Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Indkørselssignaler der ikke kan vise indkørsel - hvor findes/fandtes de?
Gå ned Sider:[1] 2
I et andet indlæg skrev jeg, at i Skørping kan det ene indkørselssignal (det for venstre spor) i nordenden af stationen vist nok ikke vise indkørsel. Ordene "vist nok" kan streges ud. Signalet kan faktisk ikke vise indkørsel, idet det kun har to lamper (en brandgul og en rød). Jeg kom forbi i dag og tog nedenstående billede. Billedet er klikbart, og man kan tydelig se, at signalet kun har to lamper.

Det bringer mig til følgende spørgsmål: Hvor findes (fandtes) der ellers indkørselssignaler, der ikke kan (kunne) vise indkørsel?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


27. juni 2024. Skørping stations indkørselssignaler mod nord. Pr. 26. juli 2024 slukkes signalerne for aldrig at blive tændt igen. Tracéen længst væk fra fotografen er fra 1869; tracéen tættest på fotografen er fra 1956. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/06-24, 22:15I et andet indlæg skrev jeg, at i Skørping kan det ene indkørselssignal (det for venstre spor) i nordenden af stationen vist nok ikke vise indkørsel. Ordene "vist nok" kan streges ud. Signalet kan faktisk ikke vise indkørsel, idet det kun har to lamper (en brandgul og en rød). Jeg kom forbi i dag og tog nedenstående billede. Billedet er klikbart, og man kan tydelig se, at signalet kun har to lamper.


27. juni 2024. Skørping stations indkørselssignaler mod nord. Pr. 26. juli 2024 slukkes signalerne for aldrig at blive tændt igen. Tracéen længst væk fra fotografen er fra 1869; tracéen tættest på fotografen er fra 1956. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hvad er ideen bag dette signal?

Hvordan kommer togene ind på stationen? ved indrangering?

Mvh.
Lars

Nu bliver det noget gætværk, da jeg ikke lige kan finde noget 100% matchende i SR.

Mit gæt er at fordi sporene på det pågældende sted er separeret, så kan I-signalet i højre spor ikke markere stationsgrænsen for det venstre spor fordi afstanden mellem to spor er for stor.
Før ombygningen af Skørping for ca. 10 år siden stod der blot mærke nr. 17.10. "rangergrænse" hvor dette signal står, men det må ifølge de nuværende regler kun stå med front mod stationen. Så man har nok været nød til at erstatte det mærke med et signal, for at det opdaterede sikringsanlæg kunne godkendes.

Hvordan det så ud før 2014 kan ses ca. 2:30 inde i denne førerrumsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Rp65TCCgPr8

Anders

Lyngby's I-signal fra venstre spor fra Holte

Mvh
Lars

Vamdrup - venstre spor fra Lunderskov.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Måske husker jeg forkert, men jeg synes svagt at kunne erindre at I-signalet til Randers i 2. hovedspor fra Fårup kun kunne vise stop, inden stationen blev bygget op for nyligt.

Men jeg kan ikke finde en TIB-S der er gammel nok til at tjekke. Seneste rettelsesblad er fra april 2020.

I Esbjerg kan I signalet fra 2. hovedspor også kun vise stop, - ingen togvejsmulighed.

mvh.
Poul.

Citat fra: RasmusD Dato 28/06-24, 11:13Måske husker jeg forkert, men jeg synes svagt at kunne erindre at I-signalet til Randers i 2. hovedspor fra Fårup kun kunne vise stop, inden stationen blev bygget op for nyligt.

Men jeg kan ikke finde en TIB-S der er gammel nok til at tjekke. Seneste rettelsesblad er fra april 2020.
Jeg fandt en TIB-S fra 7/4-2014 på Google (ligger i Thomas Bobergs arkiver), og du har ret.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det giver da også god mening, da 12/46-anlæg mig bekendt aldrig er blevet ombygget til at understøtte togveje til/fra venstre spor eller det "unormale" hovedspor ved vekselspor (jeg ved godt at der ikke er noget der hedder unormalt hovedspor på vekselspor, men jeg tror/håber at alle forstår hvad der menes). Det samme gælder også i Horsens og Langå (hvor der dog er dobbeltspor begge steder), her kan der ikke stilles togveje til/fra venstre spor. Jeg ved ikke om (men formoder ikke at) man har kunnet i Ringsted inden ombygningen til 1972-anlæg, stationens størrelse og trafikmængde taget i betragtning.

Hilsen Mikkel

Langå har et VI-signal fra Aarhus der åbenbart ikke kan vise noget jf. TIB. Men både i Esbjerg og Langå kan man køre på signal frem til hhv. I- og VI-signalet, så det tyder på at man har indført venstresporskørsel for signal på selve strækningen, men man har ikke ændret stationssikringsanlæggene til at gøre det muligt at køre på signal ind på stationerne fra venstre spor.

I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.

Så det er ikke sikkert min teori omkring Skørping holder, men det der undrer mig i Skørping er at man ikke har noget i venstre spor sydfra.

Det kan også undre hvorfor man bruger I-signaler og ikke VI-signaler flere steder, hvor signalet rent faktisk kan stille togveje og hvor der ikke er vekselsporsdrift.

Men det kan sikkert koges ned til forskellige regelsæt på de forskellige tidspunkter hvor signalerne er opsat.

Anders

Citat fra: RasmusD Dato 28/06-24, 11:13Måske husker jeg forkert, men jeg synes svagt at kunne erindre at I-signalet til Randers i 2. hovedspor fra Fårup kun kunne vise stop, inden stationen blev bygget op for nyligt.

Deri har du formentlig ganske ret. Her er f.eks. et tilfældigt rettelsesblad gyldig fra 7. april 2014.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen






Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 11:47Langå har et VI-signal fra Aarhus der åbenbart ikke kan vise noget jf. TIB. Men både i Esbjerg og Langå kan man køre på signal frem til hhv. I- og VI-signalet, så det tyder på at man har indført venstresporskørsel for signal på selve strækningen, men man har ikke ændret stationssikringsanlæggene til at gøre det muligt at køre på signal ind på stationerne fra venstre spor.

I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.

Så det er ikke sikkert min teori omkring Skørping holder, men det der undrer mig i Skørping er at man ikke har noget i venstre spor sydfra.

Det kan også undre hvorfor man bruger I-signaler og ikke VI-signaler flere steder, hvor signalet rent faktisk kan stille togveje og hvor der ikke er vekselsporsdrift.

Men det kan sikkert koges ned til forskellige regelsæt på de forskellige tidspunkter hvor signalerne er opsat.

Lunderskov - Esbjerg har vekselspor.

mvh.
Poul.


Citat fra: Poul Andersen Dato 28/06-24, 11:57
Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 11:47Langå har et VI-signal fra Aarhus der åbenbart ikke kan vise noget jf. TIB. Men både i Esbjerg og Langå kan man køre på signal frem til hhv. I- og VI-signalet, så det tyder på at man har indført venstresporskørsel for signal på selve strækningen, men man har ikke ændret stationssikringsanlæggene til at gøre det muligt at køre på signal ind på stationerne fra venstre spor.

I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.

Så det er ikke sikkert min teori omkring Skørping holder, men det der undrer mig i Skørping er at man ikke har noget i venstre spor sydfra.

Det kan også undre hvorfor man bruger I-signaler og ikke VI-signaler flere steder, hvor signalet rent faktisk kan stille togveje og hvor der ikke er vekselsporsdrift.

Men det kan sikkert koges ned til forskellige regelsæt på de forskellige tidspunkter hvor signalerne er opsat.

Lunderskov - Esbjerg har vekselspor.

mvh.
Poul.



Jeg tænkte nu også mere generelt. Men måske er det fordi et I-signal tillader flere forskellige indkørselshastigheder, hvilket et VI-signal ikke gør. 

Dertil fik jeg også lige spottet at VI-signalerne fra både nord og syd i Horsens heller ikke kan stille nogen togvej ind på Horsens station.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 12:23Jeg tænkte nu også mere generelt. Men måske er det fordi et I-signal tillader flere forskellige indkørselshastigheder, hvilket et VI-signal ikke gør. 

Dertil fik jeg også lige spottet at VI-signalerne fra både nord og syd i Horsens heller ikke kan stille nogen togvej ind på Horsens station.
Jeg vil henvise til mit tidligere indlæg i tråden (som Thomas åbenbart også har overset, da han viser præcis samme side fra TIB-S som jeg gjorde i  det indlæg):

Det giver da også god mening, da 12/46-anlæg mig bekendt aldrig er blevet ombygget til at understøtte togveje til/fra venstre spor eller det "unormale" hovedspor ved vekselspor (jeg ved godt at der ikke er noget der hedder unormalt hovedspor på vekselspor, men jeg tror/håber at alle forstår hvad der menes). Det samme gælder også i Horsens og Langå (hvor der dog er dobbeltspor begge steder), her kan der ikke stilles togveje til/fra venstre spor. Jeg ved ikke om (men formoder ikke at) man har kunnet i Ringsted inden ombygningen til 1972-anlæg, stationens størrelse og trafikmængde taget i betragtning.

Hilsen Mikkel

Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 11:47I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.
Vamdrup-Lunderskov er endda ekstra særlig, da man i Lunderskov (Lk) GODT kan køre for signal fra venstre spor fra Vamdrup (Vm) (fra et I-signal), men man kan IKKE i Vamdrup fra venstre spor fra Lunderskov. Der er ikke linjeblok for venstre spor Lk-Vm-Lk.
Om man har indkørselsmuligheden i Lunderskov udelukkende fordi samme sporstykke også leder hen til 1. hsp til/fra Vejen (Vn), og man i den forbindelse blot har skulle "trække et par ekstra ledninger" for også at kunne få indkørsel venstre spor fra Vm (oveni indkørselsmuligheden fra 1. hsp) ved jeg ikke, men det ville umiddelbart give mening.
Men nu kommer vi vist lidt væk fra trådens oprindelige emne/spørgsmål.

Hilsen Mikkel

Indkørselssignaler der ikke kan vise indkørsel - hvor findes/fandtes de?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/06-24, 14:25.
Seneste redigering: 28/06-24, 14:30 af Per Holm
De blinde I-signaler var en ret god (og omkostningseffektiv) lappeløsning, der blev indført for at løse det problem at man havde haft en række tilfælde hvor et tog, frisk og frejdigt, var kommet buldrende ind fra venstre spor trods det at et "VI-signal, der ikke var der" reglementarisk betød Stop.

Alle kunne jo godt se det urimelige i at sikkerheden her helt skulle bero på den arme fremføringspersons strækningskendskab og at der skulle falde brænde ned over nævnte fremføringspersons rygstykker når det gik galt.

Det blev løst med blinde I-signaler for at minimere udgiften til ombygning af sikringsanlæg og forbi I-signaler var en lagervare og mere synlige end VI-signaler og fordi særlig venstresporssignalering måtte antages at være et levn fra gamle dage.

Med de blinde I-signaler antog man at være fremtidssikre så opsætning af nye I-signaler ikke ville belaste fremtidige nyere signalsystemer.

Svjh. satte vi på Sno I-signaler op hele vejen rundt selv om der faktisk var nogle indkørsler fra et venstre spor .

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak