Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM

Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 07:19
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Hvem tror du finansierer de 7,8 milliarder kroner som Danmarks nettobidrag i 2019 var???
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/eus-budget-hvor-meget-betaler-og-modtager-danmark

Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 08:43
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 07:19
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Hvem tror du finansierer de 7,8 milliarder kroner som Danmarks nettobidrag i 2019 var???
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/eus-budget-hvor-meget-betaler-og-modtager-danmark
Hele tilskudspuljen kommer jo ikke kun fra Danmark. Hvad vi betaler til EU, og om det er det værd, er jo en anden diskussion som du må tage på et andet forum.

Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 10:35
Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 08:43
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 07:19
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Hvem tror du finansierer de 7,8 milliarder kroner som Danmarks nettobidrag i 2019 var???
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/eus-budget-hvor-meget-betaler-og-modtager-danmark
Hele tilskudspuljen kommer jo ikke kun fra Danmark. Hvad vi betaler til EU, og om det er det værd, er jo en anden diskussion som du må tage på et andet forum.

Det var ikke et politisk indlæg, blot en konstatering af, at det er skatteborgerne, som betaler uanset hvilken kasse pengene kommer fra. Hvis jeg giver 200,-kr væk og får 100,- kr tilbage er jeg ikke blevet 100,-kr rigere.

Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 11:33
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 10:35
Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 08:43
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 07:19
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Hvem tror du finansierer de 7,8 milliarder kroner som Danmarks nettobidrag i 2019 var???
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/eus-budget-hvor-meget-betaler-og-modtager-danmark
Hele tilskudspuljen kommer jo ikke kun fra Danmark. Hvad vi betaler til EU, og om det er det værd, er jo en anden diskussion som du må tage på et andet forum.

Det var ikke et politisk indlæg, blot en konstatering af, at det er skatteborgerne, som betaler uanset hvilken kasse pengene kommer fra. Hvis jeg giver 200,-kr væk og får 100,- kr tilbage er jeg ikke blevet 100,-kr rigere.

Men nu er alternativet at du giver 200 kr. og får 0 kr. tilbage. Vi betaler jo den samme medlemspris uanset hvor meget tilskud vi får, så jo mere tilskud vi kan få jo laverer er vores medlemsbetaling.

Anders

Hvordan nu end finansieringen skrues sammen, må vi nok forvente, at langt det meste går til uddybningen af sejlrenden fra 10,5 til 12,5 m og nye havnearealer. Det kunne være rigtigt interessant at få detaljer på, hvad man vil med jernbanen.

MVH; Lars

Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 11:33
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 10:35
Citat fra: Jensen123 Dato 23/08-22, 08:43
Citat fra: frederikhk Dato 23/08-22, 07:19
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 23/08-22, 06:45
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/05-22, 17:25Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.
Det bliver ikke NATO, der kommer til at betale, men derimod familien Danmark. Dog kan vi nok regne udgifterne med i de berømte 2% af BNP, som vi har lovet at bruge på forsvar.
Mvh MM
Der er søgt tilskud hos EU.

Hvem tror du finansierer de 7,8 milliarder kroner som Danmarks nettobidrag i 2019 var???
https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/eus-budget-hvor-meget-betaler-og-modtager-danmark
Hele tilskudspuljen kommer jo ikke kun fra Danmark. Hvad vi betaler til EU, og om det er det værd, er jo en anden diskussion som du må tage på et andet forum.

Det var ikke et politisk indlæg, blot en konstatering af, at det er skatteborgerne, som betaler uanset hvilken kasse pengene kommer fra. Hvis jeg giver 200,-kr væk og får 100,- kr tilbage er jeg ikke blevet 100,-kr rigere.

Det kommer da an på om du stemmer på Enhedslisten eller om du er Konservativ  ;D  :P  :-X

Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Af RBruns. 24/08-22, 12:12.
Seneste redigering: 24/08-22, 12:22 af RBruns
Citat fra: LarsJels Dato 23/08-22, 22:14Hvordan nu end finansieringen skrues sammen, må vi nok forvente, at langt det meste går til uddybningen af sejlrenden fra 10,5 til 12,5 m og nye havnearealer. Det kunne være rigtigt interessant at få detaljer på, hvad man vil med jernbanen.

MVH; Lars

Ja.
Men mon ikke det bare bliver den billigste løsning...som altid?

En ny terminal med flere læssespor, mulighed for omløb/rangering, køretøjslæsseramper, containerkran(er)/reachstackers mv.(en ordentlig kombi-terminal) er jo en halv dyr affære. Men burde da, i alt fald i mine øjne, være et aktiv for havnen som helhed.

En shunt op i mod banegården vil jo givemening-lokomotiv trækker ud mod Nordre Dokkaj og den gamle containerterminal-Skubber efterfølgende ud mod Sahara /Østhavnen og trækker bagefter direkte op mod banegården.

I min verden, vil et nyt spor fra Tjæreborg gennem Måde og østhavnen, og op mod stationen da være at fortrække. Evt dobbeltsporet og med kapacitet til passagertog også.

Og så få udbygget banen ned til Tønder/Niebüll og få renoveret sporet Tønder-Tinglev som back-up godsspor.

Og så ville det da være lige til højrebenet nu, at få renoveret NATO sporet Oksbøl-Oksbøl Lejren!

Ja ja...Jeg drømmer stort ;)


Citat fra: RBruns Dato 24/08-22, 12:12En ny terminal med flere læssespor, mulighed for omløb/rangering, køretøjslæsseramper, containerkran(er)/reachstackers mv.(en ordentlig kombi-terminal) er jo en halv dyr affære. Men burde da, i alt fald i mine øjne, være et aktiv for havnen som helhed.

En shunt op i mod banegården vil jo givemening-lokomotiv trækker ud mod Nordre Dokkaj og den gamle containerterminal-Skubber efterfølgende ud mod Sahara /Østhavnen og trækker bagefter direkte op mod banegården.

I min verden, vil et nyt spor fra Tjæreborg gennem Måde og østhavnen, og op mod stationen da være at fortrække. Evt dobbeltsporet og med kapacitet til passagertog også.

Og så få udbygget banen ned til Tønder/Niebüll og få renoveret sporet Tønder-Tinglev som back-up godsspor.

Og så ville det da være lige til højrebenet nu, at få renoveret NATO sporet Oksbøl-Oksbøl Lejren!


og det hele skal være dobbeltspor  ;D

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 24/08-22, 12:33
Citat fra: RBruns Dato 24/08-22, 12:12En ny terminal med flere læssespor, mulighed for omløb/rangering, køretøjslæsseramper, containerkran(er)/reachstackers mv.(en ordentlig kombi-terminal) er jo en halv dyr affære. Men burde da, i alt fald i mine øjne, være et aktiv for havnen som helhed.

En shunt op i mod banegården vil jo givemening-lokomotiv trækker ud mod Nordre Dokkaj og den gamle containerterminal-Skubber efterfølgende ud mod Sahara /Østhavnen og trækker bagefter direkte op mod banegården.

I min verden, vil et nyt spor fra Tjæreborg gennem Måde og østhavnen, og op mod stationen da være at fortrække. Evt dobbeltsporet og med kapacitet til passagertog også.

Og så få udbygget banen ned til Tønder/Niebüll og få renoveret sporet Tønder-Tinglev som back-up godsspor.

Og så ville det da være lige til højrebenet nu, at få renoveret NATO sporet Oksbøl-Oksbøl Lejren!


og det hele skal være dobbeltspor  ;D

Det ville da bare være dejligt... men selv jeg, er ikke så stor en drømmer ;)

Citat fra: Poul Andersen Dato 20/05-22, 18:33Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Tidskrævende??
Det tager allerhøjst 10-15 minutter og kører derned og man kan have 500 meter med så hvad begrunder du det andet i??

Citat fra: Niels Bak Dato 24/05-22, 19:27
Citat fra: Poul Andersen Dato 20/05-22, 18:33Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Jeg troede det først og fremmest var terminalsporenes længde som nødvendiggjorde at dele togene. Og at forholdene ikke tillader at dette sker på havnen, og derfor skal det ske på stationen.

Så hvis sporene bliver forlænget, så kan man godt køre længere tog ned på havnen uden at dele.

Har jeg fået forkert fat i det?

Ja det har du.

Gå op Sider: 1 [2]
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MH 313

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak