Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Millioninvistering i Aarhus Letbane godkendt af Region Midtjylland
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 20:49Noget jeg er blevet gjort opmærksom på der eventuelt kan blive et problem for de nye, lange tog er at de vil være længere end distancen mellem Nørreportkrydset og krydset med Mejlgade, hvilket betyder at de nemt kan komme til at blokere for især Mejlgade når de venter på kør ved Nørreport. Perroner kan forlænges, depoter kan udvides og der kan bygges nye, men det er noget af en udfordring at flytte krydset ved Mejlgade. Bliver interessant at se hvilken løsning man finder på, eller om man bare tolerere at Mejlgade blokeres nogle gange.

Det kan godt lade sig gøre med plads til de nye tog, og det kan løses med lidt omtanke i lyskrydsstyringen. Så lav nu ikke noget problem ud af det, for det er undersøgt.

/ Jan

Citat fra: andersj Dato  9/07-24, 21:00Det er også et rigtigt Aarhus-problem. I seriøse sporvognsbyer holder sporvognene ikke for rødt.
Men ellers er det udbredt i Tyskland for både sporvogne og busser at der er et signal der angiver hvilken hastighed der skal køres med for at ramme det grønne lys. Sådan et signal kunne sættes op ved afgang fra Nørreport eller der kunne være et signal der først gav grønt ved Nørreport så det passede med grønt i begge kryds - dvs. letbanetoget afventer grønt ved perron fremfor at holde for rødt ved krydsene.

Foto: Francisco Welter-Schultes / Wikipedia


Nu holder letbanen jo (når tekniken virker) kun for stop for andre letbanetog i Nørreportkryddset, så det ville ikke hjælpe synderligt meget, tror jeg. Ellers en smart ide!

Citat fra: jaer Dato  9/07-24, 21:00
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/07-24, 20:49Noget jeg er blevet gjort opmærksom på der eventuelt kan blive et problem for de nye, lange tog er at de vil være længere end distancen mellem Nørreportkrydset og krydset med Mejlgade, hvilket betyder at de nemt kan komme til at blokere for især Mejlgade når de venter på kør ved Nørreport. Perroner kan forlænges, depoter kan udvides og der kan bygges nye, men det er noget af en udfordring at flytte krydset ved Mejlgade. Bliver interessant at se hvilken løsning man finder på, eller om man bare tolerere at Mejlgade blokeres nogle gange.

Det kan godt lade sig gøre med plads til de nye tog, og det kan løses med lidt omtanke i lyskrydsstyringen. Så lav nu ikke noget problem ud af det, for det er undersøgt.

Jeg kan ikke se hvad jeg gør til et problem. Jeg spørger bare hvordan man vil løse en udfordring. Så det er da godt hvis man har fundet den løsning allerede.

Gå op Sider: 1 [2]
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak