Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Gå ned Sider:[1] 2 3
Der er noget her, jeg ikke helt kan finde hoved og hale i.

De nye Øresundsperroner på København Syd – hvornår åbner de?

På metroens hjemmeside (så vidt jeg har forstået, er det metroen, der har entreprisen med at bygge perronerne) står der, at de åbner i 2025. På Facebook skriver metroen også, at de åbner i slutningen af 2025. Men jeg har læst, at perronerne åbner i slutningen af 2024, for eksempel i et forslag til K25 fra DSB, hvor der står "nye perroner på København Syd." Og i Kenny Kariyawasams I øvrigt meget spændende film omkring M4 til Sydhavn fortæller han også, at de åbner i 2024.

Så hvad er op og ned?

Her er linket til metroens egen hjemmeside.
https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/

Og her er linket til Kennys film om M4
https://youtu.be/SvDkFCYMJvw?si=yKJ_U88wWippF4Ru&t=368

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 


Svar fra Metroselskabet:

"Øresundsperronerne bygger vi på vegne af Banedanmark, og jeg har fået bekræftet hos vores byggeleder, at perronerne – ligesom den gangtunnel, som vi er i gang med at bygge under sporene til omstigningsområdet – forventes færdige og afleveret til Banedanmark og DSB i sidste halvdel af 2025."

Alt hos Banedanmark tager "reel tid"+1 år...

Det har de lært på projektlederskolen.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/07-24, 18:24.
Seneste redigering: 26/07-24, 18:28 af Per Holm
Set i marken er det ret begrænset hvad der om en måned (URL) kan restere af arbejder.

Jeg ville da overveje muligheden af at der kan være sket en misforståelse: Hvis ordene "sidst på efteråret" og "K25" har været nævnt i samme sætning vil de fleste ordentlige mennesker opfatte det som sidst i 2025. Kun nørder og lign. vil vide at K25 allerede er 1/3 inde i december 2024.

Men anyway: Hvis der pludselig en dag er lidt mindre trængsel i M1 og M2 mellem Amagerbro/Islands Brygge og Kongens Nytorv så er det jo nok fordi folk fra og til Cph og Øre i stedet er begyndt at rejse via Nel tværs over Kalvebodløbet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/07-24, 18:24Men anyway: Hvis der pludselig en dag er lidt mindre trængsel i M1 og M2 mellem Amagerbro/Islands Brygge og Kongens Nytorv så er det jo nok fordi folk fra og til Cph og Øre i stedet er begyndt at rejse via Nel tværs over Kalvebodløbet.

Har man i det hele taget et togsystem klar til at køre Roskilde - Høje Tåstrup - Kbh S - Ørestad - CPH lufthavn?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 26/07-24, 18:49
Citat fra: Per Holm Dato 26/07-24, 18:24Men anyway: Hvis der pludselig en dag er lidt mindre trængsel i M1 og M2 mellem Amagerbro/Islands Brygge og Kongens Nytorv så er det jo nok fordi folk fra og til Cph og Øre i stedet er begyndt at rejse via Nel tværs over Kalvebodløbet.

Har man i det hele taget et togsystem klar til at køre Roskilde - Høje Tåstrup - Kbh S - Ørestad - CPH lufthavn?


Toget mellem Slagelse og lufthavnen kører allerede den vej.

Det er dog kun en gang i time. Langt fra en stor konkurrent til metroen - omend noget mere behagelig uden skift.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/07-24, 23:14.
Dem der fra Od eller Sg vil til Øre eller Cph sparer med det direkte tog ikke tid. Toget er langsommere og mest interessant hvis det alligevel passer med deres rejsetidspunkt eller de bare vil undgå at skifte og stå som sild i tønde.

Men mange af dem der kommer til Nel med S-tog vil nok have fordel af i fremtiden at kunne skifte til tog mod Øre og Cph på Nel frem for på Kn.

Det samme i modsat retning.

Rejseplanen vil jo nok let finde de mest passende forbindelser.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Svar fra DSB

"Vi afventer den konkrete dato fra Banedanmark for hvornår de nye perroner åbner. Vi følger naturligvis projektet tæt i dialog med Banedanmark.

Slagelse-Cph Lufthavn togene skal standse ved de kommende nye perroner (spor 21 og 22), som der er i gang med at blive bygget.
Og hvis perronerne ikke er klar til køreplanens start, vil togene blot køre forbi uden at standse. Skulle perronerne blive færdige senere i K25, så vil der komme en nærmere udmelding, i forhold til at togene ville begynde at standse ved København Syd."


Det ville være rarest hvis man forlængede Linje F til at køre til lufthavnen. Det ville give kortere rejsetid for de fleste og muligvis også aflaste metroen over havnesnittet.

Citat fra: Thomas123 Dato 14/08-24, 14:18Det ville være rarest hvis man forlængede Linje F til at køre til lufthavnen. Det ville give kortere rejsetid for de fleste og muligvis også aflaste metroen over havnesnittet.

Er der slet ikke kapacitet til, kørestrømmen er en anden type, og ville skabe forsinkelser på resten af linje F. Hellere 5C som letbane til lufthavnen.

Citat fra: Ncard00 Dato 15/08-24, 14:19Er der slet ikke kapacitet til, kørestrømmen er en anden type, og ville skabe forsinkelser på resten af linje F. Hellere 5C som letbane til lufthavnen.

Jeg tænker ikke som erstatning for den eksisterende bane, men en ny bane langs den eksisterende. Jeg ved godt, at der ikke er plads.

Men det ville give et ordentligt løft til Amager, for lige nu er det stadig svært at komme fra Sjælland til Amager med det offentlige.
Lykkeønskning, det ved jeg godt. Men den kommende trafikering af Sydkorridoren er ikke andet end utilstrækkeligt.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/08-24, 17:50.
Citat fra: Thomas123 Dato 14/08-24, 14:18Det ville være rarest hvis man forlængede Linje F til at køre til lufthavnen. Det ville give kortere rejsetid for de fleste og muligvis også aflaste metroen over havnesnittet.

Idéen var svjh. oppe i DSB Plan 90 men blev dengang fravalgt til fordel for M1 og M2. Udførelse ville kræve længere tog på linje F

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Så vidt jeg husker var Linie F og ringbanen lukket totalt for en gennemgribende renovering for ca 25 år siden.

Man valgte dengang at banen IKKE skulle omstrømmes eller på anden måde ændres fra S-bane standard.

Det løb er så kørt nu.


Eskild

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/08-24, 00:45.
Seneste redigering: 16/08-24, 00:47 af Per Holm
Citat fra: esni Dato 15/08-24, 20:40Det løb er så kørt nu.

Det kommer an på isolationsafstandene.

Det nuværende system er fremkommet ret tilfældigt: Nogen syntes at der ikke var nok optræk i s-togene men en nærmere undersøgelse viste at "man" lige kunne snige en 10% forhøjelse af køreledningsspændingen ind uden problemer. Det gav lidt mere effekt.

Hvem ved hvornår "nogen" finder på at give den yderligere et bette nyk opad ...

Og ellers kan Vectron MS sikkert køre på det hele.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak