Citat fra: ivar Dato 31/07-24, 23:43Citat fra: ThomasTT Dato 31/07-24, 19:51Nu har tgsen så fint lagt et link, der viser, hvor tæt man kom på en gennemkørselsbane for 100 år siden, men den blev hårdt bekæmpet af DSB, der frygtede at den var alt for god, men samtidig ikke selv ville bygge den før de blev presset til det, og så var det for sent. Det fremstår som offentlig monopol i fuldt flor. Man vil ikke tage nogen risiko.Hvorfor skulle man det? Men man vil heller ikke risikere at andre udvikler noget. Det skal køre videre stille, sløvt og roligt som en trabant i østtyskland.
Du ignorerer følgende i artiklen:
"Den ny Aarhus-Randers-bane blev vedtaget ved lov 20. marts 1918. Linjen var udstukket i august 1921, men i 1922 nægtede Folketinget at bevilge flere penge til projektet. DSB havde et meget stort anlægsbudget, og nu var man blevet bange for konkurrencen fra bilerne.".
Din påstand - nu underbygget med et østtysk automobilmærke - er stadig ikke sandsynliggjort. Læs nu artiklen langsomt og grundigt.
Måske du selv skulle læse lidt grundigere. Jeg skriver netop,at DSB fik banen forsinket, indtil det var for sent pga konkurrencen fra bilerne.
Koncessionforhandlinger i 1910 trak ud i årevis, bl.a fordi DSB fik indført begrænsninger i hvad banen måtte bruges til, hvilket folketinget først i 1913 fik presset trafikministeren til at droppe. Så kom der krig og prisstigninger. Efter at have forsinket projektet i årevis vælger DSB så at overtage det hele som statsbane, og der startes forfra, og så når vi frem til den tid, hvor næsten alle projekter stoppes.
Det forekommer sandsynligt, at banen kunne være blevet bygget 12 år tidligere, hvis ikke den blev saboteret af
DSB.Men egentlig er det ligegyldigt. pointen er den samme, hvad enten DSB fik afgørende saboteret banen eller bare ihærdigt forsøgt på det.