Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hvor er vi?
Hvor er vi?
Af andersj, Aalborg. 20/07-24, 00:17.
Da jeg så dette motiv, tænkte jeg at det ville være oplagt for en gætter. Hvis det bliver nødvendigt kommer der flere ledetråde.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Hvor er vi?
Af Niels Munch. 20/07-24, 02:16.
En by, ca. 650 km syd for Kongeåen, der stadig har en interessant lille aktiv 1000 mm sporvej, men bare ikke lige dér.

Hvor er vi?
Af Worm. 20/07-24, 04:13.
Tyskland
Nok syd for Magdeburg og vest for Leipzig.

Hvor er vi?
Af Danskjävlar. 20/07-24, 16:39.
Jeg har måske et gæt. Det er lidt et sats og det er slet ikke 650km syd for Kongeåen men måske Halberstadt? Jeg var der selv for 15 år siden, én af de første gange jeg nogensinde besøgte en by hvor der kørte rigtige sporvogne i daglig drift.

Hvor er vi?
Af Worm. 20/07-24, 17:52.
Mon ikke Marktplatz Naumburg?

Straßenbahn Naumburg
Af andersj, Aalborg. 20/07-24, 19:06.
Det er helt rigtigt at vi er på Marktplatz i Naumburg, hvor sporvognene engang kørte men det gør de ikke længere. De kører dog stadig mellem Hauptbahnhof (stort ord for en station med tre perronspor) og "Salztor". Siden 2010 har driften været finansieret ved at linjen indgår som en del af den offentlige kollektive trafik - Deutschlandticket gælder dermed også, indtil videre i hvert fald (der er nogle finansieringsudfordringer for driften)
Det var egentlig ikke meningen at jeg skulle besøge denne bane, for jeg vidste faktisk ikke at den eksisterede. Men da udkaldet i regionaltoget fra Halle sagde at man kunne skifte til "Strassenbahn" vakte det min interesse, så videreturen mod Weimar og Erfurt måtte udskydes med en time.
Søndag den 14. juli 2024 var det yngste vogn 51 fra 1971 der var i ordinær drift, mens vogn 38 fra 1960 kørte hhv. foran eller bagved som køreskole.

Første to fotos ved Hauptbahnhof og sidste foto ved Salztor
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Anders

Hvor er vi?
Af Niels Munch. 21/07-24, 07:39.
HansA besøgte Naumburg i 1991: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=54406 . Selv om de bedagede DDR-sporvogne, man betjener sig af, er ganske velholdte, holder de næppe evigt.

En artikel af 13.02.2024 beskæftiger sig bl.a. med de økonomiske udsigter for sporvejen: https://www.urban-transport-magazine.com/unverstaendlich-die-zukunft-der-naumburger-strassenbahn-ist-wieder-ungewiss/ .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Veterantog kalenderIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak