Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- På tur med en komfortabel Lint
På tur med en komfortabel Lint
Af andersj, Aalborg. 19/07-24, 14:43.
I søndags gik turen med RE10 fra Erfurt Hbf til Magdeburg Hbf og det foregik med en rigtig flot Lint fra Abellio Mitteldeutschland på kontrakt med Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt GmbH (NASA).
Pga. sporarbejde mellem Sangerhausen og Staßfurt, var der togbus på denne delstrækning og mange havde åbenbart valgt at køre over Halle i stedet - for jeg havde den ene af de tre Lint 41 togsæt helt for mig selv på det meste af turen fra Erfurt til Sangerhausen. Det gav gunstige betingelser for et par fotos - dog ikke fra 1. klasse der lå lige bag lokomotivføreren.

Men hvorfor så dette indlæg? Jo, det viser sig at regionaltogene under NASA har et rigtig højt niveau både hvad komfort og frekvens angår - hvilket også gælder Abellios 52 Lint 41 togsæt fra 2018. Det er med en udstyrspakke og indretning der får de danske Lintvogne til at blegne.
Her er hvad der er muligt hvis man har viljen til at gøre det komfortabelt og rart at rejse med regionaltog, samt hvis man bare bruger en lille smule tid på at vælge nogle andre farver til interiøret end gråt-i-gråt.

Vi starter med sæderne, som rent faktisk har hovedstøtte og ikke bare nakkestøtte samt en tyk polstring og ergomisk udformning af ryglænet. Relativt stort og tykt bord med indbygget skraldespand samt et armlæn mellem sæderne også. Bemærk også den indirekte belysning i hattehylden, der gav en behagelig atmosfære da det blev mørkt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her ved glaspanelet og under trapperne også indirekte belysning
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Spildpladsen mellem sæderne og toilettet er udnyttet til en bagagereol - hos Nordjyske Jernbaner er der bare et tomrum her, mens stor bagage står på gulvet og blokerer for 1-2 sidderpladser.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Vægge og loft er stadig gråt-i-gråt, men fordi mange andre elementer i toget har fået en mørk eller rød farve virker det meget mere hyggeligt og varmt end de Lint tog der kører herhjemme.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I den ene ende af toget er der lavet sådan nogle sofaer til grupper - det er en interessant løsning, men ikke noget jeg umiddelbart er fan af. Siddekomforten var dårlig og det tager en del plads væk fra rigtige sæder i et togsæt der i forvejen er ret kort. Bemærk hvordan man har klistret noget træ-look folie på gavlen ind til førerrummet, fremfor gråt-i-gråt.
Bemærk også glasvæggene der nok tager det værste støj fra sofagrupperne, hvor der nok snakkes eller larmes lidt mere end gennemsnitligt - hvilket også er meningen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Til sidst to billeder fra hhv. Sandersleben, efter ankomst fra Erfurt og fra det lidt kortere tog på den anden sidde af spærringen efter ankomst til Magdeburg Hbf.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

På tur med en komfortabel Lint
Af khm. 19/07-24, 15:26.
Seneste redigering: 19/07-24, 15:29 af khm
Lignende indretning findes også i et antal Talent togsæt i drift ved Abellio og DB Regio i samme område.

Abellio: RB- og RE-linier Leipzig / Halle - Naumburg - Erfurt / Saalfeld.

DB Regio: RE Magdeburg - Dessau - Leipzig samt S-togslinjerne S2 og S8 nord for Halle og Leipzig.

Var det en afskedstur med Abellio Mitteldeutschland?

Så vidt, jeg har forstået, har moderselskabet hollandske NS klappet pengekassen i, og Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA) skifter (utidigt) operatør til DB Regios datterselskab "Start" ved køreplanskiftet 2024.

Abellio Mitteldeutschlands resterende del Saale-Thüringen-Südharz Netz (STS) var forudsat betjent kontrakten ud (til 2030), idet det nu sælges af NS til det engelskejede BeNEX inden indeværende års udgang.

Og så er det vist slut med Abellio i Tyskland.

M.v.h.
Niels

På tur med en komfortabel Lint
Af andersj, Aalborg. 19/07-24, 16:23.

Citat fra: khm Dato 19/07-24, 15:26Lignende indretning findes også i et antal Talent togsæt i drift ved Abellio og DB Regio i samme område.

Abellio: RB- og RE-linier Leipzig / Halle - Naumburg - Erfurt / Saalfeld.

DB Regio: RE Magdeburg - Dessau - Leipzig samt S-togslinjerne S2 og S8 nord for Halle og Leipzig.

Korrekt og de er også meget komfortable og støjsvage togsæt. DB Regio kører også en række linjer i NASA-land med tre dobbeltdækkere og en BR 146 som også har nogle fine sæder.


Citat fra: Niels Munch Dato 19/07-24, 15:55Var det en afskedstur med Abellio Mitteldeutschland?

Det var ikke planen, men det blev det. Jeg troede egentlig Abellio var helt væk fra Tyskland allerede, men har ikke fulgt så meget med i det.

Anders

Gå op Sider:[1]
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak