaget før end 7. oktober 2024.

Jeg synes, at jeg ud af øjenkrogen har set mindst ét NJ-togsæt parkeret i Aalborg efter 18. juli 2024, men husker ikke den specifikke dato.

Mit spørgsmål er derfor: Er der strandet NJ-togsæt i Aalborg eller lykkedes det på et eller andet tidspunkt at få listet alle togsæt hjem til Hjørring, selv om Jernbanebroen over Limfjorden officielt var sat ud af spillet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Jeg mener det var i mandags at den ene Lint stod klar med motoren tændt og tre hvide lys i retning mod nord ovre på p-risten og onsdag var den ikke længere at se i Aalborg. Torsdag var det sidste spor under Vesterbro revet op.

Jeg har ikke set toget afgå mod nord, så jeg ved ikke om man kørte det over broen mandag - men jeg formoder det.

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 20:35Som formentlig bekendt lukkede Aalborg station ned fredag den 26. juli 2024 klokken godt 21, og det har vel været planlagt, at alle NJ-togsæt skulle "hjem" til Hjørring.

Imidlertid skete der det, at Jernbanebroen over Limfjorden gik i stykker allerede torsdag eftermiddag den 18. juli 2024. Ifølge dagspressen blev al togkørsel mellem Aalborg og Lindholm derfor indstillet, og vil ikke blive genoptaget før end 7. oktober 2024.

Jeg synes, at jeg ud af øjenkrogen har set mindst ét NJ-togsæt parkeret i Aalborg efter 18. juli 2024, men husker ikke den specifikke dato.

Mit spørgsmål er derfor: Er der strandet NJ-togsæt i Aalborg eller lykkedes det på et eller andet tidspunkt at få listet alle togsæt hjem til Hjørring, selv om Jernbanebroen over Limfjorden officielt var sat ud af spillet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det listede over broen tirsdag eller onsdag aften (husker ikke præcis hvilken dag)
Hvorefter sporene blev taget op

Nu hvor NJ sikkert har en del tog i overskud, kunne de da have lejet nogle ud til GoCollective som mangler hårdt

Citat fra: Lyntoget Dato 29/07-24, 01:33Nu hvor NJ sikkert har en del tog i overskud, kunne de da have lejet nogle ud til GoCollective som mangler hårdt

Det kræver jo også at GoCo laver en henvendelse i god tid.

Er der et (eller flere) NJ-togsæt indespærret I Aalborg?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/07-24, 08:41.
Citat fra: LM94 Dato 29/07-24, 08:30
Citat fra: Lyntoget Dato 29/07-24, 01:33Nu hvor NJ sikkert har en del tog i overskud, kunne de da have lejet nogle ud til GoCollective som mangler hårdt

Det kræver jo også at GoCo laver en henvendelse i god tid.

... og har lokomotivførere til det ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det er nok desværre billigere at aflyse togene end at indleje togsæt med/uden personale.

Der er dog også den begrænsning at ingen af Nordjyske Jernbaners tog har ATC/DK-STM, så kørsel til Aarhus, Vejle og Esbjerg er udelukket. Det samme er kørsel på Svendborgbanen med ATC-togstop, samt selvfølglige Odense station.
Men selv to-tre togsæt til at betjene Thisted-Struer ville da have lettet en smule, men generelt er de enkelte jernbanevirksomheder og trafikselskaber herhjemme meget selvoptaget og der er ingen anerkendelse af at man er en brik i et system - man har kun fokus på egen butik. Det er selvfølgelig også forståeligt når alle aktører undtagen DSB kører på pumperne økonomisk.

Anders

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak