Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Transversalen på Randersvej?
Transversalen på Randersvej?
Af andersj, Aalborg. 21/07-24, 13:56.
Hvad er egentlig årsagen til at man byggede en transversal mellem stoppestederne Universitetsparken og Aarhus Universitet på letbanen? Hver gang der er enten akutte eller planlagte ændringer i driften så kører L2 ikke mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så her bruger man i hvert fald ikke transversalen.
Det havde da nok også været smartere at den lå mellem Nørreport og Universitetsparken, hvis den skulle bruges i tilfælde af problemer.

I Odense mener jeg da nok at man bruger transversalerne ved uregelmæssigheder, så man kan fortsætte driften på afsnit der ikke er berørt.

Anders

Hvad mener du med Transversal?

Transversalen på Randersvej?
Af jaer. 21/07-24, 18:22.
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?
Der er en vendetansversal, som netop er tiltænkt situationer, hvor man ikke kan befare hele strækningen. Men det lader til, at operatøren ikke rigtigt kan få det til at gå op i en større helhed.

Der er også en vendetransversal mellem Lisbjerg Bygade og Klokhøjen. Den synes lidt mere malplaceret, men der har i tidernes morgen været opstillet nogle kørselsmønstre/scenarier, som er baggrunden for linjeføringen og disse transversaler.

/ Jan

Transversalen på Randersvej?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 21/07-24, 18:47.
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?
Det er to modsatrettede sporskifter i hvert sit spor så et tog kan køre fra højre spor over i venstre og så vende kørselsretning (et eksempel - de kan også vende den anden vej).
Billedet er faktisk fra letbanen i Århus :-)

Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/07-24, 18:47
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?
Det er to modsatrettede sporskifter i hvert sit spor så et tog kan køre fra højre spor over i venstre og så vende kørselsretning (et eksempel - de kan også vende den anden vej).
Billedet er faktisk fra letbanen i Århus :-)
Når jeg troede det hed bare sporskifter.

Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 19:53
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/07-24, 18:47
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?
Det er to modsatrettede sporskifter i hvert sit spor så et tog kan køre fra højre spor over i venstre og så vende kørselsretning (et eksempel - de kan også vende den anden vej).
Billedet er faktisk fra letbanen i Århus :-)
Når jeg troede det hed bare sporskifter.

Alle transversaller indeholder sporskifter, men ikke alle sporskifter er transversaller.

"Transversal" gælder specifikt muligheden for at få et tog over i modsatte spor ifht den normale køreretning.

Det er i hvert fald min forståelse af udtrykket.

Transversalen på Randersvej?
Af Worm. 21/07-24, 21:15.
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 19:53
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/07-24, 18:47
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?
Det er to modsatrettede sporskifter i hvert sit spor så et tog kan køre fra højre spor over i venstre og så vende kørselsretning (et eksempel - de kan også vende den anden vej).
Billedet er faktisk fra letbanen i Århus :-)
Når jeg troede det hed bare sporskifter.
Prøv at læse denne forklaring:

http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm

Citat fra: andersj Dato 21/07-24, 13:56Hvad er egentlig årsagen til at man byggede en transversal mellem stoppestederne Universitetsparken og Aarhus Universitet på letbanen? Hver gang der er enten akutte eller planlagte ændringer i driften så kører L2 ikke mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så her bruger man i hvert fald ikke transversalen.
Det havde da nok også været smartere at den lå mellem Nørreport og Universitetsparken, hvis den skulle bruges i tilfælde af problemer.

I Odense mener jeg da nok at man bruger transversalerne ved uregelmæssigheder, så man kan fortsætte driften på afsnit der ikke er berørt.

Den er der rigtig nok til brug i uordner, men da den er fuldstændig manuel at betjene og kræver flere tilladelser fra kontrolrummet at bruge, samt manuel omstilling af 2 sporskifter, så er det bare for besværligt og nok også tidskrævende i prakis.
I Odense skal man kun omstille et enkelt sporskifte, hvilket spare en del tid og besvær, og så er driften også bare meget mere simpel, så man har mere tid og overskud fra kontrolrummets side til at give tilladelser.

Jeg vil tro at transversalen er placeret hvor den er for så man i teorien kan servicere Universitetsparken og alle de studerene i en uorden, frem for bare Nørreport, som alligevel har meget gode busforbindelser. I prakisk gør det desværre ikke nogen forskel.

Citat fra: jaer Dato 21/07-24, 18:22
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:04Hvad mener du med Transversal?

Der er også en vendetransversal mellem Lisbjerg Bygade og Klokhøjen. Den synes lidt mere malplaceret, men der har i tidernes morgen været opstillet nogle kørselsmønstre/scenarier, som er baggrunden for linjeføringen og disse transversaler.

Hvis banen engang udvides til motorvejen kan det være at den transversal bliver aktuel at bruge. I dag er kan man jo bare kører op til Lisbjergskolen for at vende (eller i Lystrup, om nødvendigt). Meget nemmere, hurtigere og også mere sikkert, da det kan gøres på signal.

Transversalen på Randersvej?
Af jaer. 22/07-24, 06:34.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/07-24, 00:28
Citat fra: andersj Dato 21/07-24, 13:56Hvad er egentlig årsagen til at man byggede en transversal mellem stoppestederne Universitetsparken og Aarhus Universitet på letbanen? Hver gang der er enten akutte eller planlagte ændringer i driften så kører L2 ikke mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så her bruger man i hvert fald ikke transversalen.
Det havde da nok også været smartere at den lå mellem Nørreport og Universitetsparken, hvis den skulle bruges i tilfælde af problemer.

I Odense mener jeg da nok at man bruger transversalerne ved uregelmæssigheder, så man kan fortsætte driften på afsnit der ikke er berørt.

Den er der rigtig nok til brug i uordner, men da den er fuldstændig manuel at betjene og kræver flere tilladelser fra kontrolrummet at bruge, samt manuel omstilling af 2 sporskifter, så er det bare for besværligt og nok også tidskrævende i prakis.
I Odense skal man kun omstille et enkelt sporskifte, hvilket spare en del tid og besvær, og så er driften også bare meget mere simpel, så man har mere tid og overskud fra kontrolrummets side til at give tilladelser.

Jeg vil tro at transversalen er placeret hvor den er for så man i teorien kan servicere Universitetsparken og alle de studerene i en uorden, frem for bare Nørreport, som alligevel har meget gode busforbindelser. I prakisk gør det desværre ikke nogen forskel.
I Aarhus skal der også kun omstilles et sporskifte, det modgående.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 22/07-24, 06:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/07-24, 00:28
Citat fra: andersj Dato 21/07-24, 13:56Hvad er egentlig årsagen til at man byggede en transversal mellem stoppestederne Universitetsparken og Aarhus Universitet på letbanen? Hver gang der er enten akutte eller planlagte ændringer i driften så kører L2 ikke mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så her bruger man i hvert fald ikke transversalen.
Det havde da nok også været smartere at den lå mellem Nørreport og Universitetsparken, hvis den skulle bruges i tilfælde af problemer.

I Odense mener jeg da nok at man bruger transversalerne ved uregelmæssigheder, så man kan fortsætte driften på afsnit der ikke er berørt.

Den er der rigtig nok til brug i uordner, men da den er fuldstændig manuel at betjene og kræver flere tilladelser fra kontrolrummet at bruge, samt manuel omstilling af 2 sporskifter, så er det bare for besværligt og nok også tidskrævende i prakis.
I Odense skal man kun omstille et enkelt sporskifte, hvilket spare en del tid og besvær, og så er driften også bare meget mere simpel, så man har mere tid og overskud fra kontrolrummets side til at give tilladelser.

Jeg vil tro at transversalen er placeret hvor den er for så man i teorien kan servicere Universitetsparken og alle de studerene i en uorden, frem for bare Nørreport, som alligevel har meget gode busforbindelser. I prakisk gør det desværre ikke nogen forskel.
I Aarhus skal der også kun omstilles et sporskifte, det modgående.

Efter at have kigget mere grundigt i SIT 7 så må jeg give dig ret. Jeg har misforstået grundet de underlige formuleringer i instruksen.

Når en letbanefører har fået tilladelse til at omstille sporskifterne i en vendetransversal, er det
letbaneførerens ansvar (Hvorfor sporskifterne? Der jo kun et enkelt der skal omstilles)
- at kørsel i sporskifterne kan ske risikofrit,
- at modgående sporskifte er omstillet til højre gren og har tungetilslutning. (Det modgående sporskifte skal ikke omstilles til højre gren før efter næste del af instruksen er gennemført. Når tilladelsen gives er sporskiftet medgående indtil LBK har passeret det. Hvorfor nævne det her, før det er aktuelt? Det nævnes alligevel igen som andet punkt under 'Når tilladelse foreligger', så det er overflødigt at nævne det to gange)
Maks. hastighed i vendetransversalen ved nøddrift er 15 km/t.
Når tilladelse foreligger:
- Kører letbaneføreren igennem første medgående sporskifte, standser ved Mærke
Vm1 og skifter førerrum.
- Omstiller det nu modgående sporskifte, og sikrer tungetilslutning.
- Kører derefter igennem begge sporskifter i transversalen og fortsætter ad højre spor.


Jeg ved ikke hvorfor jeg er overrasket, der er så mange underlige formuleringer og regler i OR.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak