Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hvor langt i Europa kan "Svensk/Norsk" materiel komme?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Viktoria Skov Dato  7/07-24, 11:01Reelt kunne det godt være at nattog bygget på Talgos 13-14 m lange vogne, er nok til at gøre sengene tilpas lange til 95% af Nordeuropas befolkning.
Længere mod øst finder du liggevogne fra Talgo med galleriindretning. Man sover i køreretning og adskilt fra midtergangen med en gardin. Sengene kunne være rigtig langt. Privatsphæren er begrænset.

De russike og spanske Talgo er tværligger. AFAIR lidt bredere i vognkassen, men låst til russisk/iberisk sporvidde. De kommer ikke længere end til Hendaya, Cerbere / Brest (Belarus). De tyske Talgo aka. Citynightline er skåret op.

Man kan bygge tetrisløsnigner, med forskellige liggeretninger i forskellige niveauer. Meget har man set er meget man har set i 18hundretal.
Men husk: I en WLABmz har du 54 liggevognspladser, i deluxe sovevogn enda kun 24 senge.
I 2. klasses siddepladsopstilling kan du nå 100 pladser i en vogn.
Er der nogen der undrer sig over at en sovevognsplads kan koste firdoblede af en siddeplads?

som nævnt: Der er nogen der skal betale for det og overtage de økonomiske risici.
Hvis det der dine vogne, dit jernbaneselsekab, kan du indrette dem som du vil.

p.s.: Jeg kan ikke huske hvornår Kongens salonvogn sidst har været ud og rulle.

Jeg tror da Salonvognene kommer på tur med jævne mellemrum, i hvert fald da Magrethe var regent. Det har været oppe her i forum at de kørte til Randers med ME trækkraft på et tidspunkt og om de virkeligt havde brug for sandwichformation.

Det sagt er der jo også en anden løsning på udfordringen med de korte senge, som jeg tror rejsebranchen foretrækker og ØBB har valgt til de nye Nightjet-tog: at have nogle langsgående senge i deluxe-kupeer. Gennemsnitshøjden for danskere er 180 cm for mænd og 167 for kvinder, så de fleste vil godt kunne ligge udstrækte i en 190 cm seng. Det giver så mulighed for at fortsætte med at køre med kendte koncepter og så kan man tjene noget ekstra med opgraderinger.

Det er i virkeligheden ikke så forskelligt fra flytrafik, hvor der jo også er nogle, der har svært ved at sidde i de almindelige flysæder.

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalenderOHJ MX 104

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak