Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 6
Personligt synes jeg at en løsning baseret på den de kalder 'B-3c-BT' er mest attraktiv. Kan ses på side 128 i rapporten

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 4/07-24, 21:06.
Citat fra: GHolm Dato  4/07-24, 17:47Så har Vejdirektoratet offentliggjort en ny analyse af en ny vej og/eller bane forbindelse over eller under Lillebælt

Pressemeddelelse:
https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2024/analyse-af-ny-lillebaeltsforbindelse-er-sat-paa-pause

Rapporten:
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2024-07/Ny%20lilleb%C3%A6ltsforbindelse%2080900_RAD-XXX-RAP-0002_Screeningsrapport%20%287%29.pdf

En del af løsningsforslagene forudsætter, at den gamle Lillebæltsbro bevares af hensyn til jernbaneforbindelsen mod Esbjerg/Padborg. Det virker ikke videre fremtidssikret, idet dens restlevetid anslås til "kun" 50+ år.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor en ny Lillebæltsbro? Hvad med istedet at bygge en Kattergatbro for tog og ikke flere motorvejsudvidelser der skaber mere trafik. Vores offentlig transport er i krise og alligevel vil regeringen bygge flere veje.

Citat fra: GHolm Dato  4/07-24, 18:23Personligt synes jeg at en løsning baseret på den de kalder 'B-3c-BT' er mest attraktiv. Kan ses på side 128 i rapporten
Det er nok også den der er mest populær i Fredericia...

I forhold til tidligere forslag om tilslutning syd for Fredericia, peger disse forslag også mere fremad mod en senere forlængelse af højhastighedsbanen.

Løsningen ved Vejle kunne meget vel også være en tunnel under byen og bakkerne omkring.

Både Fredericia og Vejle er for store stationer til at køre udenom. Jernbane er ikke motorvej.

Citat fra: GHolm Dato  4/07-24, 18:23Personligt synes jeg at en løsning baseret på den de kalder 'B-3c-BT' er mest attraktiv. Kan ses på side 128 i rapporten

Helt enig. Kombiner denne løsning (eller noget der minder om den) med en Lokalforbindelse ved Strib til biler. En jernbaneløsning der kommer hele nettet til gode uden at skære Fredericia af, og en vejløsning der aflaster Lillebæltsbroerne uden at man bygger mere skadelig motorvej.

Citat fra: mgameing123 Dato  4/07-24, 22:48Hvorfor en ny Lillebæltsbro? Hvad med istedet at bygge en Kattergatbro for tog og ikke flere motorvejsudvidelser der skaber mere trafik. Vores offentlig transport er i krise og alligevel vil regeringen bygge flere veje.

Fordi en Kattegatbro vil være enormt dyr, både økonomisk og klimamæssigt, og vil springe en helt masse vigtige destinationer over og derfor ikke være til fordel for lige så mange rejsende. En ny, hurtigere forbindelse over Lillebælt kommer mange flere til gode.
Faktisk er der en reel risiko for at en Kattegatbro aktivt vil gøre det mindre attraktivt for borgere i f. eks. Fredericia og Odense at tage toget, fordi mange af de hurtige, attraktive tog vil gøre brug af Kattegatforbindelsen i stedet for at stoppe hos dem.

Citat fra: mgameing123 Dato  4/07-24, 22:48Hvorfor en ny Lillebæltsbro? Hvad med istedet at bygge en Kattergatbro for tog og ikke flere motorvejsudvidelser der skaber mere trafik. Vores offentlig transport er i krise og alligevel vil regeringen bygge flere veje.
Det meste af trafikken er lokal imellem fx Odense og trekantsområdet, som ikke vil have gavn af et Kattegatforbindelse. En Kattegatforbindelse vil kunne aflaste lidt, men der er stadig lokal trafik, som skal håndteres over Lillebælt.

Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 11:20
Citat fra: mgameing123 Dato  4/07-24, 22:48Hvorfor en ny Lillebæltsbro? Hvad med istedet at bygge en Kattergatbro for tog og ikke flere motorvejsudvidelser der skaber mere trafik. Vores offentlig transport er i krise og alligevel vil regeringen bygge flere veje.
Det meste af trafikken er lokal imellem fx Odense og trekantsområdet, som ikke vil have gavn af et Kattegatforbindelse. En Kattegatforbindelse vil kunne aflaste lidt, men der er stadig lokal trafik, som skal håndteres over Lillebælt.
Det reelle svar er jo at bygge begge dele... :-)
/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  5/07-24, 12:08
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 11:20
Citat fra: mgameing123 Dato  4/07-24, 22:48Hvorfor en ny Lillebæltsbro? Hvad med istedet at bygge en Kattergatbro for tog og ikke flere motorvejsudvidelser der skaber mere trafik. Vores offentlig transport er i krise og alligevel vil regeringen bygge flere veje.
Det meste af trafikken er lokal imellem fx Odense og trekantsområdet, som ikke vil have gavn af et Kattegatforbindelse. En Kattegatforbindelse vil kunne aflaste lidt, men der er stadig lokal trafik, som skal håndteres over Lillebælt.
Det reelle svar er jo at bygge begge dele... :-)
/Lasse
En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/07-24, 13:28En ny Lillebæltsbro vil slet ikke løse trængsel. Det vil kun skabe mere trængsel i længere sigt.
Et udfordring at mange pendler over lange afstande, da mange arbejdspladser ikke nærheden af bopæl. Fx kender jeg flere, som arbejder hos Lego i Billund og har bopæl på Fyn. Det er svært at flytte både bopæl og arbejdsplads. Det noget som vil vokse. For nogle investereret en del i ens bolig og miljøet omkring der man bor. Og det vil vokse på langt sigt, at man bor lang fra sin arbejdsplads.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  5/07-24, 12:08
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 11:20Det meste af trafikken er lokal imellem fx Odense og trekantsområdet, som ikke vil have gavn af et Kattegatforbindelse. En Kattegatforbindelse vil kunne aflaste lidt, men der er stadig lokal trafik, som skal håndteres over Lillebælt.
Det reelle svar er jo at bygge begge dele... :-)
/Lasse
Pointen er at Kattegat-forbindelsen ikke løser, at trafikken over Lillebælt sander til. En Kattegatforbindelse har et andet formål - at gøre trafikken hurtigere imellem hovedstaden og område fra Aarhus og nordpå.

Kattegatforbindelsen igen-igen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/07-24, 15:00.
CitatEn Kattegatforbindelse har et andet formål - at gøre trafikken hurtigere imellem hovedstaden og område fra Aarhus og nordpå.

Jeg ved faktisk ikke, om jeg orker at starte endnu en diskussion om Kattegatforbindelsen. Nej, det orker jeg faktisk ikke. Men når der dukker faktuelt forkerte udsagn om, som ovenstående, må der korrigeres:

Øst for Kattegatforbindelsen, er det ikke kun "hovedstaden", der vil få glæde af Kattegatforbindelsen. Praktisk talt hele Sjælland og en del af Falster vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Vest for Kattegatforbindelsen vil det ikke kun være "Aarhus og nordpå", der vil få glæde af Katteforbindelsen. Store dele af Midtjylland og hele Nordjylland vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Vi taler altså om millioner af mennesker.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/07-24, 15:00
CitatEn Kattegatforbindelse har et andet formål - at gøre trafikken hurtigere imellem hovedstaden og område fra Aarhus og nordpå.

Jeg ved faktisk ikke, om jeg orker at starte endnu en diskussion om Kattegatforbindelsen. Nej, det orker jeg faktisk ikke. Men når der dukker faktuelt forkerte udsagn om, som ovenstående, må der korrigeres:

Øst for Kattegatforbindelsen, er det ikke kun "hovedstaden", der vil få glæde af Kattegatforbindelsen. Praktisk talt hele Sjælland og en del af Falster vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Vest for Kattegatforbindelsen vil det ikke kun være "Aarhus og nordpå", der vil få glæde af Katteforbindelsen. Store dele af Midtjylland og hele Nordjylland vil få glæde af en Kattegatforbindelse.

Vi taler altså om millioner af mennesker.
Det ligner du overvurdere det kære nordjyde. Jeg kører selv regelmæssigt med bil imellem midten af Sjælland til Midtjylland og et Kattegatforbindelsen vil ikke give noget specielt i forhold til Storebælt. Og det hjælper hellere ikke, at vejen til Kalundborg ikke god, når man ikke kommer fra Københavns siden. Med tog er spørgsmålet hvordan togsystemerne bliver. Jeg har mere fokus på at tiden imellem Odense og Aarhus kommer ned. Det nuværende lyntog er blevet til et stoptog i Østjylland - det kunne gøres noget ved.

Ellers er mit bud, at kommer en Kattegat-forbindelsen på et tidspunkt. Men finansiering af projektet er ikke med den. Og kun et vejprojekt er tæt ved. Og jeg vil helst se at der kommer bane med fra start ad. Men det er ikke specielt høj på min prioriteringsliste. Jeg vil hellere satse på projekter, som gavner pendlere omkring de store byer.

Tager denne rapport højde for den øgede kapacitet, og muligheden for at øge mængden af regionaltog osv. mellem Odense og Fredericia? Om end strækningen mellem Kavslunde og Fredericia nok ikke er den største udfordring, da alle tog jo skal over den gamle Lillebæltsbro og gennem Fredericia og Middelfart, som jo begrænser hastigheden således at både regional, gods og lyntog skal køre med nogenlunde samme hastighed, så vil jeg da antage at det alligevel sætter en begrænsning.

Dette vil jo blive løst af en ny jernbanebro. Derfor ville man kunne forstille sig at der kunne køre flere regionaltog, eksempelvis mellem Odense og Fredericia, eller Odense til Esbjerg eller Sønderborg. Hvis ideen og "S-tog" på Vestfyn skal blive til noget, så ville det jo være et oplagt sted at starte.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 6
Veterantog kalenderRDK Kof 266

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak