Citat fra: metrohenrik Dato 20/06-22, 11:45Efter at have set programmerne i "først til verdens ende", så tror jeg at (nat)tog går en hård fremtid i møde.
Det er ikke ret tit at deltagerne vælger toget, selv om der konkurreres på tid. Selv et langt stræk som Barcelona via Paris til den engelske kanal, bliver bussen valg til, som en start.
Skal du køre nattog, skal det penge til. Mange penge. Materiellet er dyrt, strækningen er dyr at køre på, der skal personale til, som skal uddannes og denne uddannelse skal vedligeholdes.
Skal du køre bus, skal du købe en bus, og hyre en chauffør, uddanne vedkommende, og så er det ud at køre.
Jeg ved godt der er store fordele ved tog. Der kan være flere passagerer ombord, man kan strække benene undervejs, det kan køre hurtigere.
Men der er også ulemper, som skrevet før, meget uddannelses og personaletungt. Desuden er specielt nattoget dybt afhængigt af præcise køretider, da sporene jo vedligeholdes om natten. Bussen kan blot finde en anden vej..
Bussen kan undervejs køre fra "den mindste flække", eller undlade. Togets veje er fastlagt. (i Danmark oftest i forrige århundrede, eller før)
Men det skal naturligvis ikke afholde nogen fra at prøve.
Nu er Nattog lidt anderledes end busser, fordelen er, at man kan rejse gennem natten, i en behagelig seng, og vågne udhvilet ved ens destination, uden at bruge dagtimerne på at rejse. Busser kan aldrig opnå samme komfort, selv hvis man ombyggede busser med senge, hvile det ikke være særlig behageligt, da veje har mange sving og bump, og der vil alligevel være samme personalekrav.
Når det kommer til vedligeholdelse, er det ikke sådan at der arbejdes hver nat, jernbanerne kan godt klare sig slev det meste af tiden
Det med nattog handler også om miljøet, Næsten alle nattogsruter her i Europa køre på el, og jeg tror der går mange år før elbusser bliver gode nok til at køre så lange afstande som nattog gør, uden at skulle stå og lade op i 5 timer midt på turen