Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Indkørselssignaler der ikke kan vise indkørsel - hvor findes/fandtes de?
Gå ned Sider: 1 [2]
Vi fik aldrig et svar på hvordan man så kommer ind på stationen fra venstre spor med et I-signal.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/06-24, 17:49Vi fik aldrig et svar på hvordan man så kommer ind på stationen fra venstre spor med et I-signal.

Hvis der ikke er en togvejsmulighed og I-signalet kun kan vise stop, - så sker det ved indrangering.

mvh.
Poul.

Det anede mig og nu fik vi det på plads. Tak!

Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 11:47Langå har et VI-signal fra Aarhus der åbenbart ikke kan vise noget jf. TIB. Men både i Esbjerg og Langå kan man køre på signal frem til hhv. I- og VI-signalet, så det tyder på at man har indført venstresporskørsel for signal på selve strækningen, men man har ikke ændret stationssikringsanlæggene til at gøre det muligt at køre på signal ind på stationerne fra venstre spor.

I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.

Så det er ikke sikkert min teori omkring Skørping holder, men det der undrer mig i Skørping er at man ikke har noget i venstre spor sydfra.

Det kan også undre hvorfor man bruger I-signaler og ikke VI-signaler flere steder, hvor signalet rent faktisk kan stille togveje og hvor der ikke er vekselsporsdrift.

Men det kan sikkert koges ned til forskellige regelsæt på de forskellige tidspunkter hvor signalerne er opsat.
Det er en risikovurdering - der er i årenes løb sket alt for mange signalforbikørsler ved VI-signaler - og for at bedre signalsynligheden er der derfor krav om ved større ombygnings-/fornyelsesprojekter, samt ved nyanlæg at udskifte VI-signaler med I-signaler uanset linjebloktype

Mvh
Lars

Må få tilføjet Lersøen tilføjet til listen. Så vidt kan huske, var der I-signal fra både fra Flintholm og Hellerup uden indkørsel i den sidste periode, hvor der var 1912 anlæg.

Gb havde et VI-signal, der kunne vise både "Forbikørsel forbudt" og "Stop". Men ikke "Kør"...

/Carsten Lundsten

Dengang der var noget der hed Fredriksberg station (ikke metro), fandtes der et VI signal (af "PU" typen) der kun kunne vise "Forbikørsel forbudt". VU signalet for stationen havde samme begrænsninger.

Da Tønder fik et nyt "sikringsanlæg" efter at det gamle mekansike anlæg blev fjernet var I signalet mod Niebüll et signal med to lanterner tilstede, men den grønne kunne der ikke komme lys i. Det "midlertidige" sikringsanlæg kunne kun sætte indkørsel nordfra. Det var heller ikke nødvendigt, idet trafikken mod Niebüll var indstillet i de år.

Gå op Sider: 1 [2]
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak