Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- På tur med batteritog - en anmeldelse af Stadler Flirt Akku
Gå ned Sider: 1 [2]
På højhastighedsbanen bruger de ETCS og 25KV AC, men stationerne er stadig på det gamle signalsystem og 1,5KV DC. Der bruges forskellig strømaftager til hver. Skiftet sker under ETCS.

På tur med batteritog - en anmeldelse af Stadler Flirt Akku
Af Niels Munch. 14/07-24, 17:48.
Seneste redigering: 14/07-24, 17:49 af Niels Munch
Her vender en Akku-Flirt fra Kiel i Rendsburg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordbahn 526 039/826 039 som NAH.SH RB75 destination Kiel, Rendsburg 13.07.2024 (nm).

Strømaftageren er netop hævet, og de ca. 3 kvarter, opholdet varer, er rigelig tid til opladning - og til at se sig om:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB EB 3214 gennemkørende med en IC1 stamme mod Hamburg, Rendsburg 13.07.2024 (nm).

Desværre var det lille "Museumsstellwerk" lukket og uden indikation af åbningstid:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Museumsstellwerk Rendsburg, 13.07.2024 (nm).

Ligesom der denne dag ikke var tid eller lejlighed til en prøvetur med Akku-Flirt'en.

M.v.h.
Niels

På tur med batteritog - en anmeldelse af Stadler Flirt Akku
Af Niels Munch. 17/07-24, 07:54.
Seneste redigering: 17/07-24, 08:01 af Niels Munch
Inden vi kom til Rendsburg (hvor DSB EB 3214 var på vej fra Hamburg, og ikke mod), kiggede vi ind på Bhf Husum i håb om dér at finde en Flirt Akku, men:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
nordbahn LINT41 648 463 med NAH.SH RE74 mod Kiel, Husum 12.07.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
nordbahn LINT41 648 338 med NAH.SH RB64 mod St. Peter-Ording - og marskbanetog med 245 201 med "Married Pairs" mod Westerland, Husum 12.07.2024 (nm).

..... da Flirt Akku udbredes successivt og desværre ikke lige kunne indsættes på den ellers nyrenoverede strækning til St. Peter-Ording.

RE74 og RB64 var med i NAH.SH udbudspakken "Akku Netz Nord", som opr. blev tildelt RDC Autozug Sylt; men DB Regio gjorde indsigelse, hvorefter kontrakten gik til nordbahn.

Hele NAH.SH flåden af Flirt Akku skal vedligeholdes på Stadler's nye anlæg i Rendsburg.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 17/07-24, 07:54Hele NAH.SH flåden af Flirt Akku skal vedligeholdes på Stadler's nye anlæg i Rendsburg.

M.v.h.
Niels
"Næsten" - Værkstedet i Rendsburg (designet af NAH.SH og lejet ud til Stadler) har en kapacitet til 100 Flirt AKKU, men kun 46 af de 55 tog vil normalt komme forbi, idet ni togsæt af omløbstekniske årsager vedligeholdes "andetsteds". Alle større revisioner og havarier skal dog foretages i Rendsburg.

Lasse

Tak for info, Lasse.

Her er Stadler's pressemeddelelse af 29.05.2024 om indvielsen m.v. af værkstedet: https://stadlerrail.com/de/media/article/stadler-weiht-instandhaltungswerk-fuer-akkuzuege-in-rendsburg-ein/1720/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordbahn 826 039/526 039 som NAH.SH RB75 destination Kiel, Rendsburg 13.07.2024 (nm).

M.v.h.
Niels


Citat fra: thadef Dato  4/07-24, 21:45
Citat fra: andersj Dato  3/07-24, 22:46Jeg tog en video af togets afgang fra Süderbrarup mod den midlertidige endestation "Boren-Lindaunis Schleibrücke Nord" hvorfra man til fods skal gå over floden Schlei (eller Silen på dansk) til "Rieseby Schleibrücke Süd" hvorfra der igen er tog videre mod Kiel. Bemærk at man har løst problemet med sporløbere i personovergangen, ved at installere bomme - en idé Banedanmark åbentbart aldrig har fået - https://www.youtube.com/watch?v=zsBouvuCqNY



For en god ordens skyld, kan vi også lige oversætte de resterende stednavne. I sydslesvig har (næsten) alle byer jo også danske navne. Dog er man desværre ret dårlig til at skilte med de danske navne, så langt hen af vejen skal man vide det for at vide det ;)

Flensburg hedder selvfølgelig Flensborg på dansk, men det har også DSB problemer med at stave rigtigt, selvom Vejdirektoratet godt kan finde ud af det.
Süderbrarup er Sønder Brarup, Boren-Lindaunis bør være Borne-Lindånæs, selvom Linånæs jo blot er en del af Borne kommune og Borne-Lindånæs ikke må anses som stednavnet. Rieseby hedder Risby på dansk og så er der Lüneburg, som jo ligger i Holsten, men stadig har et dansk navn, nemlig Lyneborg.

Mig bekendt ligger Lüneburg i delstaten Niedersachsen og syd for Hamburg og ikke i Schleswig-Holstein.

På tur med batteritog - en anmeldelse af Stadler Flirt Akku
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/08-24, 09:24.
Citat fra: Hansen, Hans Werner Dato  8/08-24, 08:13... og ikke i Schleswig-Holstein.

I de seneste 2000 år har området svævet mellem germansk, latinsk og slavisk indflydelse. Ingen kan være overraskede over at steder har navne i såvel germanske, latinske som slaviske varianter og folk kan have hver deres eget motiv for at foretrække en bestemt form.

Men skal forvirring undgås tror jeg det enkleste her vil være at benytte de navne som i vore dage er de dagligdags gænse.

"Lüneburg"
"Kreisstadt des gleichnamigen Landkreises in Niedersachsen"

fra https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCneburg


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/08-24, 09:24.....
"Lüneburg"
"Kreisstadt des gleichnamigen Landkreises in Niedersachsen"
.....

Og hertil kommer erixx Holstein med sine Flirt Akku fra Kiel over Lübeck på RE83.

Er vi så på sporet igen?

M.v.h.
Niels

Hej Niels - skønt foto, der bringer minder frem.

Materiellet kunne være en ETA 150 med bivogn (ekvipagen skal placeres på nabosporet til højre); destinationen er den samme, og ladesporet var det nærmest stationsbygningen.

ETAen udsendte en hyggelig brummen med stænk af sporvejs-lyde.

Højbroen klaredes i fin stil, og marchhastigheden var rigelig, som jeg husker det.

Rækkevidden må have været ok, for returen klaredes uden yderligere opladning.

Med venlig hilsen

Henrik

På tur med batteritog - en anmeldelse af Stadler Flirt Akku
Af mss. 9/08-24, 00:31.
Seneste redigering: 9/08-24, 00:34 af mss
Citat fra: andersj Dato  6/07-24, 23:48I har nok ret i at det er hovedafbryderen. Lyden kom både ved stilstand i Lüneburg samt et par hundrede meter før vi passerede "sænk strømaftager" mærket syd for Flensburg.

Er det mon også den man hører af og til i S-togene imens de kører? Der kommer et ordentligt drøn fra loftet...

P.S. Tak for beskrivelse og billeder af de flotte og tilsyneladende velfungerende batteritog!


Gå op Sider: 1 [2]
ContecRailVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak