Citat fra: Danskjävlar Dato 23/07-24, 18:00Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.
Og dog. I Odense sænkede de jo priserne med deres QR billetforsøg, og det krævede ikke tilskud, tværtimod skabte det både merindtægt og forøgede passagertal. Odense kommune har nu også forlænget forsøget, og der er lokalpolitikere i Aarhus der foreslår at skabe en lignende ordning.
Det får mig til at tænke på hvor stort potentialet er på landsplan.
Det helt store skub som den kollektive dog har brug for er et markant større budget der tillader mange flere afgange, nye ruter, og billigere billetter. Men det får man næppe når politikere hellere vil bruge 18 milliarder om året på at give folk befordringsfradrag, mens fradragets betingelser netop først og fremmest tilgodeser bilister.
I den her artikel
https://fyens.dk/odense/billig-billetters-fremtid-er-paa-spil-nu-skal-det-afgoeres-hvad-en-tur-med-bus-og-letbane-skal-kosteStår der blandt andet om de billige QR billetter i Odense "Billetterne sælges markant billigere end prisen med Rejsekort og kontantbilletter på grund af en særlig rabat, der finansieres af Odense Kommune."
Hvilket kom bag på mig først gang jeg læste det. Så det er ikke gratis at sælge billigere billetter.