Citat fra: andersj Dato 28/06-24, 11:47Langå har et VI-signal fra Aarhus der åbenbart ikke kan vise noget jf. TIB. Men både i Esbjerg og Langå kan man køre på signal frem til hhv. I- og VI-signalet, så det tyder på at man har indført venstresporskørsel for signal på selve strækningen, men man har ikke ændret stationssikringsanlæggene til at gøre det muligt at køre på signal ind på stationerne fra venstre spor.
I Vamdrup er det samme situation som i Skørping, for man kan ikke køre på signal ad venstre spor fra Lunderskov til Vamdrup ligesom man heller ikke kan det fra Aalborg mod Skørping.
Så det er ikke sikkert min teori omkring Skørping holder, men det der undrer mig i Skørping er at man ikke har noget i venstre spor sydfra.
Det kan også undre hvorfor man bruger I-signaler og ikke VI-signaler flere steder, hvor signalet rent faktisk kan stille togveje og hvor der ikke er vekselsporsdrift.
Men det kan sikkert koges ned til forskellige regelsæt på de forskellige tidspunkter hvor signalerne er opsat.
Det er en risikovurdering - der er i årenes løb sket alt for mange signalforbikørsler ved VI-signaler - og for at bedre signalsynligheden er der derfor krav om ved større ombygnings-/fornyelsesprojekter, samt ved nyanlæg at udskifte VI-signaler med I-signaler uanset linjebloktype