Citat fra: Viktoria Skov Dato 9/07-24, 19:17Man kunne overveje at udvide M1-2's stationer, så der fås perronlængde og adgangsveje nok til at køre 2 togsæt sammenkoblet i myldretiden, hvilket fordobler kapaciteten.
Dette burde være mindst 50% billigere end en M5, da der spares behov for nye rør og skinner + teknik. Eneste store udgift er de større skakter, som uanset hvad skulle laves på M5.
Dels er det også mindst 50% billigere på miljøbelastningsposten, da der skal udføres langt mindre arbejde, for samme effekt.
(Ja, endestationer og værksteder skal ligeledes udvides. Men dette er en brøkdel af omkostningen til udvidede skakter.)
Jeg vil gerne stille nogen meget store spørgsmålstegn til din antagelse om at det vil spare 50 %. I forvejen udgør tunnelerne ofte kun 10-15 % af den samlede udgift for et metroanlæg. Og tror du ikke at meget af teknikken skal ombygges hvis man vil bygge perronerne så meget længere? Hvis dit ønske er at forlænge
hele stationskassen, så tror jeg meget hurtigt at du løber op i nogen enormt store udgifter. Det er jo ikke
bare at bygge en ny skakt ved siden af den første - man skal også forstærke væggene så de ikke kollapser imens, eller i hvert fald pille dem i stykker på en forsvarlig måde. Det kræver under alle omstændigheder meget arbejde i den eksisterende skakt, som derfor må lukkes i størstedelen af arbejdstiden.
Metrostationerne er dog allerede lange nok til at håndtere 4-vognstog. Problemet her er dog at de centrale stationer - Nørreport, Kongens Nytorv, Christianshavn og Amagerbro - allerede er på grænsen af at leve op til brandsikkerhedskravene for evakueringsmuligheder. Hvis man indfører længere tog, opfylder de ikke længere kravene. Derfor skal man forbedre adgangsvejene til passagerer først. Disse arbejder er estimeret til at kræve lukning af Kongens Nytorv og Nørreport i op mod 2 år. Hvis man går efter din løsning med at forlænge skakterne til at kunne køre 6-vognstog, vil det nok tage et minimum af 5 år, hvoraf en meget stor del af tiden vil kræve at stationerne lukkes.
Der støder man så på et andet problem - passagerstrømmene har tilpasset sig til at metroen eksisterer, så hvis man lukker den for at ombygge vil der være store samfundsøkonomiske tab og et kæmpe problem med at få folk derhen hvor de skal.
Hvis 4-vognstog ikke er nok og du gerne vil køre tog på 6 vogne, så er det nok en bedre ide at "udvide" tunnelerne i bredden i den ene ende af hver station, så der bliver plads til en perron i tunnelen. På de mindre travle stationer vil dette være "alt" man behøver at gøre, men på de travle stationer vil det selvfølgelig stadig kræve en gennemgribende ombygning for at give bedre adgangsveje.
Men jeg tror ikke besparelsen vil være stor i forhold til bare at bygge en ny metrolinje.