Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Gå ned Sider:[1] 2
I følge denne artikel skal bl.a. jernbaneforbindelsen udbygges som en del af planen: https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-goere-esbjerg-havn-til-militaert-knudepunkt-nato-og-usa

Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/05-22, 11:14.
Citat fra: frederikhk Dato 20/05-22, 11:03I følge denne artikel skal bl.a. jernbaneforbindelsen udbygges som en del af planen: https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-goere-esbjerg-havn-til-militaert-knudepunkt-nato-og-usa

Interessant. Men det bliver spændende at se, hvor megen ny jernbane man når at få bygget i løbet af de 18 måneder, der åbenbart er tidshorisonten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der var planer om at udvide banen i 2009, så toget enten kørte via Tjæreborg mod østhavnen, eller at der blev bygget en togbro over Estrupvej mod østhavnen.

Mon ikke de planer bliver relevante igen? I hvert fald spændende.

Her er et dokument fra trafikstyrelsen og et vedhæftet billede derfra:
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Screening-af-havneforbindelser-og-restbaner.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er jo lidt fikst hvis man kan få NATO til at financiere at lave godsterminalens spor længere. Og kan man tillige få en bedre adgangsvej - what's not to like.

Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Af Thom32. 20/05-22, 19:03.
Seneste redigering: 20/05-22, 19:05 af Thom32
Citat fra: Poul Andersen Dato 20/05-22, 18:33Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Hhv. også derfor jeg tænker en ny bane fra Tjæreborg vil være relevant igen :-)

Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Af Lars. 20/05-22, 20:04.
Seneste redigering: 20/05-22, 20:06 af Lars
Citat fra: Thom32 Dato 20/05-22, 19:03
Citat fra: Poul Andersen Dato 20/05-22, 18:33Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Hhv. også derfor jeg tænker en ny bane fra Tjæreborg vil være relevant igen :-)


Ja, Tjæreborgbanen ser ud til at være på bordet, men det er en oldgammel brochure. Lad os nu se, hvad det bliver til.

Mvh.
Lars

Der er mere her: P4 Syd og Esbjerg (lyt f.eks. fra 1:25 og 1:32).

...og her: https://jv.dk/artikel/nato-%C3%B8nske-om-krigshavn-i-esbjerg-l%C3%B8ser-flere-lokale-udfordringer

Der tales konsekvent kun om at forlænge to spor til havnen.
 
Desuden er det nok værd at bemærke, at formanden for Esbjerg Havn er tidligere forsvarsminister.

MVH; Lars

Citat fra: LarsJels Dato 21/05-22, 08:50Der er mere her: P4 Syd og Esbjerg (lyt f.eks. fra 1:25 og 1:32).

...og her: https://jv.dk/artikel/nato-%C3%B8nske-om-krigshavn-i-esbjerg-l%C3%B8ser-flere-lokale-udfordringer

Der tales konsekvent kun om at forlænge to spor til havnen.
 
Desuden er det nok værd at bemærke, at formanden for Esbjerg Havn er tidligere forsvarsminister.

MVH; Lars

Spørsmålet for mig er mere, hvordan de egentlig vil forlænge sporene? Som de er nu, så stopper de 5 meter fra Taurusvej.

Esbjerg Havn skal gøres til militært knudepunkt
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 21/05-22, 20:14.
CitatSpørsmålet for mig er mere, hvordan de egentlig vil forlænge sporene? Som de er nu, så stopper de 5 meter fra Taurusvej.

Ja, det bliver spændende at se. Havnedirektøren udtalte til JydskeVestkysten 30. december 2020:

"Samtidig er det ikke muligt at forlænge banen, da lokationen sætter begrænsninger".

Men på den anden side: Hvor der er en vilje, er der en vej. Og på samme måde som Tyrkiet ikke kommer til at forhindre, at Finland og Sverige bliver medlem af Nato, på samme måde kommer Taurusvej heller ikke til at spærre for en udvidelse af terminalen: "Dann haben wir andere Methoden": Ekspropriation und vejomlægning. Klop. Og penge ser ikke ud til at være et problem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Poul Andersen Dato 20/05-22, 18:33Ganske fint at terminalens spor tilsyneladende nu skal gøres længere, men det ændre jo ikke på problemet med den omfattende og tidskrævende rangering mellem terminalen og stationen hvor der er begrænset toglængde a.h.t. til overkørsler m.m.

Mvh.
Poul.

Jeg troede det først og fremmest var terminalsporenes længde som nødvendiggjorde at dele togene. Og at forholdene ikke tillader at dette sker på havnen, og derfor skal det ske på stationen.

Så hvis sporene bliver forlænget, så kan man godt køre længere tog ned på havnen uden at dele.

Har jeg fået forkert fat i det?

Sporet ned til den gamle DFDS terminal og ud på containerkaj, hvor der var/er containerterminal, er jo stadig farbar (skal måske lige shines op nogle steder).

Hvorfor pakker bruger man (ikke også) de spor?

Citat fra: RBruns Dato 25/05-22, 11:53Sporet ned til den gamle DFDS terminal og ud på containerkaj, hvor der var/er containerterminal, er jo stadig farbar (skal måske lige shines op nogle steder).

Hvorfor pakker bruger man (ikke også) de spor?

Det ene nedslidte sport der er tilbage er ca halv så lang som den "nye" godsterminal. 

Citat fra: Thom32 Dato 25/05-22, 15:25
Citat fra: RBruns Dato 25/05-22, 11:53Sporet ned til den gamle DFDS terminal og ud på containerkaj, hvor der var/er containerterminal, er jo stadig farbar (skal måske lige shines op nogle steder).

Hvorfor pakker bruger man (ikke også) de spor?

Det ene nedslidte sport der er tilbage er ca halv så lang som den "nye" godsterminal. 

Sporene er ikke længere i drift, så den effektive sporlængde hvorpå man kan 'vende' toget for at køre mod den nye godsterminal er fra sporskiftet ved Hulvejen og frem til ca. hvor Stormgade møder Toldbodvej. Længere tog til terminalen forudsætter, at de spor der er taget ud af drift igen kommer i drift. Sporene ved terminal skal også gøres længere, men der er en udfordring ved Taurusvej, som i givet fald skal omlægges eller fjernes.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Så er der underskrevet en koordinationsaftale: https://jv.dk/artikel/historisk-aftale-om-esbjergs-nato-havn-er-nu-underskrevet-pris-runder-500-millioner-kroner-og-der-er-udsigt-til-tusindvis-af-arbejdspladser-indenfor-kort-tid. Om jernbanedelen står dog blot, at "jernbanen skal forlænges".

MVH; Lars

Gå op Sider:[1] 2
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak