Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Mer polsk, motorvogner denne gangen
Mer polsk, motorvogner denne gangen
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 26/06-24, 23:28.
Det var selfølgelig ikke bare sporvogner som passerte foran kameralinsen min under mine to besøk i Polen i fjor og i år. Polen har en svært spennende motorvognpark som spenner fra gamle  EN57- og EN71-vogner med røtter helt tilbake til begynnelsen av 1960-tallet. Denne ble fotografert så sent som i juni i år i Kraków:

En god del av den har, som så mange andre gamle damer, gjennomgått både én og flere ansiktsløftninger med årene:

Men akk, det er som med de gamle damer: Skinnet bedrar. Bak den nye fasaden - og litt ny elektronikk - skjuler det seg fortsatt de gamle motorvogner fra mange tiår tilbake.

Men for all del! Polen har også tipp-topp nye, moderne motorvogntyper:
Behagelige å reise med er de også, spesielt når du kommer i prat med en hyggelig konduktør - til tross for at han ikke kunne et mukk engelsk. Men med hans polsk og mine, riktignok litt begrensede, russiskkunnskaper, hadde vi en rett så hyggelig samtale. Min erfaring er at det går helt fint å bruke russisk i Polen, bare man har gjort det helt klinkende klart på forhånd at man selv ikke er russer. Jeg har gjort den samme erfaring i flere av de andre slaviskspråklige landene.

Mine to reiser til Polen i fjor og i år var i forbindelse med et prosjekt i samarbeid med universitetene i Poznan og Katowice, og mine kontakter der skaffet meg et par intessante, historiske bilder som jeg også fikk lov til å inkludere i samlingen min.

Resten av motorvognbildene fra mine to opphold i Polen kan dere se ved å klikke her. (Lokomotivene kommer senere)

Mer polsk, motorvogner denne gangen
Af Niels Munch. 27/06-24, 07:37.
Seneste redigering: 27/06-24, 07:39 af Niels Munch
Moin Eyolf,

Tak for kigget. Ja, Polen er et interessant land for os skinne-nørder. Må jeg kvittere med et par fra kassen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Koleje Wielkopolskie, 4-akslet motorvognssæt "Regio Tramp" SA108-001, Wolsztyn 24.09.2019 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PKP InterCity "Pendolino" ED250-003, Gdańsk Główny 27.09.2019 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
De polske jernbaners skytshelgen "Święta Katarzyna" (t.h.) kan findes mange steder ved de polske baner, her hos PESA, det tidligere ZNTK Bydgoscz 25.09.2019 (nm).

På den store mindetavle t.v. kan ved de mange navne læses: "Til ære for vores medarbejdere, der faldt i september 1939."
Teksten nedenunder: "Doneret i anledning af fabrikkens 125 års jubilæum september 1976. Arbejderne faldt bl.a. i forbindelse med "Blodig søndag", 3. september 1939 – To dage efter den tyske invasion i Polen."

Bedste hilsener
Niels 

Gå op Sider:[1]
HTJ S 37Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak