Godaften i forummet
Som opfølgning på mine billeder fra museumsbanen Uppsala-Faringe kommer her lidt fra den 'moderne' Roslagsbane, mest fra Stockholm Östra.
I dag har jeg læst i juni-nummeret af Strassenbahn-Magazin, at det er besluttet, at Roslagsbanen skal føres i tunnel til Odenplan (hvor der er T-banestation og Pendeltågstation) og videre til en ny endestation ved T-centralen. Så vidt jeg kunne forstå, skal denne nye (underjordiske) bane udgå fra den eksisterende bane omkring Albano, syd for stationen Universitetet. Arbejdet skal påbegyndes i 2026. Når den nye bane tages i brug, skal den nuværende endestation Stockholm Östra nedlægges. I samme blad er et foto af Roslagsbanens nye X15-tog, som jeg desværre ikke så noget til.
Her følger nogle fotos fra Stockholm Ö en let skyet aften d. 2.6.2023:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Tog til Näsbypark holder klar til afgang i spor 5. Her om aftenen bestod alle tog af tre vogne: Motorvogn litra X10p (her nr. 206) + mellemvogn med lavt gulv omkring midterdøren, litra UBp + styrevogn litra UBxp. I dagtid køres også med 6-vognstog bestående af to sammenkoblede trevognstog. Vognene af disse typer er bygget i perioden 1988-1995.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Tog fra Näsbypark ankommer.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Tog til Österskär, Åkersberga og Kårsta holder klar til afgang.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Interiør af motorvogn X10p 222.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Siden mit sidste besøg i området i 2017 er stationen i Roslags Näsby (hvor sidebanen til Österskär grener fra 'hovedlinien' Stockholm Ö-Kårsta) blevet totalt ombygget, og området omkring den er blevet bebygget med moderne betonhuse.
I 'herreværelset' har jeg for 10 år siden vist billeder fra tidligere besøg på Roslagsbanan:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=entry&id=8778v.h.
Ottoemil