Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nattog på lokalbanerne
Nattog på lokalbanerne
Af Thomas123. 30/06-24, 13:26.
Der har været undersøgt hvorvidt der skal indføres natbetjening på Lokaltogs strækninger. Som nogen ved, har der været et forsøg med nattogsbetjening på lollandsbanen. Både Region Sjælland og Hovedstaden har undersøgt dette. Så endnu ingen beslutninger.

For Region Sjælland er økonomien særligt presset, hvorfor de ønsker samfinansiering med kommunerne, som man har gjort med Lollandsbanen. Movia har lagt til grund at natbetjening på alle regionens privatbaner undtagen Tølløsebanen er relativt billigt, idet der maks. kræves yderligere 2,1 mio. kr. i tilskud (afhængigt af valg af scenarie). Dertil har nattogsbetjeningen også det billigste tilskud per passager kontra natbetjening på en række buslinjer.
https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis/pdf/bilag/8cf45a21-b651-493f-9733-9eee2500da9b/?redirectDirectlyToPdf=false

I Region Hovedstaden ser økonomien nogenlunde bedre ud. Man har bl.a. udarbejdet et "udgiftsneutralt scenarie", ved at man nedlægger en række eksisterende natbuslinjer, hvis linjeføring følger jernbanerne tæt. Nærumbanen ser dog ikke til at få natbetjening. 
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-8636/enclosures/3.pdf

Nattog på lokalbanerne
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/06-24, 16:02.
Det lyder da godt.
For år tilbage var der et Tisvildetog, der omkring midnat når det vendte i Tisvildeleje, optog passagerer på returen til Hillerød. De to tog passede bl.a. fint for gymnasieelever, der skulle hjem fra en skolefest på Gribskov gymnasium i Helsinge, der sluttede ved midnat. Reruren blev så ændret til et materieltog, og det var ikke populært, selv om der godt nok dengang også var en natbus (94N) som kørte mod Hillerød.
Det vil nok også gøre livet lidt nemmere for de lokale Natteravne (det er i den sammenhæng jeg oplevede situationen).

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak