Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Rapport fra Trafikverket om forbindelser over Øresund
Rapport fra Trafikverket om forbindelser over Øresund
Af Poul Brandt. 2/07-24, 22:59.
Seneste redigering: 2/07-24, 23:06 af Poul Brandt
Kapacitet og redundans for transporter over Øresund. Trafikverket, Sverige

Hvis download ikke virker prøv selv at downloade fra hjemmesiden:
http://trafikverket.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=1&af=%5B%5D&searchType=LIST_LATEST&sortOrder2=title_sort_asc&query=&language=en&pid=diva2%3A1880231&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-842


På side 89 ff er der et kort resumé over de 3 muligheder, der allerede er undersøgt. Med lettere opdaterede omkostningsestimater.
HH-forbindelse, Øresundsmetro og Europasporet.

Interessant at Europasporet er kommet med på niveau med de 2 andre løsninger.

Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.

For mig nyt at man i M5 projektet har inkluderet en forgrening/udfletningskammer mod Malmø. - Rettidig omhu.

Trafikverket mener ikke at der er kapacitetsmæssigt behov for yderligere en øresunds-forbindelse før 2050. Men behovet for redundans bliver så ikke opfyldt.

Trafikverket opfordrer til en fælles dansk-svensk undersøgelse, fordi man allerede nu bør begynde undersøgelser, hvis der skal være en løsning på plads i 2050.

Alt i alt ser jeg ikke noget egentligt nyt i denne undersøgelse.

Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)

(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 18:39
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)
Hamburg har allerede kombinerede S-tog 1200 V = , 15kV 16 2/3 Hz.
Citat(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)

Og hvis omstrømning er så enkelt, hvorfor ikke omstrømme S-banens 140 km til 25 kV (og 76 cm perroner) og køre fælles nærtrafik med Pågatågen i Skåne med 25kV/15kV tåog, anskaffet fælles i stor ordre med mængderabat?

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 18:39
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)

(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)
Nu er aktuelle planer om S-tog til Helsingør, hvor prisen for ombygning er regnet igennem. Men det forslaget er i foråret blevet lagt i udvalg. Derudover er det faktisk nævnt som mulighed i bilaget om HH-forbindelsen.

Men jeg tro ikke på ideen at indkøbe S-tog-lignede togsæt til Kystbanen. Det vil ikke løse det kapacitetsproblem, som er i røret på fjerntogssporet, som giver forsinkelser. Man kan ikke øge antal og uden at man gør andre ting, som kan aflaste røret. Selvom det på papiret skulle være S-tog, så reelt set er det regionaltog.

Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 19:29
Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 18:39
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)

(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)
Nu er aktuelle planer om S-tog til Helsingør, hvor prisen for ombygning er regnet igennem. Men det forslaget er i foråret blevet lagt i udvalg. Derudover er det faktisk nævnt som mulighed i bilaget om HH-forbindelsen.

Men jeg tro ikke på ideen at indkøbe S-tog-lignede togsæt til Kystbanen. Det vil ikke løse det kapacitetsproblem, som er i røret på fjerntogssporet, som giver forsinkelser. Man kan ikke øge antal og uden at man gør andre ting, som kan aflaste røret. Selvom det på papiret skulle være S-tog, så reelt set er det regionaltog.
Det er rigtigt, problemet er at det er to forskellige systemer. Altså skal alle fire spor gøres til enten 1600 V = eller 25 kV 50 Hz.

Citat fra: tgsen Dato  5/07-24, 19:27
Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 18:39
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)
Hamburg har allerede kombinerede S-tog 1200 V = , 15kV 16 2/3 Hz.
Citat(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)

Og hvis omstrømning er så enkelt, hvorfor ikke omstrømme S-banens 140 km til 25 kV (og 76 cm perroner) og køre fælles nærtrafik med Pågatågen i Skåne med 25kV/15kV tåog, anskaffet fælles i stor ordre med mængderabat?


Hvilken omstrømning? Ideen med et langdistance S-togsnet mellem Helsingør og Roskilde, er da netop for at undgå at ændre kørestrømmen til 1600V og hæve alle perronerne.

Det er nok billigere at købe S-tog til 1600 V og 25 kV end at omstrømme alle 140 km dobbeltspor.

Dels er der stadig problematikken med forskellig perronhøjde, hvilket i Hamborg er løst med høje perroner på de pågældende fjerntogsstrækninger, hvilket er ekstremt dyrt mellem Helsingør og Roskilde. Foruden sandsynligvis en 1-2 årig sporspærring hvis vi kender Banedanmark.

Hovedbanegården er afhængig af at køre fjerntog til Østerport for at vende en række fjerntog, så hvis Røret indskrænkes til S-bane, flytter du bare problemet.
Problematikken ved Røret kan formentlig kun løses med en eksprestunnel for S-tog og evt. kapacitetsudvidelse på fjerndelen.

Hvad gør et regionaltog til et regionaltog og et S-tog til et S-tog?
Teknikken, næppe. Afgangsprocedyre, sandsynligvis. Frekvens, sandsynligvis. Offentligt image, sandsynligvis.
Så forstår ikke helt at I stadig anser det som et regionaltog i fåreklæder, når al teknikken kan S-tog'ciferes.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 20:24
Citat fra: tgsen Dato  5/07-24, 19:27
Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 18:39
Citat fra: steenth Dato  5/07-24, 14:43
Citat fra: Poul Brandt Dato  2/07-24, 22:59Undrer mig over at man ikke har nævnt muligheden for den simple og billigere enkeltsporede forlængelse af kystbanen (som S-tog) til Helsingborg.
Hvis der kommer S-tog på Kystbanen, så vil der være 8 tog i timen i hver retning, så et enkeltsporet afsnit vil hurtig blive et stor flaskehals. Forskellen imellem et og to spor vil ikke være særlig stor.

Ellers er rapporten med bilag en interessant opsummering af status specielt på svensk side.

S-tog til Helsingør og til Helsinborg... ...Det er vel næppe billigere end den allerede foreslåede og undersøgte HH-forbindelse alene til persontog.

Og at omstrømme og hæve perronerne på Kystbanen alene til traditionelt S-tog er absolut ikke billigt.
Der kan nok regnes med 0,5-1-1,5 mia. Kr. til dette arbejde alene...

Derimod kunne man nøjes med at indkøbe nye tog til Kystbanen og Ring syd til Roskilde, efter S-togsstandard (korte stationsophold, hurtig frekvens, hurtig rejsetid, niveaufri indstigning, osv.) og få alle de ønskede effekter, til en meget billigere pris.
(Og klæbe et S-tog-klistermærke på toget - dødelige folk vil jo ikke kunne se forskel)
Hamburg har allerede kombinerede S-tog 1200 V = , 15kV 16 2/3 Hz.
Citat(Plus - S-toget med 25kV kørestrøm og 55 cm gulvhøjde kan fortsætte direkte ind på Svensk infrastruktur uden behov for separate spor i Helsingborg for dette.)

Og hvis omstrømning er så enkelt, hvorfor ikke omstrømme S-banens 140 km til 25 kV (og 76 cm perroner) og køre fælles nærtrafik med Pågatågen i Skåne med 25kV/15kV tåog, anskaffet fælles i stor ordre med mængderabat?


Hvilken omstrømning?
Omstrømning af S-banen til 25kV.
CitatIdeen med et langdistance S-togsnet mellem Helsingør og Roskilde, er da netop for at undgå at ændre kørestrømmen til 1600V og hæve alle perronerne.
?? Men jeg foreslog jo at omstrømme S-banen fra de 1600V?
CitatDet er nok billigere at købe S-tog til 1600 V og 25 kV end at omstrømme alle 140 km dobbeltspor.
Det spørgsmål afventer gennemregning.
CitatDels er der stadig problematikken med forskellig perronhøjde, hvilket i Hamborg er løst med høje perroner på de pågældende fjerntogsstrækninger, hvilket er ekstremt dyrt mellem Helsingør og Roskilde. Foruden sandsynligvis en 1-2 årig sporspærring hvis vi kender Banedanmark.
76 cm er et trin op fra 55 cm og et trin ned fra 91 cm. Det er til at leve med under ombygningen.
CitatHovedbanegården er afhængig af at køre fjerntog til Østerport for at vende en række fjerntog, så hvis Røret indskrænkes til S-bane, flytter du bare problemet.
Hvem, mig? Jeg foreslog som sagt det modsatte, nemlig at ombygge S-banen, dermed det ene par spor i røret, til fjernbanestandard, lige som i Tyskland uden for Hamburg og Berlin, ikke at ombygge fjerntogssporene til nuværende S-togsstandard.
CitatProblematikken ved Røret kan formentlig kun løses med en eksprestunnel for S-tog og evt. kapacitetsudvidelse på fjerndelen.
Ombygning til fjernbanestandard, som jeg foreslog, gør det mulig at reservere et par spor som gennemgående, uden stop Østerport - Hellerup.
CitatHvad gør et regionaltog til et regionaltog og et S-tog til et S-tog?
Teknikken, næppe. Afgangsprocedyre, sandsynligvis. Frekvens, sandsynligvis. Offentligt image, sandsynligvis.
Ja, det er en gåde inden for jernbane-ontologien. Men de klarer det i Syd- og Vestyskland.
CitatSå forstår ikke helt at I stadig anser det som et regionaltog i fåreklæder, når al teknikken kan S-tog'ciferes.
Det kunne jo være en svensker i forklædning? O ve, o gru!

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 20:24Hvilken omstrømning? Ideen med et langdistance S-togsnet mellem Helsingør og Roskilde, er da netop for at undgå at ændre kørestrømmen til 1600V og hæve alle perronerne.

Det er nok billigere at købe S-tog til 1600 V og 25 kV end at omstrømme alle 140 km dobbeltspor.

Dels er der stadig problematikken med forskellig perronhøjde, hvilket i Hamborg er løst med høje perroner på de pågældende fjerntogsstrækninger, hvilket er ekstremt dyrt mellem Helsingør og Roskilde. Foruden sandsynligvis en 1-2 årig sporspærring hvis vi kender Banedanmark.
tgsen har i årevis advokeret for omlægning af S-tog til fjerntogstandard. Men han har vist ikke forstået at det smarte at S-tog er sin eget system: Mulighed for meget høj frekvens og høj kapacitet.

S-tog til Roskilde er besluttet med inddragelse af de 2 nordlige spor imellem Høje Taastrup og Roskilde. Det er kun Trekroner, hvor perron skal ombygges, mens der skal anlægges nye perroner i Hedehusende og Roskilde.

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 20:24Hovedbanegården er afhængig af at køre fjerntog til Østerport for at vende en række fjerntog, så hvis Røret indskrænkes til S-bane, flytter du bare problemet.
Problematikken ved Røret kan formentlig kun løses med en eksprestunnel for S-tog og evt. kapacitetsudvidelse på fjerndelen.

Hvad gør et regionaltog til et regionaltog og et S-tog til et S-tog?
Teknikken, næppe. Afgangsprocedyre, sandsynligvis. Frekvens, sandsynligvis. Offentligt image, sandsynligvis.
Så forstår ikke helt at I stadig anser det som et regionaltog i fåreklæder, når al teknikken kan S-tog'ciferes.
Nu tænker jeg mest på at et spornet som hænger sammen. Man kan sætte S-tog logo på kystbanen, men hvis man ikke får fjernet de flaskehalse i spornettet, så giver det ikke noget værdi. Frekvensen kan ikke sættes op, hvis der ikke sker noget med spornettet omkring hovedbanegården.

Hvis Kystbanen bliver ren S-tog, så der faktisk plads på de nuværende S-togsspor ved at forlænger nogle af de nuværende linjerne op på Kystbanen.

Men jeg er mere bekymret om spornettet omkring hovedbanegården. Kapaciteten er udnyttet. Den forenkling, som arbejds med, er jeg i tvivl om det kan løses det problem. For trensen er at laver linjer igennem byerne. (fx RER i Paris og Elizabeth-line i London, som ligner S-tog meget), så man ikke skal vende tog i en stor banegård.

Citat fra: steenth Dato  9/07-24, 11:17
Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 20:24Hvilken omstrømning? Ideen med et langdistance S-togsnet mellem Helsingør og Roskilde, er da netop for at undgå at ændre kørestrømmen til 1600V og hæve alle perronerne.

Det er nok billigere at købe S-tog til 1600 V og 25 kV end at omstrømme alle 140 km dobbeltspor.

Dels er der stadig problematikken med forskellig perronhøjde, hvilket i Hamborg er løst med høje perroner på de pågældende fjerntogsstrækninger, hvilket er ekstremt dyrt mellem Helsingør og Roskilde. Foruden sandsynligvis en 1-2 årig sporspærring hvis vi kender Banedanmark.
tgsen har i årevis advokeret for omlægning af S-tog til fjerntogstandard. Men han har vist ikke forstået at det smarte at S-tog er sin eget system: Mulighed for meget høj frekvens og høj kapacitet.

S-tog til Roskilde er besluttet med inddragelse af de 2 nordlige spor imellem Høje Taastrup og Roskilde. Det er kun Trekroner, hvor perron skal ombygges, mens der skal anlægges nye perroner i Hedehusende og Roskilde.

Citat fra: Viktoria Skov Dato  5/07-24, 20:24Hovedbanegården er afhængig af at køre fjerntog til Østerport for at vende en række fjerntog, så hvis Røret indskrænkes til S-bane, flytter du bare problemet.
Problematikken ved Røret kan formentlig kun løses med en eksprestunnel for S-tog og evt. kapacitetsudvidelse på fjerndelen.

Hvad gør et regionaltog til et regionaltog og et S-tog til et S-tog?
Teknikken, næppe. Afgangsprocedyre, sandsynligvis. Frekvens, sandsynligvis. Offentligt image, sandsynligvis.
Så forstår ikke helt at I stadig anser det som et regionaltog i fåreklæder, når al teknikken kan S-tog'ciferes.
Nu tænker jeg mest på at et spornet som hænger sammen. Man kan sætte S-tog logo på kystbanen, men hvis man ikke får fjernet de flaskehalse i spornettet, så giver det ikke noget værdi. Frekvensen kan ikke sættes op, hvis der ikke sker noget med spornettet omkring hovedbanegården.

Hvis Kystbanen bliver ren S-tog, så der faktisk plads på de nuværende S-togsspor ved at forlænger nogle af de nuværende linjerne op på Kystbanen.

Men jeg er mere bekymret om spornettet omkring hovedbanegården. Kapaciteten er udnyttet. Den forenkling, som arbejds med, er jeg i tvivl om det kan løses det problem. For trensen er at laver linjer igennem byerne. (fx RER i Paris og Elizabeth-line i London, som ligner S-tog meget), så man ikke skal vende tog i en stor banegård.
S.-tog til Roskilde er vel ikke besluttet mere, end at der skal laves et detaljeret beslutningsgrundlag.
En stor del af kapaciteten på Kh kan håndteres ved en bedre indkøbt offentlig servicetrafik med krav til gennemløb, holdetider og materieludskiftninger.

Blot for endnu en gang at pointere, at S-tog på Kysten og til Roskilde og ombygningen af Kh ikke umiddelbart tager udgangspunkt i passagerernes behov eller mulighederne for at få vækst i jernbanetrafikken i Danmark. Der er andre grunde bag, og det er så fint nok. Men man skal ikke forsøge at tale ideerne op til noget andet.
/Lasse

Har man ikke på et tidspunkt snakket om, at man ville lave spor 9 og 10 om til fjernbanetog på Hovedbanegården og så nøjes med S-tog i spor 11 og 12. Når man ikke skal have lokoførerskifte kan man vel givetvist lave en køreplan med kortere holdetider?

I så fald kunne man vel have en fast perron til "R-tog" på Hovedbanegården, så man altid kan finde togene til Kystbanen/Roskilde samme sted? De øvrige tog fra Østerport har jo tit lidt længere ophold på hovedbanen, så skulle da være mulighed for at lave en model, hvor nogle af togene kører igennem hurtigere og andre har lidt mere elastik i køreplanen (som i dag).

Rapport fra Trafikverket om forbindelser over Øresund
Af steenth. 9/07-24, 18:15.
Seneste redigering: 9/07-24, 18:17 af steenth
Citat fra: mpp Dato  9/07-24, 15:22Har man ikke på et tidspunkt snakket om, at man ville lave spor 9 og 10 om til fjernbanetog på Hovedbanegården og så nøjes med S-tog i spor 11 og 12. Når man ikke skal have lokoførerskifte kan man vel givetvist lave en køreplan med kortere holdetider?

I så fald kunne man vel have en fast perron til "R-tog" på Hovedbanegården, så man altid kan finde togene til Kystbanen/Roskilde samme sted? De øvrige tog fra Østerport har jo tit lidt længere ophold på hovedbanen, så skulle da være mulighed for at lave en model, hvor nogle af togene kører igennem hurtigere og andre har lidt mere elastik i køreplanen (som i dag).
Hovedbanegården bruges også til stammeskift. Så hvis man tager 9 og 10 vil det går hårdt ud over punktligheden, når man skal have en togstamme ud af drift. Derudover bruges alle 4 spor ved diverse driftsændringer, hvor der er sporarbejde i røret eller imod Valby eller Køge. Jeg har de sidste planer for hovedbanegården, hvor man har afskrevet muligheden. Det giver for lidt for fjerntog i forhold til det skader S-tog. Derudover har man brug for 4 spor til eksprestunnelen.

tgsen har årenes løb luftet mange ideer - de færreste af de ideer har kunnet overbevise andre om deres meritter.

Til gengæld er hans analyse af problemet med Hovedbanegårdens fjern-del OK:
  • Før Øresundsbanen var (næsten) alle tog gennemkørende (evt. fra opstillingsområde) til destination.
  • Efter Øresundsbanen skal mange tog skifte retning på Hovedbanegården, og optager derfor mere sporplads.

Men det er bare ikke enkelt at udføre hans forskellige forslag til sløjfetunneller, og ethvert forsøg på dialog med ham fører i bedste fald til et endnu vildere forslag.

Eskild

Gå op Sider:[1]
RDK MK 609

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak