Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Citat fra: mgameing123 Dato 25/07-24, 22:23
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:44
Citat fra: Worm Dato 25/07-24, 15:00
Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 12:19
Citat fra: Worm Dato 24/07-24, 19:43
Citat fra: ThomasTT Dato 24/07-24, 15:28Men for 20 år siden kørte der - så vidt jeg kan forstå - kun et tog i timen på svendborgbanen. Nu er det 2-3 tog i timen, nærmest alt man kan presse ind. Det virker som en voldsom opgradering på trods af - eller måske på grund af - at der er kommet mange flere veje og biler.

Der er åbnet nye stationer i selve odense og svendborg, der er kommet knudepunkt ift letbanen, der antageligt også udvides. Om fem år vil lokaltrafikken på vestfyn givetvis begynde at vokse markant, hvad der yderligere vil gøre stationsnære arealer attraktive at udvikle. Udviklingen er selvforstærkende. For bilister venter der road pricing, meget dyr parkering og formentlig hstighedsgrænser på 30 km/t.

Det er svært at se, at der med den udviking ikke skulle være potentiale i baner til mindre byer som Assens og Faaborg. Der skal selvfølgelig ikke bane over en evt bro, men der vil være potentiale i at bil-pendlere fra Als smider bilen, når de er kommet over broen.
Enig i at der er potentiale for bedre jernbanedrift af sydfyn - men der vil også være et potentiale i en jernbane mellem sydfyn og Als.

Det mest oplagte er at lade tunnelelementfabrikken ved Rødby lave tilsvarende elementer til en sænketunnel på de ca 11 km der er tale om.
Efterfølgende kan jernbanen udbygges fra Als mod Padborg til dobbeltspor og tilsvarende kan man på sigt lave dobbeltspor fra sydfyn til Odense.
Det kan aflaste Lillebælt på både vejsiden og på jernbaneområde.
Det vil på sigt give mulighed for en ringbane - Odense, Svendborg, Sønderborg, Åbenrå,  Kolding, Middelfart og Odense.
Noget som givet over de næste 50 år vil fremme en fornuftig by- og industriudvikling.
Samtidig opnåes en jernbaneforbindelse ifald noget sker på Lillebælt så jernbanedriften i en periode på indstilles.

Men tror du virkelig selv på det her? en investering på niveau med en kattegatforbindelse for at bygge en sønderjysk-sydfynsk ringbane? Jeg forstår nok bare ikke interessen for rene fantasiprojekter.

Altså teoretisk er det da interessant med større langsigtede investeringer, men altså selv hvis man politisk helt skiftede spor og satsede udelukkende på jernbane, ville man jo aldrig vælge noget så voldsomt i så tyndt befolkede områder, og selv hvis man alligevel ville, er der jo ingen værdi i en ringbane. Den forbinder muligvis alle med alle, men det er ikke sådan transportmønstre er.
Nu var der en beregning fra 2017 med en sænketunnel med 2+2 vejbaner til ca 10 mia. Kr.
Idag måske 14 mia. Kr.
At supplere med 2 jernbanespor i midten og anvende samme elementudgave fra Fehmern gør at prisen måske ligger på 20 mia.
Stadig et pænt stykke op til de over 100 mia en vej- & banebro over Kattegat vil koste.

Gevinsten sydpå er at togstoge og persontogw uden behov for at tage over Lillebælt kan komme hurtigere frem og der vil være plads til flere tog mellem Odense og Fredericia end hvis internationale tog og godstog skal den vej.

På et tidspunkt skal kapaciteten på Storebælt vel også udbygges?

så vidt jeg har forstået er prisen for als-fyn nu sat til 22 milliarder alene for en vej.
Det ville da være interessant at vide om der kunne eksistere særlige måder at få banen billigt med på broen. Jeg tvivler dog på, at det er muligt at få ned i noget realistisk niveau og hertil kommer jo så også voldsomme anlæg på land. Du foreslog jo ringbane, så der skal bruges mange flere milliarder på at komme til sønderborg, over als-sund og videre nordpå. Der skal vel også bygges højhastighed på fyn for, at det giver mening.

Selvom det er en betydelig omvej ville sønderborg formentlig kunne forbindes lige så hurtigt med Odense via Kolding som via als-fyn for en i sammenligning beskeden investering på nogle få milliarder medmindre der også skal bygges højhastigsbane på sydfyn, og så begynder vi at nærme os kattegat.

Jeg forstår heller ikke hvor alle de internationale tog skal komme fra.
En Als - Fyn bro for jernbane kan sagtens have mange passager hvis man gøre det rigtigt. Måske istedet for højhastighedsbane fra Odense til Sønderborg kunne man istedet genåbne Ringe til Faaborg og køre 1 tog per time og muligvis dobbeltsporing af Ringe til Odense. Når tiden kommer hvor der er godt behov så kan man bygge højhastighedsbane Faaborg - Odense.

Den nuværende busforbindelse i forvejen får mange passager.

Ja ringe-faaborg kunne være fin at genåbne men kun til lokaltrafik på fyn.

 Hvis der skulle køres sønderborg-Odense via en ny bro og herefter via faaborg-Ringe vil rejsetiden blive længere end, hvis du for en brøkdel af prisen forbandt sønderbog direkte med Aabenrå/ rødekro.  Det ville næppe koste mere end 2-3 milliarder selv til høj hastighed, og så kunne der køres 180-200 km/t hele vejen, hvilket formentlig ville mere end opveje omvejen og i øvrigt forbinde flere byer i sønderjylland.

Måske der skulle skabes en ny gruppe/kategori:
Trafikpolitik og forslag til  (vidtløftige) fremtidsplaner.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak