Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Strkn. 01 Tietgenbyen T, planmæssigt standsningssted?
Strkn. 01 Tietgenbyen T, planmæssigt standsningssted?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/07-24, 10:26.
Seneste redigering: 8/07-24, 10:32 af Per Holm
De er bestemt ikke kede af det i Novo Nordisk.  ;D

Novo Nordisk har høje tanker om Odenses Tietgenbyen. Men i mange år har udfordringen for Odense været at de fleste arbejdspladser og mange af boligerne er blevet placeret i et bånd "ude" omkring Fynske Motorvej hvortil transfer fra og til Odense Banegård tager en krig eller to og pendletrafik med tog derfor for de fleste rejsende ikke har været en reel mulighed.

Novo Nordisk ved naturligvis godt hvordan man driver virksomhed og får folk til at stå op om morgenen for at køre på arbejde, de ved nok også lidt om bæredygtighed og så er de store nok til at "man" vil lytte til dem. Om det påtænkte evt. kommende standsningssted ønskes placeret ved Ejbygade (hvor der nemt kan knaldes en fælles terminal for fjern- og letbane op hvor disse krydses) eller længere østpå ligger ikke helt klart men tankerne går da i den "rigtige bæredygtige" retning.

https://www.licitationen.dk/article/view/1108435/novo_nordisk_skruer_yderligere_op_for_byggeplanerne_i_odense?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 01 Tietgenbyen T, planmæssigt standsningssted?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/07-24, 11:02.
Seneste redigering: 8/07-24, 11:05 af Per Holm
Sørme om ikke også der på Jydsk-Fyenske Medier findes en grafisk fremstilling (strkn. 01 i øverste kant)  ;) :

https://images.jfmedier.dk/images/0/08/081/081f7f4c-5908-4ab7-9f79-cc8ddb71bd5f_1_90_0_0_2079_3059_1440_2119_d07fc86a.jpg

Med fabrikgrund helt op til banen bliver et "Novo Nordisk T" planmæssigt standsningssted nok noget nemmere at få igennem, særlig hvis de selv vil betale ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det er for dyrt med betjening af industriområder med letbane, fordi man har peaks omkring mødetid og fyraften - men udenfor disse perioder er der stort set ingen efterspørgsel. Det vil give mening med shuttlebusser der bringer medarbejderne til og fra "Bilka station", som så skal ombygges så omstigning foregår ved samme perron.

I forhold til et jernbanetrinbræt, så er det nok en bedre investering da man kan nøjes med at standse der ved mødetid og fyraften. Kan evt. tænkes sammen med en stationsgenåbning i Ullerslev, så der kan køres "S-tog" Nyborg-Ullerslev-Langeskov-Tietgenbyen-Odense hver time eller hver halve time - det kommer dog til at udfordre kapaciteten på Nyborg-Odense.
Ellers kan regionaltog fra Svenborg og/eller Fredericia forlænges til et midterliggende perronspor i myldretiden. Fredericia-Odense togene kan også bruge sådan et spor til at vende hele driftsdøgnet, så de ikke skal blokere begge togvejsspor i Odense.
Sådan en station kunne se sådan ud:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporskifter skal tillade kørsel med mindst 80 km/t. Tog fra Odense mod Nyborg, der skal standse, benytter midtersporet.

Anders

Gå op Sider:[1]
DSB MY 1126Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak