Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt!
Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.
Men:
Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.
Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.
Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."
Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?
Jeg er helt enig med dig. Jeg tror sagtens du kunne få de 33 togsæt til at køre i dk, hvis man ville. Airconditionanlægget er jo bare et vilkår mens man nok kunne løse problemet med ekstra varme om vinteren.
Jeg tror det handler meget om hvad man vil og hvad der er "det større billede". Og her mener jeg ikke bare det store billede de næste 15 år. Jeg tror man har vurderet, at hvis produktet skal være tilfredsstillende, så bliver det dyrere end det man får tilbage - altså en dårlig investering. Det har DSB ikke råd til, hvis de vil beholde positionen og hvis kollektiv trafik skal have en reel fremtid som den ser ud nu.
Rumæniens perspektiv er længere - de IC3 togsæt de køber nu, kommer til at køre rigtig mange år endnu. Rumænerne har lavere krav til interiøret (DSB sættene de købte kører rundt med DSB logoer overalt indeni fx). Jeg tror, for egen regning, de bruger penge på at få dem køreklare, giver dem en flot gang maling og en rengøring indeni og så kører de afsted.
DSB ville aldrig lade disse tog køre afsted med en andens logoer og interiør. De havde ondt i maven i de tre måneder de havde tre Øresundstogsæt kørende, som SJ havde bygget restaurant i