Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Vendsyssel rundt - en status på diverse projekter 1. juli 2024 - Lindholm
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg var i dag en lille tur rundt i Vendsyssel for at kigge lidt på de projekter, der skal gennemføres under sommerens sporspærringer.

Vi starter i Lindholm, hvor jeg i længere tid har haft de to dværgsignaler (stationens eneste) på min to-do-liste. De forsvinder om ganske kort tid og har været en del af Danmarks (vistnok) kortestlevende stationssikringsanlæg (2020-2024).

Det kunne i dag også noteres, at der i køreretningen fra nordvest mod sydøst fra Viaduktvej og frem mod overkørsel 5 er opsat otte ETCS stopmærker.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


1. juli 2024. Lindholm station set fra nordvest (Viaduktvej) mod sydøst. Til venstre dværgsignal D12 og til højre dværgsignal D22. Der er stillet indkørsel i spor 2 (sporet til højre). Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hvad betyder stopmærkerne helt konkret? At toget skal standse her?

Vi har tidligere set dette, men betydningen er vel en anden i dag?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh.
Lars

Et meget kortest levede stationssikringsanlæg må være Svenstrup Sjælland som var et år omkring åbning af Store Bæltsforbindelsen. Og det godkendt anlæg for Randers kunne også være en kandidat.

Citat fra: Lars Dato  1/07-24, 22:02Hvad betyder stopmærkerne helt konkret? At toget skal standse her?
På strækninger og stationer under SR er betydningen stadigvæk i stor grad den samme, altså ingen betydning bortset fra transitionsområder (overgang imellem SR og ORF):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Men kigger man i ORF, har mærket væsentlig større betydning, og skal faktisk næsten sammenlignes med hovedsignaler (og dværgsignaler) i SR. Med andre ord er de tidligere lyssignaler i SR erstattet af ETCS-stopmærker:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hilsen Mikkel

Tak Mikkel.

En "kørtilladelse" er så noget, lokomotivføreren ser på skærmen i toget, går jeg ud fra.

Mvh.
Lars

I Brønderslev er man endnu ikke kommet i gang med ombygning af ø-perronen. Projektet er beskrevet i dette beslutningsgrundlag:

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Dokumenter/Baneprojekter/2024-Broenderslev-Station/Beslutningsgrundlag-_-Broenderslev-Perronhaevning.pdf

Perronhævningen var oprindeligt beregnet til at skulle koste 44½ mio. kr. (!) Projektet er angiveligt blevet billigere, fordi Banedanmark har fundet ud af, at man ikke behøver fjerne sporene for at ombygge perronen. Men hvor meget billigere projektet er blevet, kan man ikke læse noget sted. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget.

Projektet indebærer, at man afkorter perronen, og ombygger den nordligste del af den derefter tilbageværende perron til 55 cm. Den sydlige perrondel hæves ikke, men mister sin status som perron. I stedet bliver den et ankomstareal, hvor trappe og elevator befinder sig. På den måde undgår man at skulle ombygge elevator og trappe. Sådan set meget smart. Men stadig: 44½ mio. kr.(!).

Vi har tidligere drøftet emnet her:

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,984.0.html

Der findes pt. en kort beskrivelse af projektet på Banedanmarks hjemmeside her:

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Perronhaevning-Broenderslev-Station

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
1. juli 2024. Brønderslev. Østlige side af øperronen set fra syd mod nord. Til højre stationsbygningen. Den står tom, men kan lejes. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
1. juli 2024. Brønderslev. Nordlig ende af eksisterende ø-perron. Bemærk "traktorvejsignalet" til højre. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
1. juli 2024. Brønderslev. Vestlige side af ø-perronen set fra nord mod syd. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Som måske bekendt skal der anlægges "dobbeltspor" syd ud ad Hjørring station. Gamle baneingeniører ville vende sig i deres grave: Det hedder ikke dobbeltspor - der ligger jo et spor der i forvejen. Så det hedder retteligt et 2.-spor.

Nu skelner man jo ikke mere mellem station og fri bane. I gamle dage ville der ikke have været tale om et 2.-spor. Der ville blot have været tale om, at man forlængede et togvejsspor og flyttede indkørselssignalet ud. Men nuvel - vi er ikke mere i gamle dage - vi er i ERTMS-tider og ERTMS-land, og derfor kan I få lov til at kalde sporet, lige hvad I har lyst til. Selv kalder jeg det et 2. spor.

Det spor er ikke til at fotografere! Jeg var rundt i området flere gange, men som det fremgår af nedenstående illustration, der er sakset fra det nabobrev, som Banedanmark har udsendt, ligger arbejdsområdet lukket inden mellem to villakvarterer, og der er hverken parallelveje eller vejoverføringer i området. Så vi må have den lokale dronemedarbejder i gang. (Der kan ses lidt på Google Map).

Kigger man på Banedanmarks ejendomskort over området ( http://imaps.mapserver.dk/igis/ ), ser det ud til, at der fra Hjørring station og sydpå til Åstrup Møllebæk på et eller andet tidspunkt er eksproprieret arealer for et 2.-spor øst for jernbanen. Det er lige præcis på den strækning, man nu er i gang med 2. sporet. Lidt længere sydpå skar Hjørring-Hørby-banen Vendsysselbanen på en jernbanebro (med privatbanen øverst). Den jernbanebro står der endnu og bærer den ene af to vejbaner for vejen Ulvegravene. Jernbanebroen gav plads til to spor for Vendsysselbanen, hvoraf det ene (endnu) ikke er blevet anlagt. Meget forudseende.

Min billedhøst fra Hjørring blev yderst beskeden og omfattede kun nedenstående skilt, der stod ved en afspærring på vejen Skyttegården ned mod ved Åstrup Møllebæk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fra Banedanmark-nabobrev.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
1. juli 2024. Syd for Hjørring. Skilt på vejen Skyttegården. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.






Sidste stop på min tur Vendsyssel Rundt, (der vel nærmere må karakteriseres som Vendsyssel op-og-ned), var Aalborg Lufthavn, der henlå død og øde. Stationen (trinbrættet) har været uden trafik siden den 26. maj 2024 og vil frem til og med 6. oktober 2024 stadig være uden trafik. Man må håbe, at de, der kritiserer lufthavnsbanen for små passagertal, har det in mente, næste gang de farer i blækhuset. Lufthavnsbanen har på intet tidspunkt haft en bare nogenlunde køreplan, og det ser heller ikke ud til at ske de første par år.

Nå, til sagen: På rampen op til perronen mødes man af dette skilt:


1. juli 2024. Skilt på adgangsvejen til perronen på Aalborg Lufthavn trinbræt. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

På perronen er der intet at se. Går man hen i den fjerneste ende af perronen og spejder mod nordøst, kan man se, at sporskifterne 01b og 02 er blevet ilagt. De er dog stadig uden drev og er ikke blevet justeret. Men spor 2 (perronspor) og spor 11 (klargøringsspor) er nu i forbindelse med det europæiske jernbanenet.

Placering af de to nævnte sporskifter fremgår af denne plan, der stammer fra dengang, man planlagde Aalborg Lufthavn bygget som en station med dertil hørende ind- og udkørselssignal og PU-signaler:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Vi slutter af med et billede taget fra den fjerneste ende af perronen og med linsen pegende hen mod de to nævnte sporskifter. Forstørrer man billedet, kan man ane de to nævnte sporskifter og man kan samtidig ane, at der er opsat ETCS-stopmærke. Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


1. juli 2024. Aalborg Lufthavn. Udsigt mod sydøst fra yderste ende af perronen. Billedet er klikbart. ETCS-stopmærke og sporskifte 02 anes i det fjerne. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.





Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-24, 14:25Lufthavnsbanen har på intet tidspunkt haft en bare nogenlunde køreplan, og det ser heller ikke ud til at ske de første par år.

Hvad skal der ske for at der kan opnås en nogenlunde køreplan?

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-24, 14:25Sidste stop på min tur Vendsyssel Rundt, (der vel nærmere må karakteriseres som Vendsyssel op-og-ned), var Aalborg Lufthavn, der henlå død og øde. Stationen (trinbrættet) har været uden trafik siden den 26. maj 2024 og vil frem til og med 6. oktober 2024 stadig være uden trafik. Man må håbe, at de, der kritiserer lufthavnsbanen for små passagertal, har det in mente, næste gang de farer i blækhuset. Lufthavnsbanen har på intet tidspunkt haft en bare nogenlunde køreplan, og det ser heller ikke ud til at ske de første par år.

Nå, til sagen: På rampen op til perronen mødes man af dette skilt:


1. juli 2024. Skilt på adgangsvejen til perronen på Aalborg Lufthavn trinbræt. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

På perronen er der intet at se. Går man hen i den fjerneste ende af perronen og spejder mod nordøst, kan man se, at sporskifterne 01b og 02 er blevet ilagt. De er dog stadig uden drev og er ikke blevet justeret. Men spor 2 (perronspor) og spor 11 (klargøringsspor) er nu i forbindelse med det europæiske jernbanenet.

Placering af de to nævnte sporskifter fremgår af denne plan, der stammer fra dengang, man planlagde Aalborg Lufthavn bygget som en station med dertil hørende ind- og udkørselssignal og PU-signaler:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Vi slutter af med et billede taget fra den fjerneste ende af perronen og med linsen pegende hen mod de to nævnte sporskifter. Forstørrer man billedet, kan man ane de to nævnte sporskifter og man kan samtidig ane, at der er opsat ETCS-stopmærke. Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


1. juli 2024. Aalborg Lufthavn. Udsigt mod sydøst fra yderste ende af perronen. Billedet er klikbart. ETCS-stopmærke og sporskifte 02 anes i det fjerne. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg kan ikke huske fra gang til gang, hvordan man lægger billeder ind på dette forum, men den "nye virkelighed" med opstillede ETCS-stopmærker kan ses på ORF-strækningsoversigten - strækning 52 - på Banedanmarks hjemmeside.

Citat fra: Time will tell Dato  3/07-24, 17:02
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-24, 14:25Lufthavnsbanen har på intet tidspunkt haft en bare nogenlunde køreplan, og det ser heller ikke ud til at ske de første par år.

Hvad skal der ske for at der kan opnås en nogenlunde køreplan?

Fra mit synspunkt handler det mest om at driftsstabiliteten skal blive bedre, så man undgår de mange delaflysninger på lyntogene Aalborg-Lufthavnen-Aalborg - også af hensyn til de ret mange der står af og på lyntoget i Aalborg Vestby og Lindholm. Men det skulle vel gerne blive bedre i K25 med ETCS og længere ophold i lufthavnen som følge af den kortere køretid Aarhus-Aalborg-Aarhus.

Men køreplanen/frekvensen er vel fin nok, når man tager i betragtning af at banen ikke er tiltænkt lokale rejsende mellem Aalborg by og Aalborg Lufthavn. Her er det meningen at bus 12 (fra august 13), 70, 71 eller 200 skal benyttes.

Anders

Citat fra: Time will tell Dato  3/07-24, 17:02
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/07-24, 14:25Lufthavnsbanen har på intet tidspunkt haft en bare nogenlunde køreplan, og det ser heller ikke ud til at ske de første par år.

Hvad skal der ske for at der kan opnås en nogenlunde køreplan?

Man skal lave en køreplan med rigtig ½-timesdrift. Nogle er hooked på, at togene skal køres af NJ, og at de skal køre Hobro-Aalborg Lufthavn med stop ved alle mellemstationer. Andre er hooked på, at togene skal køres af DSB og at de skal køre København-Aalborg Lufthavn uden stop Hobro-Aalborg og derefter med stop Aalborg, Aalborg Vestby, Lindholm, Aalborg Lufthavn. Man skændes om, hvilke af de to løsninger, der vil være bedst for Aalborg Lufthavn og dermed lufthavnsbanen. Jeg er selv tilhænger af DSB-løsningen, men hvad jeg er tilhænger af, er heldigvis fuldstændig ligegyldig.

Jeg er i øvrigt helt enig med andersj i, at der har været alt for mange delaflysninger Aalborg-Aalborg Lufthavn, fordi DSB's lyntog har været forsinket sydfra, når de ankommer til Aalborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

I de officielle instanser (staten og regionen) har der aldrig været uenighed om at DSB skal køre til Aalborg Lufthavn to gange i timen og Nordjyske Jernbaner skal køre Hobro/Skørping-Hirtshals/Skagen. Det var det grundlag banen blev anlagt på, men begrænsninger i infrastrukturen (kun 1 spor i Lufthavnen samt store blokke Hobro-Aalborg) og nu en anstrengt materielsituation hos DSB har gjort at NJ midlertidigt er hyret ind som vikar for DSB's ene afgang i timen. 

Nordjyske Jernbaner kan fra december 2025 i hvert fald ikke længere betjene Aalborg Lufthavn, med det driftskoncept der er aftalt mellem stat og region.

Så kan man selvfølgelig sige at Arden, Skørping, Støvring og Svenstrup mister en direkte og hurtig forbindelse til lufthavnen, men forhåbentlig bliver der gode skifteforhold når både NJ og DSB kører skarp halvetimesdrift i korridoren Hobro/Skørping-Lindholm samt forhåbentlig også gode skifteforhold i Lindholm for rejsende fra Vendsyssel - i nuværende køreplan er toget til lufthavnen lige kørt når toget fra Hjørring ankommer og det samme i modsatte retning.

Anders

Hvor stort er behovet reelt for tog til Aalborg Lufthavn? Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside har de et par afgange i timen og der er timer helt uden nogle afgange. Vil man ikke ende med at have mange tog, der kører tomme derud og tilbage fordi der simpelthen ikke er nogle fly, når de kører derud?

Der er ca. 4.000 rejsende om dagen. Naturligvis flest morgen og sen eftermiddag (pendlere), men det er vel smartest med en nogenlunde regelmæssig tog betjening dagen igennem, også i de svage perioder.

Gå op Sider:[1] 2

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak