Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/07-24, 22:27Det undrer mig egentlig at ingen har bemærket pressemeddelelsen fra BaneDanamrk at analysen er sat på pause af forligskredsen.
Baggrunden er at man vil afvente resultatet af en lignende analyse af Fyn - Als forbindelsen, som jeg da ved at der er nogen herinden der er meget fortaler for.
BaneDK: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Analyse-af-ny-Lillebaeltsforbindelse-sat-paa-pause
TVSyd: https://www.tvsyd.dk/soenderborg/analyse-af-tredje-forbindelse-over-lillebaelt-saettes-paa-pause
Tja, det er vel ikke så bemærkelsesværdigt at man venter med at arbejde videre indtil undersøgelsen af det andet projekt er færdigt, da det jo kan have en betydning. Det virker dog usandsynligt at det vil have nogen stor effekt. Det er ikke mit indtryk at der er meget trafik mellem den del af Sønderjylland/Nordtyskland og Fyn/Sjælland som Fyn-Als forbindelsen vil servicere, den vil snarere skabe trafik. Vi skal huske at det meste af trafikken mellem Østdanmark/Skandinavien og Tyskland/Europa vil bruge femernforbindelsen langt før der er nogen forbindelse mellem Fyn og Als eller en ny over Lillebælt, så behovet vil falde på den udenlandske trafik mellem Fyn og Jylland, uanset om det er ved Lillebælt eller Als.
Og som det allerede er pointeret, så indgår jernbane ikke i Fyn-Als projektet, så det er ikke så forfærdeligt interessant i et forum om jernbaner, ud over at diskuttere muligheden for at jernbane kunne indgå i det projekt. Men den eventuelle diskussion høre nok bedst hjemme i en ny tråd.