Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Hvad er seneste udkast, vi har set, til k26 ift. frekvens for Ring Syd-tog på Kbh Syd? Bliver det mon halvtimesdrift?

Og begynder det nuværende Ring Syd IC at stoppe ved Kbh Syd ifm. ibrugtagning eller først ved køreplansskiftet?

Citat fra: emc Dato  6/04-25, 07:23Hvad er seneste udkast, vi har set, til k26 ift. frekvens for Ring Syd-tog på Kbh Syd? Bliver det mon halvtimesdrift?
I både udkast for K25 og K26 er der et stop i timen i hver retning for toget Slagelse-Roskilde-Lufthavnen.

Citat fra: emc Dato  6/04-25, 07:33Og begynder det nuværende Ring Syd IC at stoppe ved Kbh Syd ifm. ibrugtagning eller først ved køreplansskiftet?
Når de åbner perronen - jeg har ikke hørt en dato på det. Det er ikke noget problem med at åbne midt i en køreplansperiode. Fx Køge Nord blev åbnet for almindelige drift den 1. juni med omlægninger af tog, mens her skal kun tilføjes et stop af en eksisterende tog, som allerede er reservere tid til kunne holde der.

Det, som kan spille her, at der er sporarbejde imellem Høje Taastrup og Roskilde, hvor det tog, som bruges til at stoppe på København Syd, er påvirket.

En station, som først blev åbnet ved køreplanskiftet i december, var Vinge, selvom stationen var klar i august måned. Det var med vilje, at DSB træk åbningen ud pga. det lille passagergrundlag.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/04-25, 10:32.
Seneste redigering: 6/04-25, 10:36 af Per Holm
Citat fra: emc Dato  6/04-25, 07:33Og begynder det nuværende Ring Syd IC at stoppe ved Kbh Syd ifm. ibrugtagning eller først ved køreplansskiftet?

Særligt fra og til A og E vil der være tid at spare og rejsekomfort at vinde. Standsning af IC 2nn på Nel er jo allerede anført i K25 og da 5C, 250 S, M1 og M2 er hårdt belastede er alle vel særdeles motiverede for hurtigst muligt at flytte trafikken til den sydlige jernbanekorridor. 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det er da vist lige i underkanten med ét lufthavns tog i timen fra Kbh Syd- man burde sætte kvartersdrift fra Roskilde fra k26.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af steenth. 6/04-25, 21:23.
Seneste redigering: 6/04-25, 21:26 af steenth
Citat fra: emc Dato  6/04-25, 19:38Det er da vist lige i underkanten med ét lufthavns tog i timen fra Kbh Syd- man burde sætte kvartersdrift fra Roskilde fra k26.
Hvor vil du hente tog fra? DSB bruger alle tog lige nu. Og der er kun det togsystem, som kører der.

K26 bliver kun en mindre opdatering af K25, hvor de kun udvider nye afgange, hvis det ikke kræver mere materiel. Så der kommer flere på strækningen ved at de forlængere driftstiden, da DSB ser muligheder for at kører endnu flere passagerer fra lufthavnen til Roskilde om aften.

Ellers når DSB har fået nok IC5'er til at kunne sende IC4 ud af sporet, så bliver det muligt at udvide driften med endnu et Intercity-system via Lufthavn-København Syd-Roskilde... men der nok først tidligst i K28.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/04-25, 21:51.
Seneste redigering: 6/04-25, 21:53 af Per Holm
Har hørt et rygte om at DSB har søgt om 6 tog/h - men det vil selvfølgelig både kræve at der vil være nok togsæt og sporplads til rådighed.

Lad det nu bare starte i det små. Der vil allerede her i K25 fra 1 tog/h være en bunke rejsende fra/til Køge Bugtområdet der vil se en fordel i at skifte på København Syd frem for at gøre det på København H. I 2032 når Glostrup fjern åbner bliver det endnu flere.

Personligt regner jeg da også med at mine rejser mellem Lindevang og Dragør i mange tilfælde med fordel kan ske "direkte" via København Syd.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak