Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metrostationen på Ny Ellebjerg/København Syd
Jeg blev lidt overrasket over, at metrostationen på København Syd er lavet som en af de "smalle" metrostationer med tanke på, at stationen er udset til at være et centralt nyt skiftested. Hvordan kan det være, at man ikke har lavet den lige så bred som København H eller Østerport, hvor der jo også er mange skiftende passagerer?

Særligt når Øresundsperronerne bliver færdige må man da forvente, at der fra tid til anden vil være en masse passagerer på stationen, der har en masse bagage med.

Måske er det fordi den er finansieret anderledes end de øvrige stationer på Cityringen og Sydhavnsmetroen?
Oprindeligt var den tænkt som en station på terræn, men så blev der indgået en aftale om at den skulle under jorden. I den forbindelse kan det jo være at man ikke har fundet penge nok til en lige så bred station som de øvrige.

Citat fra: mpp Dato 29/06-24, 00:44Jeg blev lidt overrasket over, at metrostationen på København Syd er lavet som en af de "smalle" metrostationer med tanke på, at stationen er udset til at være et centralt nyt skiftested. Hvordan kan det være, at man ikke har lavet den lige så bred som København H eller Østerport, hvor der jo også er mange skiftende passagerer?

Den skal nok mere sammenlignes med Vanløse end København H og Østerport.

For det første er der kun tog den ene vej og derudover vil der ofte holde et tog klar. Så behovet er ikke lige så stort og realistisk kommer København Syd nok heller ikke i nærheden af København H nogensinde.

Men det viser vel også bare at Metroselskabet heller ikke rigtigt tror på København Syd som kæmpe hub eller at M4 bliver forlænget på sigt.

Metrostationen på Ny Ellebjerg/København Syd
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/06-24, 11:05.
Seneste redigering: 29/06-24, 11:10 af Per Holm
København Syd skal nok blive en succes men det vil næppe blive i rollen som forbindelse til og fra M4 den vil få sin største betydning.

De fleste fjerntogsrejsende vil være interesserede i forbindelsen med S-banerne, M4 vil mest blive benyttet af rejsende til eller fra lokale mål i Sydhavnen. Skal man længere vil det for de fleste være mere attraktivt at blive siddende i fjern- eller S-toget. Øvrige rejsende til og fra lufthavnen  eller Ørestad vil benytte M1 og M2.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak