Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Digitale skærme på stationerne - lav lysstyrke
Efter at have set den meget høje lysttyrke på DSB's nye destinationsskærme til S-togene, er jeg begyndt at lægge mærke til, hvor mørke de fleste andre skærme er.

Dette er alt fra de små skærme på rejsekortstanderne, skærmene på rejsekort tank op maskinerne, de røde billet maskiner, "næste tog" skærmene osv.

Især i direkte sollys skal man ofte knibe øjnene sammen for at læse hvad der står, og det gør det ikke bedre, når man skal kigge på skærmene fra skæve vinkler.

Er der andre som oplevet/lagt mærke til dette, og hvad er jeres oplevelser generelt med læsbarheden på skærmene på stationerne, både i lys, mørkem sollys, overskyet vejr osv.?

P.s. er også virkelig begyndt at læse pris på lysere skærme, især i direkte sollys, efter jeg har købt en ny ipad, som har op til 1000 nits lysstyrke, sammenlignet med ca. 500 for min gamle ipad og min Android telefon. Og mit TV kan nogle gange også være svært at se om dagen når solen skinner, så en lysere skærm gør virkelig en stor forskel, og giver en markant bedre oplevelse, og det er endda for en ung person som jeg, som har gode øjne. Skærmene på stationerne skal jo også være læsbare for folk med dårligt/nedsat syn.

Må jeg gætte, du har allerede skrevet en mail til relevante myndighed :-)

Citat fra: Anders Larsen Dato 19/07-24, 20:57Må jeg gætte, du har allerede skrevet en mail til relevante myndighed :-)

Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!

Citat fra: mikkelwf Dato 19/07-24, 22:18Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!

Hvis du selv vil være et godt eksempel, så burde du måske prøve igen?

Citat fra: mikkelwf Dato 19/07-24, 22:18
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/07-24, 20:57Må jeg gætte, du har allerede skrevet en mail til relevante myndighed :-)

Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!

Med fare for at gentage hvad der tidligere er skrevet.......

Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!

Mvh
Lars

Jeg synes godt nok, at det her forum er begyndt at udvikle sig til en samling af gamle sure mænd.

Jeg forstår slet ikke, det der behov for at nedgøre andres indlæg. Hvis du synes, at et indlæg er dumt, så ignorér det dog.


Det er nok et spørgsmål om økonomi; men når de gamle skærme trænger til udskiftning får vi sikkert nogle med bedre lysstyrke.

En bedre placering af skærmene kan i nogle tilfælde også være en løsning.
F.eks er skærmen på Mørkøv station placeret i det fri, hvor man om formiddagen stirrer direkte op i solen hvis man skal se togafgangene.

Det er vel både et spørgsmål om økonomi men også om man har tænkt over det, når man har bestilt og designet skærme. I software har man nogle "non functional requirements" (NFR) og det er tit dem, der gør forskellen i brugeroplevelsen selvom de er svære at sætte på formel.

Hvis lysstyrken på skærmene kan skrues højt nok op kan man givetvist bare ændre, hvad der bliver vist, men ellers må man købe nogle nye skærme. Og så skal man selvfølgeligt også se på, om man viser det rigtige på skærmene eller ej.

Digitale skærme på stationerne - lav lysstyrke
Af Togiudlandet. 22/07-24, 08:47.
Seneste redigering: 22/07-24, 08:49 af Togiudlandet
Jeg synes man skal meget tættere på skærmene nu, for at se, hvad der står, end hvad man skulle med de gamle "flapskilte" (hedder de destinationsskilte, dem der står ud til hvert spor og viser næste tog, tidspunkt, længde etc?). De analog flapskilte kunne læses meget længere fra end de nuværende "tv-skærme". Og det uanset om det er lyst mørkt, overskyet, sol osv. Tv-skærmene kan til gengæld vise mange flere oplysninger, så på den måde er det bedre - når de altså virker.

Det er nu 3. morgen indenfor en uge, hvor de ikke virker, og så er læsbarheden jo ligegyldig  ;D

Citat fra: Togiudlandet Dato 22/07-24, 08:47.....
(hedder de destinationsskilte, dem der står ud til hvert spor og viser næste tog, tidspunkt, længde etc?)
.....

På "jernbanesprog" kaldes de "togviserskilte".

M.v.h.
Niels

En anden ting er, at man "overloader" skærmene fordi man ikke putter den væsentligste information i trykte køreplaner. På Kystbanen har man f.x. 4 tog i timen til Næstved, men når halvdelen går via Køge og halvdelen via Roskilde er det ikke lige meget, hvilket tog man tager hvis man skal til en mellemliggende station (f.x. Roskilde). Det er så løst ved at opliste ankomsttider for samtlige stop, uagtet at "Næstved via Køge om X minutter" og "Næstved via Roskilde om Y minutter" for de fleste passagerer er den information, de har brug for. Suppler med "du kan stå på toget her" eller "du skal gå lidt ned af perronen for at komme på toget" og folk har den information, de skal bruge.

Det løses (som nævnt i andre indlæg tidligere, lidt af en kæphest for mig) så let og elegant i den øvrige offentlige transport og syd for grænsen med faste linjenumre for regionaltog (og IC-tog i Schweiz). Så kunne man finde standsningsmønstrene på en plakat på stationen, hvis man ville lære køreplanen at kende. En fordel ved denne løsning ville også være, at man kunne bruge tilsvarende skærme som på S-toget, så det er kendt teknik.

Citat fra: mikkelwf Dato 19/07-24, 22:18
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/07-24, 20:57Må jeg gætte, du har allerede skrevet en mail til relevante myndighed :-)

Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!


Fedt at du bliver krænket på andres veje.


Men det var nu blot forsøg på at være lidt sjov og jeg syntes hverken jeg var grov eller nedladende.

Citat fra: Anders Larsen Dato 22/07-24, 18:25
Citat fra: mikkelwf Dato 19/07-24, 22:18
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/07-24, 20:57Må jeg gætte, du har allerede skrevet en mail til relevante myndighed :-)

Hvor er dit indlæg fedt og brugbart.. Det er så dejligt, at du med din visdom og indsigt spreder god stemning og bidrager umådeligt til debatten.. Fortsæt endelig med det!


Fedt at du bliver krænket på andres veje.


Men det var nu blot forsøg på at være lidt sjov og jeg syntes hverken jeg var grov eller nedladende.

Der har generelt været en hetz mod Ncard00 herinde - stort set hver gang der bliver slået noget op af vedkommende, kommer der småperfide kommentarer ala den du skrev (med en klar overvægt af én til to andre medlemmer kommer med de kommentarer)..

Og et gennemgående tema er lige præcis dét du kommenterer på (joken om Ncard00 nu også har kontaktet denne eller hint) - personligt synes jeg selv det er fedt at se energiske opslag fra Ncard00 (og det er også positivt i min verden at han rent faktisk gør noget aktivt i stedet for bare at sidde og spille bagklog herinde, som rigtig mange af mandagstrænerne herinde gør). Og dét kvitteres der så med ved at gøre grin af det. Det er sgu usympatisk - men han holder da nok også snart op med at skrive noget herinde, så slipper vi da for det problem. (bemærk jeg taler i generelle termer her og ikke specifikt om dit opslag - jeg respekterer hensigten med dit opslag, men der følger altid den kontekst med at skreven kommunikation og hensigten dermed er super svær 100% af afkode, plus modtageren muligvis ikke har samme opfattelse af det skrevne som afsender).

Men jeg indrømmer at mit svar til dig måske var skrevet i lettere affekt (og ikke specielt konstruktivt - man kan jo ikke altid ramme præcist). Jeg har 0-% tolerance overfor mobning og chikae (efter selv have været systematisk udsat for det), så det er en af mine personlige kæpheste.

Og måske bliver jeg krænket på andres vegne - det er dog ikke mere end et par dage siden Ncard00 selv sagde fra overfor samme type kommentar i en anden tråd, han havde startet..

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak