Citat fra: 1993matias Dato 21/07-24, 09:42Kunne den ikke bare køres som materieltog til Odder tidligt om morgenen?
Problemet med at kører et tog fra Aarhus til Odder om morgenen er at man ikke sådan lige kan kører et tog fra depotet, ind til perron på Aarhus H og så sende det mod Odder. Det kan godt lade sige gøre, men er lidt besværligt.
Et andet problem er at man ikke sådan lige vil kunne tage køretøjet ud af drift igen uden at man må lade en af de faste afgange til Mårslet udgå, hvilket vil skabe et hul i den ellers faste kvartersdrift mellem Aarhus og Mårslet. Der er nemlig ikke plads til at køre køretøjet tilbage ind til Aarhus når der skal vende tog på Mårslet. Dette problem undgår man ved at køretøjet tages ud af drift i Odder. Hvis man havde køretøjer nok så ville det jo ikke være noget problem at have et holdende i Odder. Eller hvis man bare kørte fast kvartersdrift helt til Odder hele dagen, frem for kun til Mårslet, da man så undgår at skulle vende tog i Mårslet. Det er vidst også det der er planen.
I samme omgang ville det også være klogt at starte driften på Odderbanen tidligere. Den første afgang fra Aarhus til Odder kører først kl. 06:15 med ankomst kl. 06:56. Selv hvis man møder på arbejde kl. 7 i Odder kan man ikke nå det med letbanen. Med en tidligere afgang vil det være mere attraktivt at tage letbanen til arbejde i Odder med mødetid kl 7. En tidligere afgang fra Odder til Aarhus, så man kan møde på arbejde i Aarhus midtby kl. 6 ville også være smart. I dag er ankommer man tidligst til Aarhus H kl. 06:16.