Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er det lovmæssigt forbudt at forlade strandet tog?
Hej folkens,
En artikel om et strandet tog ved Dyssekilde station på Lokalbanen forleden får mig til at undres.
Lokalbanen tænkte ikke at de kunne evakuere toget forsvarligt, derfor sad folk i toget i halvanden time, motorerne blev slukket og dermed Airconditionen, og de måtte tisse ud af dørene. Men de måtte ikke forlade toget!

Havde det været en dag med 30 graders varme var det potentielt livstruende.
I Mainz i Tyskland var der for nyligt en lignenede (ikke helt tilsvarende) hændelse, også her pointerede man at passagererne ikke måtte forlade toget. Folk blev dårlige og traumatiserede.

Men kan man overhovedet tilbageholde folk på den måde?
Det er jo strengt taget frihedsberøvelse. Det er min opfattelse, at hvis man har ventet længe på hjælp uden at den dukker op, må man tage sagen i egen hånd og forlade toget -naturligvis på egen risiko.

Den slags situationer får mig til at tænke på alle de stakkels mennesker der gennem tiden er kommet galt af sted imens de med hænderne i skødet ventede på hjælp. Sådan en vil jeg nødigt ende som...


Sådan som jeg læser jernbanelovens §§ 41, 42 og 46, er det som udgangspunkt tilladt. Der kan være tilfælde, hvor faren udenfor er mindre end faren udenfor. Så kan man begynde at vurdere nødværge.

"Straffen" for overtrædelse af de her regler er endda blot bortvisning jf. §47. Men hvis man eksempelvis er skyld i at der skal etableres sporspærring, fordi man forlader et tog på en strækning med dobbeltspor så kan der komme et erstatningskrav.

Men det handler vel om at operatøren har ansvaret hvis der igangsættes en evakuering og Lokaltog er ikke en myndighed, så de kan i princippet ikke forbyde at man forlader toget. Da en DSB lokomotivfører i 2015 lod passagerer forlade et nedbrudt IC4 tog i Sulsted (station uden perroner) førte det til en skideballe af dimensioner fra DSB til lokomotivføreren - primært fordi de fik lov til at forlade toget gennem førerrummet hvor der jo er flere trin ned.
Artikler omkring Sulsted sagen: https://nordjyske.dk/nyheder/dsb-evakuering-sidste-udvej/3c064ac4-5052-4f2b-9234-2336b71fcd88 og https://nordjyske.dk/nyheder/lokofoerer-evakuerede-tog-uden-tilladelse/6b515456-7dd9-4a5b-816b-9a0c8b4719b5 (der er linket til flere artikler inde i artiklerne)

Hvis man tager sagen i egen hånd, så kommer det meget an på hvor toget holder stille i forhold til om det er sikkert og muligt at komme væk og videre på egen hånd. Spørgsmålet er jo også om man overhovedet får adgang til alternativ transport ved at forlade toget - i Dyssekilde er der ingen rutebusser eksempelvis, mens folk i Sulsted forlod toget fordi en hyppig buslinje kører forbi den gamle station i Sulsted og ind til Aalborg.

I Mainz skete der først noget da passagerene ringede 112 og fortalte at der var behov for sundhedsfagligt personale i toget, hvorefter myndighederne krævede at toget blev evakueret.

Anders

Kan huske en episode mellem Langå og Aarhus hvor et Arrivatog var brudt ned, og passagerne fanget i flere timer.

Her forstår jeg simpelthen ikke hvor svært det kan være at etablere en sporspærring i 20 minutter og få folk ud af toget. Det siger da alt om hvad man tænker om kunderne i toget.

I stedet insisterede "man" på at toget skulle trækkes tilbage til Langå station. Hvilket tog flere timer.

Det fik også en del opmærksomhed  i de lokale nyheder.


Men det er da egentlig et utroligt godt spørgsmål om hvad konsekvenserne er, ved ikke om det er prøvet ved domstolene før, eller om det kan blive til en principsag.

Nødret er nævnt tidligere, hvilket kræver virkelig gode argumenter; men der må have været nogle uheldige episoder, siden reglen om at sidde indespærret håndhæves så ufleksibelt i dag.

Engang var jeg med et ME-trukket aftentog på strejkningen København-Holbæk-Kalundborg, der brød ned et eller andet sted vest for Roskilde. Vi fik 'lov' til stå af i højre side, mens DSB personalet fik kontakt med et efterfølgende gennemgående tog, der stoppede på strækningen for at tage os op, og derefter fortsatte som et tog der standsede på alle stationer.

I øvrigt stor ros til DSBs personale, der fik aftenens sidste Tølløse-Høng tog til at vente på os. Ligesom de også fik den sidste Kalundborg-Samsø færge til at vente med at afsejle.

Det virker mest til at Lokaltog har mistet enhver form for overblik - og så kan deres Driftschef forklarer herfra og til evigheden om mulige årsager. Der er bare ingen forklaring, der kan godtgøre det nødvendigt i, at holde passagerer indespærret i 1.5 time på netop dette sted, hvor strækningen er enkeltsporet og hvor der er landbrugsjord på begge sider af sporet.

Der kommer altså hverken andre tog eller der er terræn der gør, at en tømning af toget er umuligt.

Det undre mig mest at passagerne i dag er så autoritetstro af de bliver i toget i netop denne situation. Dørene kan nødåbnes og folk kan vandre væk - det kan en enlig lokomotivfører ikke forhindre på noget måde. Det er muligt, at det er strafbart, men situationen taget i betragtning, så vil en domstol formentlig finde grundlag for at gøre forseelsen straffri, når lokaltog er så langsomme til at reagerer, som tilfældet var.

Driftschefen bør om muligt fritages fra videre tjeneste, hvis han synes den behandling af passagerer er rimelig.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/07-24, 18:42Det virker mest til at Lokaltog har mistet enhver form for overblik - og så kan deres Driftschef forklarer herfra og til evigheden om mulige årsager. Der er bare ingen forklaring, der kan godtgøre det nødvendigt i, at holde passagerer indespærret i 1.5 time på netop dette sted, hvor strækningen er enkeltsporet og hvor der er landbrugsjord på begge sider af sporet.

Der kommer altså hverken andre tog eller der er terræn der gør, at en tømning af toget er umuligt.

Det undre mig mest at passagerne i dag er så autoritetstro af de bliver i toget i netop denne situation. Dørene kan nødåbnes og folk kan vandre væk - det kan en enlig lokomotivfører ikke forhindre på noget måde. Det er muligt, at det er strafbart, men situationen taget i betragtning, så vil en domstol formentlig finde grundlag for at gøre forseelsen straffri, når lokaltog er så langsomme til at reagerer, som tilfældet var.

Driftschefen bør om muligt fritages fra videre tjeneste, hvis han synes den behandling af passagerer er rimelig.
Hvem siger, at han finder det rimeligt? En så bombastisk bedømmelse bør man afholde sig fra indtil alle aspekter er kendt.
Men ganske kort: Hvem har forsikringsansvaret, hvis en passager falder og brækker benet, grundet afstigning på fri bane med langt ned?
Jeg ville også tøve og bede om at få det afklaret inden jeg gav afstigningstilladelse.
Det kan virke som amerikansk advokathysteri, men det er desværre sådan verden ser ud.

Citat fra: Krabsen Dato  4/07-24, 21:09
Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/07-24, 18:42Det virker mest til at Lokaltog har mistet enhver form for overblik - og så kan deres Driftschef forklarer herfra og til evigheden om mulige årsager. Der er bare ingen forklaring, der kan godtgøre det nødvendigt i, at holde passagerer indespærret i 1.5 time på netop dette sted, hvor strækningen er enkeltsporet og hvor der er landbrugsjord på begge sider af sporet.

Der kommer altså hverken andre tog eller der er terræn der gør, at en tømning af toget er umuligt.

Det undre mig mest at passagerne i dag er så autoritetstro af de bliver i toget i netop denne situation. Dørene kan nødåbnes og folk kan vandre væk - det kan en enlig lokomotivfører ikke forhindre på noget måde. Det er muligt, at det er strafbart, men situationen taget i betragtning, så vil en domstol formentlig finde grundlag for at gøre forseelsen straffri, når lokaltog er så langsomme til at reagerer, som tilfældet var.

Driftschefen bør om muligt fritages fra videre tjeneste, hvis han synes den behandling af passagerer er rimelig.
Hvem siger, at han finder det rimeligt? En så bombastisk bedømmelse bør man afholde sig fra indtil alle aspekter er kendt.
Men ganske kort: Hvem har forsikringsansvaret, hvis en passager falder og brækker benet, grundet afstigning på fri bane med langt ned?
Jeg ville også tøve og bede om at få det afklaret inden jeg gav afstigningstilladelse.
Det kan virke som amerikansk advokathysteri, men det er desværre sådan verden ser ud.


Det kommer vel an på om udstigningen sker frivilligt eller pålagt.
Såfremt en passager selv af egen vilje vælger at kravle ned fra et tog, påhviler ansvaret passageren.
Såfremt togpersonalet beordre en tømning af et tog, påhviler ansvaret selskabet.

Mon ikke det er der hunden ligger begravet.. :-)
"kan vi få passagererne sikkert ud af toget?"
Kun såfremt svaret et et rungende JA, sker det. Er der et lille måske, så bliver folk hvor de er.

Hvor jeg arbejder er hele systemet bygget til at passagererne selv kan forlade toget og gå til sikkert område, selv. Det er sket flere gange, uden uheld.
Derudover har vi en procedure der beskriver at at tog skal tømmes efter max 15 minutter, ved stilstand.


Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Er det lovmæssigt forbudt at forlade strandet tog?
Af Krabsen. 5/07-24, 10:05.
Seneste redigering: 5/07-24, 10:08 af Krabsen
Citat fra: metrohenrik Dato  5/07-24, 08:51Det kommer vel an på om udstigningen sker frivilligt eller pålagt.
Såfremt en passager selv af egen vilje vælger at kravle ned fra et tog, påhviler ansvaret passageren.
Såfremt togpersonalet beordre en tømning af et tog, påhviler ansvaret selskabet.
Det er netop her, jeg ikke tror den er helt så enkel, for hvad ligger der i 'frivilligt' og 'beordre'...

Togfører vil formentlig ikke sige "jeg beordrer alle passagerer til at forlade toget", men "det er muligt for passagererne at forlade toget i højre side".
Og hvis så en af passagererne snubler og brækker anklen, fordi der er ret langt ned - hvem har så erstatningsansvar? En advokat kan plædere for at togselskabet har ansvaret, fordi de ikke har placeret trappestiger ved dørene.

Og har togføreren ( eller driftsleder) givet tilladelse til udstigning i strid med sikkerhedsreglementet, har vedkommende så et personligt ansvar, fordi han har overskredet sine stillings beføjelser?

Man kan sige, at det vil være en unormal situation, og det i langt de fleste tilfælde vil gå helt problemfrit. Men reglementer og forskrifter er netop lavet for a tage højde for det unormale.

Hændelse på Dyssekilde Station d. 3/7, hvor passagerne blev holdt 'fanget' i 2 timer, var åbenbart langt alvorligere end hvad Driftchefen har givet udtryk for til medierne.

I flg. Sjællandske Nyheder var årsagen at to tog var ved at kolliderer på den enkeltsporede strækning, fordi den ene lokomotivfører afgik fra Dyssekilde Station uden tilladelse.

Desværre bag betalingsmur: https://www.sn.dk/art6084815/halsnaes/nyhed/katastrofe-afvaerget-i-sidste-oejeblik-to-tog-taet-paa-kollision/

Gå op Sider:[1]
DB Cargo

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak