Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nattog fra England til kontinentet
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Time will tell Dato 10/07-24, 18:43
Citat fra: mpp Dato 10/07-24, 00:20Der er nok en grænse for, hvor langt væk fra UK man vil have engelsk paskontrol. Skulle man have paskontrol på hovedbanegården kunne man givetvist få nogle danske politifolk til at betjene grænsen, når der er passagerer, men det ville nok ikke give mening med engelske paskontrollører, hvis der kun er et enkelt eller to tog om dagen.
USA har fremskudt grænsekontrol i blandt andet Irland:

https://www.cbp.gov/travel/preclearance
USA? Jeg tror vi taler om Europa :)

Hvad angår andre tog til England så er der også tunellen der skal tales om. Der er yderst strænge krav, bl.a. om brandsikring for alle passagertog der skal igennem, såsom at det skal sikres at en brand i den ene halvdel af toget ikke løber videre ned i den anden halvdel.

Der var faktisk planer i gamle dage om nattog gennem tunellen, før man overhovedet havde højhastighedsbane til London. Projektet hed Nightstar og skulle forbinde byer længere nordpå i england med kontinentet. Og selvom næsten alle vogne til projektet var bygget blev det aldrig til noget. Vognene blev i sidste ende solgt billigt til Canada hvor VIArail, de canadiske passagerstatsbaner, bruger dem på ruter i den aller østligste del af Canada. Hovedsageligt på "The Ocean" ruten mellem Montreal og Halifax.





Citat fra: mgameing123 Dato 11/07-24, 00:40
Citat fra: Time will tell Dato 10/07-24, 18:43
Citat fra: mpp Dato 10/07-24, 00:20Der er nok en grænse for, hvor langt væk fra UK man vil have engelsk paskontrol. Skulle man have paskontrol på hovedbanegården kunne man givetvist få nogle danske politifolk til at betjene grænsen, når der er passagerer, men det ville nok ikke give mening med engelske paskontrollører, hvis der kun er et enkelt eller to tog om dagen.
USA har fremskudt grænsekontrol i blandt andet Irland:

https://www.cbp.gov/travel/preclearance
USA? Jeg tror vi taler om Europa :)
Jeg svarede på "Der er nok en grænse for, hvor langt væk fra UK man vil have engelsk paskontrol" og brugte USA som et eksempel hvor det ikke gælder.

USA har også fremskudt paskontrol i Abu Dhabi men der er nok to forhold, der skal overvejes: hvem betaler og trafikmængden. Både Abu Dhabi og Irland sender flere store fly til USA hver dag og det kan givetvist give en konkurrencefordel for lufthavne og flyselskaber at kunne tilbyde fremskudt paskontrol.

Der kan vel være omkring samme antal passagerer i et stort passagerfly som i et fyldt, langt nattog. Spørgsmålet er så hvor meget man vil investere i en "Englandsterminal" i f.x. København, når nu der er så mange andre steder, man lettere kunne køre til – f.x. Paris eller Bruxelles, hvor der også kan opnås forbindelse til England.

Hvorfor skal der være en engelsk paskontrol i Danmark? For at kunne køre direkte tog under Nordsøen? Det virker urealistisk at et nattog skal køre uden stop mellem Danmark og England, som er nødvendigt for at have en paskontrol.

Citat fra: Petteri Dato 18/07-24, 20:07Hvorfor skal der være en engelsk paskontrol i Danmark? For at kunne køre direkte tog under Nordsøen? Det virker urealistisk at et nattog skal køre uden stop mellem Danmark og England, som er nødvendigt for at have en paskontrol.

Hvordan urealistisk?

Kigger du på rejsemålene fra CPH lufthavn, er England det største rejsemål.
Så hvis du kan fylde flere flyvemaskiner hver dag til London, burde der også kunne skaffes nok passagerer til et nattog. (SAS vil dog være triste over mistede kunder.)

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 19/07-24, 11:08
Citat fra: Petteri Dato 18/07-24, 20:07Hvorfor skal der være en engelsk paskontrol i Danmark? For at kunne køre direkte tog under Nordsøen? Det virker urealistisk at et nattog skal køre uden stop mellem Danmark og England, som er nødvendigt for at have en paskontrol.

Hvordan urealistisk?

Kigger du på rejsemålene fra CPH lufthavn, er England det største rejsemål.
Så hvis du kan fylde flere flyvemaskiner hver dag til London, burde der også kunne skaffes nok passagerer til et nattog. (SAS vil dog være triste over mistede kunder.)

Jeg snakker ikke om passagertal. Jeg kender godt CPH, da jeg har arbejdet der en del år.

Skal der indføres nattog til UK med paskontrol i Danmark, så skal toget køre nonstop til UK. Det handler om sikkerhedsstatusser, og det betyder at passagerer der har været igennem en grænsekontrol fra Schengen til Non-Schengen skal transporteres direkte ud af Schengen-zonen. Det vil altså sige at omtalte nattog ikke må foretage passagerudveksling i nogle af de lande som toget kører igennem, heriblandt Tyskland.
Kan det lade sig gøre? Muligvis, men det virker urealistisk. Ligesom passagererne skal togets personalet igennem paskontrollen - præcis som flybesætninger - og det vil sige de skal forlade Schengen af samme årsager som nævnt flere linjer oppe.

Citat fra: Petteri Dato 19/07-24, 20:27
Citat fra: Viktoria Skov Dato 19/07-24, 11:08
Citat fra: Petteri Dato 18/07-24, 20:07Hvorfor skal der være en engelsk paskontrol i Danmark? For at kunne køre direkte tog under Nordsøen? Det virker urealistisk at et nattog skal køre uden stop mellem Danmark og England, som er nødvendigt for at have en paskontrol.

Hvordan urealistisk?

Kigger du på rejsemålene fra CPH lufthavn, er England det største rejsemål.
Så hvis du kan fylde flere flyvemaskiner hver dag til London, burde der også kunne skaffes nok passagerer til et nattog. (SAS vil dog være triste over mistede kunder.)

Jeg snakker ikke om passagertal. Jeg kender godt CPH, da jeg har arbejdet der en del år.

Skal der indføres nattog til UK med paskontrol i Danmark, så skal toget køre nonstop til UK. Det handler om sikkerhedsstatusser, og det betyder at passagerer der har været igennem en grænsekontrol fra Schengen til Non-Schengen skal transporteres direkte ud af Schengen-zonen. Det vil altså sige at omtalte nattog ikke må foretage passagerudveksling i nogle af de lande som toget kører igennem, heriblandt Tyskland.
Kan det lade sig gøre? Muligvis, men det virker urealistisk. Ligesom passagererne skal togets personalet igennem paskontrollen - præcis som flybesætninger - og det vil sige de skal forlade Schengen af samme årsager som nævnt flere linjer oppe.
Eurostar kører ikke nonstop fra Amsterdam til UK, men det kræver naturligvis at de steder man stopper er hegnet ind.
Så det vil nok være nemmest at lave et nattog København - Bruxelles så man slipper for alle det besvær (og omkostninger naturligvis)

Uanset hvad så er hele Eurostars system med tidlig paskontrol ret dumt. Det er dyrt og kræver at store paskontrolfaciliteter bliver opført ved hvert enkelt stop på ruten! Alt imens det ikke tillader kortere rejser på ruten, og alle folk der skal overgrænsen alligevel blot bliver læsset af på en enkelt banegård, St Pancras International. Det ville nok kræve en tilbygning at have indrejsefaciliteter ved St Pancras Intl men det ville virkelig gøre det hele markant lettere for alle!

Citat fra: Danskjävlar Dato 20/07-24, 16:29Uanset hvad så er hele Eurostars system med tidlig paskontrol ret dumt. Det er dyrt og kræver at store paskontrolfaciliteter bliver opført ved hvert enkelt stop på ruten! Alt imens det ikke tillader kortere rejser på ruten, og alle folk der skal overgrænsen alligevel blot bliver læsset af på en enkelt banegård, St Pancras International. Det ville nok kræve en tilbygning at have indrejsefaciliteter ved St Pancras Intl men det ville virkelig gøre det hele markant lettere for alle!
Det er bare et faktum, at briterne vil have klaret grænsekontrol inden kanaltunnelen passeres for Eurostar. Presset på grænsen er for stor, så de vil have klare evt. problemer med indrejse så tidlig som muligt. Så der er en meget klar politik for fra britisk side, som de ikke bare ændre. Og som jeg skrev tidligere, så tjekker de britiske myndigheder også indrejsende på færgerne til Storbritannien i en række havne i Frankring, Belgien og Holland inden de afrejser.

Citat fra: steenth Dato 20/07-24, 16:51
Citat fra: Danskjävlar Dato 20/07-24, 16:29Uanset hvad så er hele Eurostars system med tidlig paskontrol ret dumt. Det er dyrt og kræver at store paskontrolfaciliteter bliver opført ved hvert enkelt stop på ruten! Alt imens det ikke tillader kortere rejser på ruten, og alle folk der skal overgrænsen alligevel blot bliver læsset af på en enkelt banegård, St Pancras International. Det ville nok kræve en tilbygning at have indrejsefaciliteter ved St Pancras Intl men det ville virkelig gøre det hele markant lettere for alle!
Det er bare et faktum, at briterne vil have klaret grænsekontrol inden kanaltunnelen passeres for Eurostar. Presset på grænsen er for stor, så de vil have klare evt. problemer med indrejse så tidlig som muligt. Så der er en meget klar politik for fra britisk side, som de ikke bare ændre. Og som jeg skrev tidligere, så tjekker de britiske myndigheder også indrejsende på færgerne til Storbritannien i en række havne i Frankring, Belgien og Holland inden de afrejser.
Af den enkle årsag, at de ved kontrol på ankomststationen nok kan afvise indrejse,  men i praksis ikke har mulighed for at returnere de afviste...

Nattog fra England til kontinentet
Af YBS, Greve. 20/07-24, 18:40.
Som der stod i et af de første indlæg i tråden, så drejer det sig ikke kun om paskontrol, men også om sikkerhedskontrol af samtlige passagerer inden de må køre gennem kanaltunnelen, og den kan man jo ikke gemme til ankomsten.

Flemming

Ift paskontrollen er der givetvist måder, det kunne løses på – f.x. kunne man forestille sig paskontrol på toget som man kender fra andre steder.

Men det kræver jo så, at der er politisk vilje til at samarbejde om sådan en løsning og det er nok svært at forestille sig med Brexit – ligesom at det også er svært at forestille sig, at Tyskland ville indvilge i en tilsvarende løsning på de dansk-tyske tog, da den danske grænsekontrol er et rent dansk ønske.

Så er der det med sikkerhedskontrollen og her kan man anføre, at der er andre tunneler af tilsvarende længde, hvor der ikke er sikkerhedskontrol. Var der et ønske om at samarbejde om at få flere tog under kanalen ville sikkerhedskontrollen givetvist også være noget, man ville kigge på.

Det gør samlet set investeringer i Chunnel-terminaler yderst spekulative. På den ene side er man afhængig af et vist niveau af samarbejde om fremskudt grænsekontrol o.l. mens investeringen på den anden side vil blive afskrevet, hvis samarbejdet om flere tog kom op i gear og forhindringerne blev løst.

Citat fra: mpp Dato 21/07-24, 21:20Ift paskontrollen er der givetvist måder, det kunne løses på – f.x. kunne man forestille sig paskontrol på toget som man kender fra andre steder.

Men det kræver jo så, at der er politisk vilje til at samarbejde om sådan en løsning og det er nok svært at forestille sig med Brexit – ligesom at det også er svært at forestille sig, at Tyskland ville indvilge i en tilsvarende løsning på de dansk-tyske tog, da den danske grænsekontrol er et rent dansk ønske.
De britiske myndigheder vil have paskontrol inden folk kommer på toget. Så et forslag om at gøre det i toget på vej til England sker ikke.

På vej til Danmark er problemet det danske Politi ikke vil stå på toget i Slesvig og starte kontrollen der. For dem, som foretager kontrol i Padborg, har andre opgaver imellem togafgange. For Tyskland har kun det krav, at det politiet, som foretager kontrollen.

Citat fra: mpp Dato 21/07-24, 21:20Ift paskontrollen er der givetvist måder, det kunne løses på – f.x. kunne man forestille sig paskontrol på toget som man kender fra andre steder.

Men det kræver jo så, at der er politisk vilje til at samarbejde om sådan en løsning og det er nok svært at forestille sig med Brexit – ligesom at det også er svært at forestille sig, at Tyskland ville indvilge i en tilsvarende løsning på de dansk-tyske tog, da den danske grænsekontrol er et rent dansk ønske.

Så er der det med sikkerhedskontrollen og her kan man anføre, at der er andre tunneler af tilsvarende længde, hvor der ikke er sikkerhedskontrol. Var der et ønske om at samarbejde om at få flere tog under kanalen ville sikkerhedskontrollen givetvist også være noget, man ville kigge på.

Det gør samlet set investeringer i Chunnel-terminaler yderst spekulative. På den ene side er man afhængig af et vist niveau af samarbejde om fremskudt grænsekontrol o.l. mens investeringen på den anden side vil blive afskrevet, hvis samarbejdet om flere tog kom op i gear og forhindringerne blev løst.

Igen. Personalet må heller ikke forlade toget indenfor Schengen, når først de har været igennem paskontrollen. Jeg tror ikke der er mange operatører der får deres personale til at køre Danmark-England uden stop med samme lokofører.

Gå op Sider: 1 [2] 3
DSB MX 1034Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak