Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Gå ned Sider: 1 [2]
Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af andersj, Aalborg. 24/06-24, 21:51.
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?

Kravene er jo bl.a. at der skal holdes et rimeligt højt produktionsniveau og driftsstabilitet herhjemme, fordi vi har en intensiv drift på det meste af jernbanenettet. Hvis man derimod kun kører en håndfuld afgange om dagen med lav hastighed, så vælter hele driften ikke hvis man lige skal bruge 30 minutter hist og her på at rette en fejl på togene. Dertil er en mekanikertime billigere i Rumænien, så det er ikke lige så dyrt hvis toget ofte skal på værksted.

Rumænien har desuden også bestilt en god slat Coradia Stream, så de får også lov til at slås med Alstom.

Citat fra: anho Dato 24/06-24, 17:35Hvad angår IC5 gik man jo netop ikke efter et supertog. Man gik efter et gennemprøvet design der allerede er i drift andetsteds. Problemet er så bare at der ikke findes hyldevarer i jernbanens verden, og at IC5 derfor alligevel er et delvist udviklingsprojekt, og det ville toget have været uanset hvilken producent man havde valgt. Alstom er heller ikke det eneste firma der har problemer med at levere ordentlige tog til tiden.


Men så skulle man have været mere realistisk omkring dette. Man gik jo efter en produktplatform der var i drift og forventede levering og drift indenfor ca. 3 år. Med de krav til længde, kapacitet og produktplatformens modenhed DSB havde til togene var det egentlig kun Stadler Flirt der kunne komme i betragtning.

Anders

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.

Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."

Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?


Jeg er helt enig med dig. Jeg tror sagtens du kunne få de 33 togsæt til at køre i dk, hvis man ville. Airconditionanlægget er jo bare et vilkår mens man nok kunne løse problemet med ekstra varme om vinteren.

Jeg tror det handler meget om hvad man vil og hvad der er "det større billede". Og her mener jeg ikke bare det store billede de næste 15 år. Jeg tror man har vurderet, at hvis produktet skal være tilfredsstillende, så bliver det dyrere end det man får tilbage - altså en dårlig investering. Det har DSB ikke råd til, hvis de vil beholde positionen og hvis kollektiv trafik skal have en reel fremtid som den ser ud nu.

Rumæniens perspektiv er længere - de IC3 togsæt de køber nu, kommer til at køre rigtig mange år endnu. Rumænerne har lavere krav til interiøret (DSB sættene de købte kører rundt med DSB logoer overalt indeni fx). Jeg tror, for egen regning, de bruger penge på at få dem køreklare, giver dem en flot gang maling og en rengøring indeni og så kører de afsted.

DSB ville aldrig lade disse tog køre afsted med en andens logoer og interiør. De havde ondt i maven i de tre måneder de havde tre Øresundstogsæt kørende, som SJ havde bygget restaurant i :)

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 22:15Rumæniens perspektiv er længere - de IC3 togsæt de køber nu, kommer til at køre rigtig mange år endnu. Rumænerne har lavere krav til interiøret (DSB sættene de købte kører rundt med DSB logoer overalt indeni fx). Jeg tror, for egen regning, de bruger penge på at få dem køreklare, giver dem en flot gang maling og en rengøring indeni og så kører de afsted.

DSB ville aldrig lade disse tog køre afsted med en andens logoer og interiør. De havde ondt i maven i de tre måneder de havde tre Øresundstogsæt kørende, som SJ havde bygget restaurant i :)

Hvis togene ellers kan køre, som de skal, kan det næppe være en voldsom investering at producere danske skilte til at klæbe over de udenlandske, hvis man ikke kan lave med, at noget står på "udenlandsk".

Mvh.
Lars

Tilbage til emnet: Er der nogen, der kender tilstanden på de 33 togsæt? Har de kørt for nyligt, eller har de bare stået i ørkenen i nogle år?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 25/06-24, 17:40Tilbage til emnet: Er der nogen, der kender tilstanden på de 33 togsæt? Har de kørt for nyligt, eller har de bare stået i ørkenen i nogle år?

Jf. trådstarters link kørtes sidste tur med IC3 i januar i år.

Citat fra: Lars Dato 24/06-24, 22:39
Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 22:15Rumæniens perspektiv er længere - de IC3 togsæt de køber nu, kommer til at køre rigtig mange år endnu. Rumænerne har lavere krav til interiøret (DSB sættene de købte kører rundt med DSB logoer overalt indeni fx). Jeg tror, for egen regning, de bruger penge på at få dem køreklare, giver dem en flot gang maling og en rengøring indeni og så kører de afsted.

DSB ville aldrig lade disse tog køre afsted med en andens logoer og interiør. De havde ondt i maven i de tre måneder de havde tre Øresundstogsæt kørende, som SJ havde bygget restaurant i :)

Hvis togene ellers kan køre, som de skal, kan det næppe være en voldsom investering at producere danske skilte til at klæbe over de udenlandske, hvis man ikke kan lave med, at noget står på "udenlandsk".

Du mangler vist at læse nogle af de tidligere svar :) God fornøjelse

Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 10:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation

Man kunne også bare have undladt at sælge de sidste 10 Øresundstog. Problemet med materielmangel har man jo løst ved bare at køre færre tog på især Sjælland - at der så ikke er plads til de rejsende i de tilbageværende tog er ikke noget der interessere ledelsen.

Jeg tror faktisk, at ledelsen er interesseret i eventuel pladsmangel i togene. Hvorfor skulle de ikke være det? Der bliver tit foretaget dispositioner i DSB (og alle andre steder) som man ikke umiddelbart er enig i eller forstår. Men derfor er de ikke nødvendigvis forkerte.

I en tid, hvor dieseltog står over for en snarlig udfasning i Danmark pgra elektrificering, ville anskaffelse af israelske IC3 være virkelig forbavsende.

Tænk på hvad chefer har af mere eller mindre hemmelige KPI'er (Key Performance Indicator)
Kundetilfredshed behøver ikke nødvendigvis være vægtet særligt højt i chef KPI'er eller sådant at man skal tage særligt hensyn til det.

1) Sælge noget (=indtægt)
2) Færre tog (=Mindre udgift til drift og vedligehold).
3) trængsel (=højere belægning)

Overholdte KPI'er = BONUS, chefen er glad.

/hjj

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:49
Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 10:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation

Man kunne også bare have undladt at sælge de sidste 10 Øresundstog. Problemet med materielmangel har man jo løst ved bare at køre færre tog på især Sjælland - at der så ikke er plads til de rejsende i de tilbageværende tog er ikke noget der interessere ledelsen.

Man fik en utroligt god pris for de ti ET sæt, idet man have en unik vare og en køber der meget gerne ville have fingrene i dem.

...af en køber, der lige som sælger får penge af den danske stat for at bruge dem...

Undersøgelsen af PRA togsæt til DSB omkring 2009 var fin og grundig, men tog ikke alle scenarier med. Hvis DSB havde valgt at importere eksempelvis de PRA III togsæt, der tidligere kørte som Kustpilen og iøvrigt havde dansk godkendelse, så var der komplet dokumentation for alle ombygningerne (disse blev nemlig lavet hos Bombardier i Randers inden udskibning), og man kunne have levetidsforlænget et eller to danske IC3 togsæt først, og derefter havde sikret, at de Israelske togsæt ombyggedes i henhold til de moderniserede togsæt.

Dette blev undersøgt ret grundigt i Bombardier omkring 2013-2014, hvor tanken var at ombygge ialt 20 togsæt (mener det var 2 IC3 og 18 PRA tog, men fordelingen kan også være anderledes) med en ekstra lavgulvsmellemvogn (med el-traktion og banemotorer så IC3 blev et hybridtog). Den samlede pris inkl de nye mellemvogne lå omkring 400 mio - altså 20 mio pr togsæt eksl. indkøbspris af brugte togsæt, men altså inkl ny lavgulvsvogn, eltraktion og dansk homologering.

/Lasse

Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 21:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?

Kravene er jo bl.a. at der skal holdes et rimeligt højt produktionsniveau og driftsstabilitet herhjemme, fordi vi har en intensiv drift på det meste af jernbanenettet. Hvis man derimod kun kører en håndfuld afgange om dagen med lav hastighed, så vælter hele driften ikke hvis man lige skal bruge 30 minutter hist og her på at rette en fejl på togene. Dertil er en mekanikertime billigere i Rumænien, så det er ikke lige så dyrt hvis toget ofte skal på værksted.

Rumænien har desuden også bestilt en god slat Coradia Stream, så de får også lov til at slås med Alstom.

Citat fra: anho Dato 24/06-24, 17:35Hvad angår IC5 gik man jo netop ikke efter et supertog. Man gik efter et gennemprøvet design der allerede er i drift andetsteds. Problemet er så bare at der ikke findes hyldevarer i jernbanens verden, og at IC5 derfor alligevel er et delvist udviklingsprojekt, og det ville toget have været uanset hvilken producent man havde valgt. Alstom er heller ikke det eneste firma der har problemer med at levere ordentlige tog til tiden.


Men så skulle man have været mere realistisk omkring dette. Man gik jo efter en produktplatform der var i drift og forventede levering og drift indenfor ca. 3 år. Med de krav til længde, kapacitet og produktplatformens modenhed DSB havde til togene var det egentlig kun Stadler Flirt der kunne komme i betragtning.
...som Stadler vist iøvrigt ikke tilbød som deres løsning :-)

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af andersj, Aalborg. 29/06-24, 20:46.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 29/06-24, 12:29
Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 21:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?

Kravene er jo bl.a. at der skal holdes et rimeligt højt produktionsniveau og driftsstabilitet herhjemme, fordi vi har en intensiv drift på det meste af jernbanenettet. Hvis man derimod kun kører en håndfuld afgange om dagen med lav hastighed, så vælter hele driften ikke hvis man lige skal bruge 30 minutter hist og her på at rette en fejl på togene. Dertil er en mekanikertime billigere i Rumænien, så det er ikke lige så dyrt hvis toget ofte skal på værksted.

Rumænien har desuden også bestilt en god slat Coradia Stream, så de får også lov til at slås med Alstom.

Citat fra: anho Dato 24/06-24, 17:35Hvad angår IC5 gik man jo netop ikke efter et supertog. Man gik efter et gennemprøvet design der allerede er i drift andetsteds. Problemet er så bare at der ikke findes hyldevarer i jernbanens verden, og at IC5 derfor alligevel er et delvist udviklingsprojekt, og det ville toget have været uanset hvilken producent man havde valgt. Alstom er heller ikke det eneste firma der har problemer med at levere ordentlige tog til tiden.


Men så skulle man have været mere realistisk omkring dette. Man gik jo efter en produktplatform der var i drift og forventede levering og drift indenfor ca. 3 år. Med de krav til længde, kapacitet og produktplatformens modenhed DSB havde til togene var det egentlig kun Stadler Flirt der kunne komme i betragtning.
...som Stadler vist iøvrigt ikke tilbød som deres løsning :-)

Hvis de bød ind med en Smile eller Kiss, så kan jeg godt forstå de ikke vandt.

Anders

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak